Pagini

joi, 20 august 2020

Reglementările privind 2020-2021 la moldoveni


Ieri, ministrul educației din Republica Moldova a prezentat țării Reglementările speciale aprobate privind organizarea anului școlar 2020-2021. E un document scurt și focalizat pe ce au de făcut concret inspectoratele, directorii și profesorii din școli. 

Iată câteva dintre atribuțiile directorului:
 
5.Atribuțiile conducătorului instituției de învățământ:  

5.1. în vederea redeschiderii instituției de învățământ:


5.Atribuțiile conducătorului instituției de învățământ: 5.1. în vederea redeschiderii instituției de învățământ: 5.1.1.evaluează capacitatea instituțională de desfășurare a activității în condiții de siguranță, inclusiv potențialele riscuri privind accesul elevilor și al angajanților, deplasarea spre și de la instituție, ținând cont de factorii epidemiologici din localitate; 5.1.2.stabilește, în limitele resurselor disponibile, modul de organizare a procesului educațional, conform modelelor recomandate, respectând următorul algoritm:1.analizează modelele de organizare a procesului educațional în funcție de posibilitățile instituționale, inclusiv financiare, raportate la recomandările sanitaro-epidemiologice;2.consultă, în mod obligator, cu cadrele didactice, părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu elevii modelul/modelele de organizare recomandate pentru implementare; 3.coordonează cu liderul sindical din instituție modelul selectat;4.aprobă la Consiliul Profesoral (componenta educațional-organizatorică) și la Consiliul de administrație (componenta administrativ-financiară): 5.întreprinde demersuri în vederea identificării resurselor financiare suplimentare, dacă se constată insuficienta resurselor financiare pentru aplicarea modelului selectat;6.informează OLSDÎ despre modelul de organizare a procesului educațional selectat. 5.1.3.asigură pregătirea instituției de învățământ pentru:a)evaluarea intersectorială către noul an de studii în contextul epidemiologic de COVID-19; b)pentru organizarea procesului educațional conform modelului selectat.5.1.4.stabilește grupurile de elevi și de angajați supuși riscului sporit de infectare spre și de la școală și, identifică măsurile de minimalizare a acestora, conform recomandărilor sanitaro-epidemiologice; 5.1.5.asigură instituția cu cantități suficiente de apă curată, dezinfectanți la intrarea în școală și în tot spațiul intern al instituției, inclusiv în blocul alimentar, blocurile sanitare, precum și necesarul pentru regimul de termometrie, în baza estimărilor făcute; 5.1.6.examinează posibilitatea de reamenajare a unor spații (inclusiv varianta de activități/ ore în aer liber) din instituția de învățământ, în vederea organizării procesului educațional conform modelului selectat;5.1.7.amenajează spații de așteptare pentru elevi (săli de clasă libere, sau spațiu din curtea școlii) conform recomandărilor sanitaro-epidemiologice, în cazurile de așteptare/reținere a autobusului școlar, a părinților sau a fraților/surorilor mai mari.
 
5.2. în vederea organizării procesului educațional la disciplinele școlare: 

5.2.1. elaborează și aprobă: 1)propriul model de organizare a procesului educațional la disciplinele de studii în conformitate cu modelele din Anexa 1, respectând algoritmul descris în pct. 5.1.2 din prezentul document. Instituția poate stabili unul din modelele propuse pentru o durată scurtă, medie sau pentru situații de sistare activității instituției, precum și în funcție de viabilitatea modelului selectat.

4Modelul de organizare a procesului educațional selectat va conține stipulări pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, cât și pentru organizarea învățământului la domiciliu. Prevederile pentru aceste cazuri vor fi determinate de necesitățile și posibilitățile copiilor, formele de suport, structurile prestatoare și personalul implicat. În cazul în care normativele sanitaro-epidemiologice vor permite, prioritate se va acorda prezenței fizice a elevilor cu cerințe educaționale speciale în sala de clasă sau a cadrului didactic la domiciliul elevului în situația de învățământ la domiciliu cu respectarea normelor sanitaro-igienice. Se va valorifica întreg potențialul Centrului de resursepentru educațieincluzivă(de lucru individual sau în grupuri) pentru desfășurareaactivitățilorde sprijin educațional, abilitarea/reabilitarea, dezvoltarea copiilor, a deprinderilor lor de autoadministrare.2)perioada (conform schemei-orare generale) pentru fiecare clasă, de consolidare/aprofundare/recuperare (după caz) a curricula disciplinare realizate în perioada martie-mai 2020 în cadrul învățământului la distanță(martie-mai 2020); 3)orarul evaluărilor inițiale desfășurate în clasele II-XII. la finele etapei de consolidare/ aprofundare/recuperare (după caz) a curricula disciplinare realizate în perioada martie-mai 2020 în cadrul învățământului la distanță. 5.2.2. stabilesc, în funcție de necesitățile profesionale, modalitățile de formare și dezvoltare a competențelor digitale ale cadrelor didactice și de conducere în organizarea învățământului la distanță în mediul online;5.2.3. includ în proiectul managerial anual al instituției, inclusiv în proiectarea activității Comisiilor metodice, aspecte metodice specifice de organizare a predării, învățării și evaluării în cadrul procesului educațional conforme modelului aprobat; 5.2.4. monitorizează activitatea cadrelor didactice de ajustare, în funcție de situația la clasă, a recomandărilor ce se conțin în Reperele metodologice de organizare a procesului educațional la disciplinele școlare în anul de studii 2020-2021și în Reperele metodologice privind organizarea procesului educațional, în contextul epidemiologic COVID-19, pentru copiii cu cerințe educaționale speciale în instituțiile de învățământ general, în anul de studii 2020-2021privind activitățile de consolidare/aprofundare sau de recuperare a curriculadisciplinarerealizată în perioada învățământului la distanță în martie -mai 2020;5.2.5. asigură spațiile educaționale din instituție cu conexiune la internet; 5.2.6. deleagă, conform termenilor stabiliți la nivel de instituție, șefului Comisiei metodice responsabilitatea de coordonare a procesului de colectare a planurilor de individualizare la disciplină per clasă), elaborate de către fiecare membru al comisiei metodice, înfuncție de formele de organizare a procesului educațional la distanță și de gradul de participare al elevilor și prezentarea lor directorului adjunct pentru instruire; 5.2.7. deleagă directorului adjunct pentru instruire responsabilitatea de a monitorizaprocesul de realizare a planurilor de remediere și/sau recuperare individual, în grupe sau pe clase, în funcție de formele de organizare a procesului educațional la distanță și de gradul de participare al elevilor; 5.2.8. stabilește mecanisme clare de integrare și recuperare, prin abordare diferențiată și centrată pe nevoile de formare ale elevilor, a conținuturilor pentru copiii care nu au avut deloc acces la procesul educațional, pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, precum și pentru copiii curisc sporit de abandon școlar;

55.2.9. organizează activități de formare a cadrelor didactice din instituție privind aspectele specifice ale predării-învățării-evaluării în condițiile de organizare a activității la clasă, conform modelelor recomandate; 5.2.10. evaluează gradul de acces al tuturor elevilor la educație de calitate în condițiile modelului selectat de organizare a procesului educațional;5.2.11. organizează pregătirea/familiarizarea elevilor și a părinților/ reprezentanților legali ai acestora cu referire la Ghidul elevilorși Ghidul părințilorcare includ regulile de comportament privind siguranța în cadrul activităților școlare, precum și informații specifice cu referire la organizarea lecțiilor, accesul în instituție, formatul de desfășurare a orelor etc. 5.2.12. întreprinde acțiuni de asigurare a accesului la educație de calitate pentru toți elevii.

5.3. în vederea asigurării funcționalității instituțieide învățământ în condiții de siguranță:

5.3.1. desemnează un responsabil care:a)va coordona activitățile de prevenire COVID-19 și va asigură măsuri de prevenire și de protecție împotriva discriminării, izolării/excluderii, stigmatizării/etichetării elevilor care au fost și/sau sunt infectați cu COVID-19; b) va asigura comunicarea și consultarea acțiunilor cu centrul medicilor de familie din localitate privind cazurile de referire a COVID-19.5.3.2. stabilește: a) modalitatea de repartizare/divizare a claselor în funcție de modelul de organizare a procesului educațional selectat; b) modalitatea de organizare a alimentațieiîn conformitate cu recomandările sanitaro-epidemiologice și în funcție de numărulde locuri disponibile în cantină. 5.3.4. adaptează și dotează spațiile de studii din instituție în vederea asigurării organizării procesului educațional în corespundere cu modelul aprobat (pe termen scurt, mediu și în situație de sistare a activității instituției) pentru perioada epidemiologică de COVID-19;5.3.5. monitorizează respectarea regimului/cerințelor sanitaro-igienice stabilite pentru instituțiile de învățământpe durata perioadei epidemiologice de COVID-19; 5.3.6. monitorizează zilnic starea de sănătate a angajaților și elevilor;5.3.7. asigură respectarea distanței fizice în timpul orelor, dar și în timpul pauzelor conform recomandărilor;5.3.8. asigură igienizarea și dezinfectarea zilnică a sălilor de clasă și a spațiilor aferente, conform recomandărilor sanitaro-epidemiologice;5.3.9. asigura accesul fiecărui elev, părinte/reprezentant legal al acestuia și cadru didactic la serviciile psihologului școlar, iar acolo unde nu este angajat, la Serviciul de Asistență Psihopedagogică;5.3.10. dotează punctul medical cu medicamentele necesare pentru intervenția primară în caz de infectarea cu COVID -19;5.3.11. informează elevii, părinții, cadrele didactice despre posibilitatea și modul de accesare a serviciilor de asistență psihologică;5.3.12. evaluează periodic, împreună cu diriginții, psihologul școlar, starea psiho-emoțională a elevilor în instituția de învățământ; 5.3.13. referă, după caz, serviciilor raionale/municipale de asistență psihopedagogică potențialii beneficiari sau în situație de risc (elevi, părinți, cadre didactice) pentru asistență psihologică; 5.3.14. referă, cazurile grave de violență față de copii,autorităților tutelare locale și/sau instituțiilor abilitate în protecția drepturile copilului.

Documentul poate fi citit AICI.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu