photo credits - arhiva personală, grădina din Pucioasa |
Recent anunțata redeschidere a școlilor în septembrie este o mare provocare și un moment major în această perioadă de educație pe vremea coronavirusului. Pentru ca acest eveniment să aibă succes, cred că e nevoie de „lumină” de la centru (decidenți, ministere și inspectorate) și „putință” de la firul ierbii (școli, profesori, părinți, comunitate).
Așa cum am mai spus și scris de câteva ori până acum, decidenții ar trebui ( ar fi trebuit deja!!) să ghideze din timp tot acest proces și să îl comunice profesionist școlilor și publicului larg. E nevoie să elaboreze norme și reglementări clare, general valabile, privind modul în care se va relua școala, ce trebuie respectat din punct de vedere sanitar, al distanțării fizice, al modului în care se face învățarea, al metodelor de comunicare cu părinții, al transportului elevilor, al organizării de activități extrașcolare, al cazurilor de îmbolnăvire etc., adică un PLAN general în care directorii să găsească răspunsul la orice întrebare pe care ar putea să o aibă legată de subiect. Aș recomanda ca acest document să transmită ideea de flexibilitate, absolut necesară în această perioadă când lucrurile se pot schimba de la o lună la alta. Nici nu e greu de făcut un astfel de document, câțiva consilieri deștepți din cele două ministere (MEN și MS), în colaborare cu 2-3 inspectori generali bine pregătiți l-ar elabora rapid, într-un grup restrâns, mai ales că sunt multe modele bune deja scrise în alte țări. Odată elaborate, aceste norme ar trebui să ajungă la școli și să fie foarte bine comunicate publicului, pe toate canalele, într-un mod clar și ușor de parcurs. Lumea le așteaptă, pentru că presiunea timpului crește și multora ne e teamă, avem multe neliniști și griji.
Pe de altă parte, cei care se vor ocupa concret de redeschiderea școlilor sunt conducerile de școli, profesorii și autoritățile locale, cei care, dacă vor ști cum să acționeze, dacă vor avea capacitatea instituțională de gândire, planificare și acțiune (putința!) vor reuși să își întâmpine elevii în condiții foarte bune pe 14 septembrie. Aș adăuga în acest „grup local de acțiune” și părinții, de al căror feedback și sprijin școlile au mare nevoie în această perioadă. Se va vedea acum cât de pregătite sunt comunitățile pentru a face față acestei provocări, ce competențe manageriale reale au directorii și cât le pasă de copiii și de profesorii de care se ocupă și cât de interesați sunt primarii de binele localităților pe care le conduc. Se va vedea dacă știm să facem analize ale situației de fapt, dacă știm să colaborăm și să ne întâlnim (director cu primar, eventual cu un inspector destoinic) pentru a pregăti școala, dacă știm să facem liste cu dotările necesare și să le și obținem la timp ( să nu uităm că sunt licitații care trebuie să aibă loc!), dacă știm să amenajăm sau să extindem spațiul școlilor ( vezi aici câteva idei: https://ancatirca.blogspot.com/2020/08/idei-pentru-noi-spatii-in-scoli-pentru.html ), dacă vom ști să organizăm activitatea de la 1 septembrie, dacă vom avea un plan de acțiune care să vizeze toate acestea (vezi idei aici: https://ancatirca.blogspot.com/2020/07/blended-learning-de-la-toamna.html).
Aș vrea din tot sufletul ca luna care a mai rămas până la deschiderea școlilor să nu fie, pentru marea majoritate, una de hei-rup făcut după ureche și de stres pentru profesori și părinți și mai ales, pentru copii. Aș vrea să regăsim, chiar dacă cu întârziere, energia și înțelepciunea cu care să facem față acestei provocări. Aș vrea ca „lumina” de la centru să se întâlnească în mod benefic cu „putința” de la firul ierbii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu