Una dintre cele mai triste vești ale anului a venit ieri și a
șocat milioane de profesori, elevi, părinți și decidenți din întreaga lume. A
murit Sir Ken Robinson, unul dintre cei
mai buni, dacă nu chiar cel mai bun expert în educație pe care l-am avut în
aceste vremuri.
Personal, l-am adorat și l-am urmărit constant de-a lungul anilor,
postând pe blogul meu despre educație cam toate intervențiile sale de
referință, articole, înregistrări sau
filme importante, ( Despre educație-reforma la firul ierbii/ https://ancatirca.blogspot.com/
), de la faimosul „ Ucide școala
creativitatea?” din 2006 (cel mai vizionat video despre educație, 66,260,516
accesări până în prezent), până la recentele dialoguri online din vremea pandemiei intitulate „Learning From Home”.
Elegant, blând, cu mult umor și cu un
discurs croit și pe înțelesul nespecialiștilor, dar în același timp profund și plin de
substanță, Sir Ken Robinson a fost un
vizionar care pur și simplu a reimaginat
educația în lume, munca, vorbele și textele lui lăsând urme în mii de școli și
universități. Având studii solide în domeniu (a absolvit Universitatea Leeds,
specializările engleză și drama și are
un doctorat pe tema educației prin teatru), Ken Robinson a devenit o voce
autorizată pe plan internațional atât prin realizările la nivel universitar ( a
fost profesor de Arts Education la Universitatea Warwick, în prezent profesor
emerit), cât mai ales prin implicarea activă în reformarea politicilor
educaționale și de dezvoltare creativă și economică ale Marii Britanii, SUA și
ale altor țări. Ken a fost/ este printre puținii specilaiști care nu dau vina pe
profesori și pe școli, ci pe acea cultură a standardizării, care vine din
partea politicului, a guvernelor, interesate în ultimii ani de a controla
domenii cât mai cuprinzătoare, inclusiv educația. În 2003, a fost înnobilat de
Regina Elizabeta a II-a pentru contribuții deosebite la dezvoltarea educației
și artelor.
Ca mulți alții, am învățat multe de la
Ken de-a lungul anilor.
Am învățat și am inclus în cursurile
mele de formare ideea că, dacă vrem să
îi formăm pe copii să fie creativi și empatici, să colaboreze și să fie calmi
și echilibrați, trebuie ”să îi ajutăm pe
profesori să dezvolte aceste calități mai întâi în ei înșiși.”
Am învățat că în școală învățarea ar
trebui reorganizată în jurul unei sarcini de lucru, și nu pe discipline și ore
de 50 de minute, iar despre profesori că ar trebui „să fie ca niște alchimiști și să creeze lucruri minunate dintr-un
material uman care, la prima vedere, nu arată deloc promițător.”
Am învățat că trebuie
să personalizăm educația, să facem lecții atractive, să facem apel la
imaginația copiilor, la creativitatea lor, la talentele lor, să lucrăm în
echipe, să facem activități bazate pe proiect; pentru că profesorii nu sunt în
sala de clasă ca să scrie sau să vorbească în fața unor șiruri de bănci în care
stau elevi, ci se află acolo ca să îi motiveze și să îi inspire pe copii.
Pentru că „a PREDA este o ARTA. ”
Am învățat că „echilibrul între
tradiție și inovație, între creativitate și rutină” face bine și în
educație. Am văzut de multe ori lecții lipsite de substanță, dar interactive,
genul acela de modernism cu orice preț, festivist, un fel de facem și noi
pentru că am văzut că se poartă, imităm ce am văzut la alții, fără a ne strădui
să înțelegem noi înșine conceptul și metoda. Și invers, de foarte multe ori
profesorii nu ies din modelul lecțiilor de tip prelegere, în care profesorul
vorbește și elevul scrie, pentru că, nu-i așa, „aici noi facem carte, nu ne
jucăm.”
Am învățat că atunci când
talentul personal se întâlnește cu pasiunea, o persoană ajunge la un nivel
maxim de realizare, se simte inspirată și puternică, deține elementul care îi
dă posibilitatea să aibă o viață de succes ( cartea The Element: How Finding
Your Passion Changes Everything – publicată în 2009).
Am învățat
despre joaca „pe bune”, care nu e cea din locurile special amenajate în
malluri sau cea organizată în detaliu de adulți, părinți sau profesori, ci cea
din aer liber, nestructurată în vreun fel, în care copilul își inventează
singur jocuri și se lasă condus de propria curiozitate. Pentru că acest tip de
joacă e și o excelentă formă de învățare, beneficiile sunt imense pentru
dezvoltarea fizică și emoțională a copilului.
În mai 2013, vorbind despre nereușitele sistemului de învățământ american,
Ken Robinson menționează trei principii care ar trebui să stea la baza
educației:
1.Ființele umane sunt prin natura lor diferite și, prin urmare, educația
trebuie să valorizeze diversitatea și să dea copiilor șansa să își pună
în valoare talentele și aptitudinile specifice
( de aici toată discuția despre individualizarea învățării și despre
necesitatea unor curricula care să includă mai multe ore de arte, științe
umaniste și educație fizică).
2. Curiozitatea este un motor al învățării, iar rolul profesorului
este să o stârnească în fiecare copil, ieșind din rutina unui algoritm al
conformității actului de predare pentru a folosi puterea imaginației și
creativității și a realiza astfel învățarea adevărată (admirabilă distincția pe
care Ken o face între task și achievement, între a fi doar
angajat în actul predării și a preda cu adevărat!).
3.Rolul educației este să descopere și să dezvolte creativitatea, nu
să funcționeze ca un sistem mecanic, în goană după aplicarea de teste
standardizate și date și statistici mai bune.
La Ken am
găsit cel mai frumos exprimat scop al educației, pe care îl dezvolt și eu în
conferințe și atelierele cu profesorii: ”De ce facem educație? Pentru a-i
ajuta pe elevi să înțeleagă lumea din jurul lor și talentul dinlăuntrul lor și
să devină oameni împliniți și cetățeni cărora le pasă.” Educația trebuie să îi ajute pe indivizi să-și descopere talentele,
sensibilitatea și pasiunile și să îi facă să trăiască propria viață cu un scop
și cu împlinire.
Ken a
încurajat folosirea tehnologiilor în educație, dar ne-a spus că „adevărata provocare nu e în tehnologiile pe
care le creăm, ci în modul în care le folosim pentru a crea și cât de creativi
vom deveni folosind aceste instrumente.” Ne-a spus
că trebuie să beneficiem de avantajele extraordinare ale noilor tehnologii, dar
să nu se facă exces și consideră că telefonul și tableta nu trebuie să ocupe
toată viața unui tânăr, e nevoie de momente de deconectare totală în favoarea
focalizării pe realitatea imediată.
Atunci când a fost întrebat de un grup
de elevi cum își imaginează școala ideală, Sir Ken Robinson a răspuns că „ar trebui să fie deschisă toată ziua, să
aibă un program flexibil, cu multe ore de muzică, teatru, pictură și dans.
Echipa de profesori ar trebui să includă și artiști, oameni de știință sau
antreprenori.”
Într-un interviu pe care l-a acordat în 2014 la NCSL's Legislative
Summit in Minneapolis, Sir Ken Robinson face următoarele sugestii celor care
elaborează politicile educaționale, decidenților și ministerelor:
·
regândirea principiului fundamental pe care
este construită educația, cel de tip industrial, liniar, standardizat, cu
accent pe disciplinele de studiu relevante pentru piața muncii;
·
promovarea în școli a creativității în cadrul
unui demers planificat și pe baza unor strategii specifice care să includă
tehnici de dezvoltare a creativității;
·
ieșirea dintr-o cultură a controlului, a
comenzii, care impune școlilor ce să facă și acordarea de autonomie la nivel
local;
·
schimbarea metaforelor și ieșirea din obsesia
testelor standardizate - ”great education
is much more like agriculture than it is like manufacturing”;
·
rolul guvernanților este acela de a crea
condițiile în care școlile, directorii și profesorii să își îndeplinească
responsabilitățile la nivel local - să optimizeze procesul de învățare, să
implice comunitatea și, ca urmare, să ridice nivelul de pregătire al elevilor;
·
sistemul de educație se poate schimba cu adevărat
de jos în sus, nu de sus în jos.
Guvernanții și reprezentanții lor în
teritoriu ar trebui doar să creeze climatul
necesar în care școlile să se dezvolte, în care acestea să se
reinventeze, să se transforme și să inoveze practicile didactice.
În 2015 a apărut ”Creative Schools
- Revolutionising Education from the Ground Up”(s-a tradus și în limba
română, Școli creative, editura Publica, 2015) și mesajul lui Ken e mai valabil
ca oricând: ”Revoluțiile nu așteaptă
legislația. Ele apar din ceea ce fac oamenii la nivelul de bază. Educația nu
are loc în birourile legiuitorilor sau în retorica politicienilor. Este ceea ce
se întâmplă între cei care învață și profesori, în școlile lor. Dacă sunteți
profesori, pentru elevii voștri, voi
sunteți sistemul. Dacă sunteți directori de școli, pentru comunitatea
voastră, voi sunteți sistemul.
Dacă sunteți politicieni, pentru școlile de care răspundeți, voi sunteți sistemul.”( Ken
Robinson, ”Școli creative”)
Un text
publicat în 2015 de Sir Ken Robinson și intitulat „On Centering the Child” mi-a
plăcut atât de mult, încât l-am tradus pe loc, să ne lămurim o dată pentru
totdeauna cum e cu echilibrul în alegerea metodelor și mult invocata ”centrare
pe elev”:
”Ca și voi, copiii nu sunt născuți într-o lume, ci în două. E lumea din
jurul lor, cea a altor oameni și lucruri, care există independent de ei.
Această lume era acolo înainte ca ei să vină pe lume și va exista și după ce ei
nu vor mai fi. Apoi, e lumea din ei: cea din interior, a conștiinței lor, care
există doar cât vor exista și ei. Ca ființe umane, cunoaștem lumea din exterior
prin cea din interiorul nostru. O percepem prin simțuri și o configurăm prin
idei, sentimente și valori, care constituie viziunea noastră despre lume. Dacă
educația e menită să atingă principiile unei democrații liberale, atunci ea
trebuie să îi ajute pe copii să înțeleaga ambele aceste lumi și cum una
este puternic dependentă de cealaltă. Dacă se procedează astfel, va prelua tot
ce e mai bun atât din abordarea tradiționalistă, cât și din cea progresistă.
Când sunt duse la extrem, metodele tradiționaliste de educație se
concentrează apoape în întregime pe lumea din afară și acordă prea puțin
interes lumii interioare a copilului. Punând preț doar pe abilitățile de ordin
academic, aceste metode pot marginaliza alte forme de a ști și a cunoaște
(muzica, mișcarea, atletismul, poezia, imaginea, practica și restul) și
talentele și pasiunile corespunzătoare pe care copiii le au. Pot marginaliza
nevoia copiilor de a-și exprima
propriile sentimente și de a lucra în mod creativ cu colegi de-ai lor.
În variantele lor duse la extrem, metodele progresiste se pot focaliza
aproape în întregime pe lumea interioară a copiilor, acordând prea puțină
atenție nevoii lor de a se implica constructiv în lumea din jurul lor. Prin
faptul că valorizează în principal doar ideile și sentimentele copilului,
aceste metode pot subestima importanța învățării de la alții, a studiului
cunoștințelor și practicilor create de alți oameni, a dezvoltării disciplinei
de gândire și exprimare și a empatiei și autocontrolului în relația cu cei din
jur.
Deși copiii se nasc cu darul de a învăța, mulți dintre ei abandonează
școala înainte de absolvire. Iar motivele principale sunt plictiseala și lipsa
de motivație. Mulți tineri sunt victimele agresiunii și intoleranței. Mulți
suferă de depresie și mulți se sinucid. Toate aceste probleme sunt accentuate
(de) și, în multe cazuri, își au originea într-o cultură școlară care ignoră
viețile interioare. Iar în educație asta nu se numește centrare pe copil.”
Un interviu din 2016 e valoros cât un tratat de pedagogie. Ken Robinson vorbește,
din nou, despre toate, pe rând, temeinic, cu prospețime, pe înțelesul tuturor:
ce să îi învețe școala pe copiii de azi ( printre altele, să fie curioși,
creativi și să comunice cu cei din jur),
care să fie rolul profesorului (să faciliteze învățarea și să creeze o
relație cât mai bună cu fiecare elev al său), cum să evaluăm și dincolo de
teste standardizate (mai mult descriptiv și mai puțin comparativ), spațiul școlii ca reflecție a diversității
învățării, ce înseamnă un leadership școlar care motivează o cancelarie
întreagă de profesori și chiar relatarea unui moment preferat din viața de elev
(care i-a marcat, de altfel, și cariera), când un profesor a avut încredere în
el și l-a pus să regizeze o piesă de teatru. Mi-a plăcut mult și analogia
educație – viziunea lui Peter Brook despre ce înseamnă, în ultimă instanță,
teatrul. Ca să existe o experiență numită teatru, poți să renunți la multe -
cortină, costume, scenariu, regizor, scenă, clădire, dar nu la un actor care
interpretează ceva la care se uită cineva. Deci teatrul este un cuvânt despre relații, despre legătura dintre
un public și o performare. În educație e la fel, în centru sunt copiii și nu
trebuie uitat nicio clipă că despre ei este vorba și că rostul profesorilor
este să îi ajute să învețe.
În ”You, Your Child and School”,
apărută în anul 2018, Sir Ken Robinson scrie despre cum pot părinții să își
sprijine copilul pe perioada școlarității și cum pot ei să își dea seama dacă
școala unde acesta învață i se potrivește sau nu și, mai ales, ce pot face
pentru a primi de la școală educația de care copilul are cu adevărat nevoie.
Sir Ken Robinson a fost foarte activ
și pe perioada pandemiei și vorbit și a ținut legătura cu profesorii din
întrega lume. În mai 2020 ne spunea că
educația trebuie să se întoarcă la o „nouă normalitate”, și anume educația
pentru FIECARE copil, prin crearea unor sisteme de învățământ care să nu se mai
focalizeze pe output, pe teste și examene, ci pe crearea unei culturi școlare
care să recunoască și să valorifice individualitatea și diversitatea, o cultură
mixtă, în care au un loc la fel de important și științele, și disciplinele
umaniste, și arta, și tehnologia. „Educația
este un proces viu, comparat cel mai bine cu agricultura. Grădinarii știu că nu
ei fac plantele să crească. Nu ei formează rădăcinile, nu ei cresc frunzele, nu
ei vopsesc petalele. Plantele cresc prin ele însele. Treaba grădinarului este
să creeze cele mai bune condiții pentru ca toate aceastea să se întâmple.
Grădinarii buni creează aceste condiții, cei nepricepuți nu o fac. La fel este
și cu predatul. Profesorii buni creează condițiile propice pentru învățare, iar
cei slabi, nu.”
Mulțumesc, mulțumim, Sir Ken Robinson,
oriunde te-ai afla!
Trista veste si care m-a surprins! Am admirat mult acest om pasionat de educatie si imi pare rau ca a plecat dintre noi prea repede. Cred ca mai avea multe de impartasit!
RăspundețiȘtergereDa,a plecat prea tânăr, e o tragedie.
ȘtergereCât de frumos ați surprins esența esențelor din munca lui Sir Ken Robinson! Le voi trimite și colegilor mei linkul către acest articol! Merită citit și răscitit! Și... aplicat! Și apoi... rămâne să reflectăm!
RăspundețiȘtergereMă bucur că ți-a plăcut! A apărut și în Republica, aici:https://republica.ro/ce-am-invatat-de-la-sir-ken-robinson.
Ștergere