Pagini

duminică, 13 ianuarie 2019

2 idei pentru a crește starea de bine a profesorilor


photo credits - nziwr

Spuneam, într-o postare anterioară, că, într-o școală, starea de bine a profesorilor se construiește ca o casă, începi cu fundația, adică organizarea, alocarea de responsabilități, cultura, atitudinea managerilor etc. După, începi să adaugi tot felul de ingrediente, care să tot crească  acel sentiment  benefic pentru profesori, de a se simți bine împreună cu colegii, la locul de muncă. Astăzi, vin cu 2 idei în acest sens:

1. Elaborarea unui text de politică a școlii referitoare la starea de bine, document care să fie cunoscut, asumat și respectat de către toți membrii comunității educaționale. Un astfel de text ar putea avea următoarea structură:
-          Numele școlii
-          Misiunea școlii
-          Valorile
-          Filsosofia și contextul politicii
-          Scopul politicii
-          Ce înseamnă starea de bine în școală (a elevilor și a profesorilor)
-          Starea de bine în curriculum
-          Starea de bine în programe și proiecte ale școlii
-          Monitorizarea implementării politicii



2.      Crearea unei echipe care să se ocupe de starea de bine a profesorilor în școală.

Dacă nu sunt resurse pentru a aduce specialiști din exterior care să dezvolte și să implementeze un program special dedicat stării de bine a profesorilor, aș crea această echipă cu cei mai receptivi, deschiși, inovatori și entuziaști profesori din școală, iar aceasta ar fi responsabilitatea lor conexă la nivelul școlii. Activitatea echipei stării de bine ar putea consta în următoarele:

-   organizarea de întâlniri regulate cu profesorii școlii, în care să se discute cu sinceritate despre adevăruri mai puțin plăcute, legate de stres, volumul de muncă, armonizarea relațiilor cu colegii și directorul etc.;
-    facilitarea sprijinului acordat profesorilor, de ex., asigurarea mentoratului pentru profesorii începători, lucrul în echipă în derularea unor activități, coaching, întâlniri cu specialiști în combaterea stresului și a fenomenului de „burn out”, atât de frecvent în rândul profesorilor etc.;
-    organizarea, în colaborare cu directorul a unor evenimente care să contribuie la creșterea stării de bine în rândul profesorilor – sărbătorirea unor zile speciale, petreceri ale zilelor de naștere, ieșiri în oraș, excursii, implicarea în activități de team building și formare,  participarea la ore de gimnastică aerobică, sesiuni de mindfulness etc.;
-    furnizarea regulată de informații legate de starea de bine, de exemplu, prin afișarea unor postere, mesaje motivaționale adresate colegilor, texte inspiraționale pe un avizier din cancelarie sau de pe coridor, special creat în acest scop;
-    dacă se poate, ceai, cafea și fructe în cancelarie fiecare zi. 

Cine preia aceste idei să nu o facă pe furiș, ci să dea de știre aici sau pe facebook, să mă bucur și eu, mulțumesc! Și succes!😃

nziwr

2 comentarii:

  1. Preocuparea pt starea de bine e de obicei apanajul directorilor:ei isi construiesc echipa de profesori si se ingrijesc de starea ei de bine.Hai sa nu mai infiintam "comitii si comitete" si sa-si faca si directorii treaba cum trebuie! De altfel si psihologul scolar are atributii atat in ceea ce priveste colectivul de elevi dar si colectivul de profesori.Mentorat? Prin comisiile metodice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De obicei? Cei mai mulți nu se ocupă deloc de acest aspect! Un director nu poate să le facă pe toate, de aceea am zis de o echipă+director care să lucreze focalizat în această zonă, care, deși nu pare, e totuși una destul de specializată și abordată științific, cu analize, guidelines, principii cheie, action plans, monitorizare etc., adică nu e ceva bla-bla să ne simțim bine în școală. Mulțumesc pentru comentariu!

      Ștergere