Ieri, ministrul educației din Republica Moldova a prezentat țării Reglementările speciale aprobate privind organizarea anului școlar 2020-2021. E un document scurt și focalizat pe ce au de făcut concret inspectoratele, directorii și profesorii din școli.
Iată câteva dintre atribuțiile directorului:
5.Atribuțiile
conducătorului instituției de
învățământ:
5.1. în vederea redeschiderii instituției de
învățământ:
5.Atribuțiile
conducătorului instituției de
învățământ: 5.1. în vederea redeschiderii instituției de
învățământ: 5.1.1.evaluează capacitatea instituțională de
desfășurare a activității în condiții de siguranță, inclusiv potențialele riscuri privind
accesul elevilor și al angajanților, deplasarea spre și de la instituție, ținând cont de factorii epidemiologici
din localitate; 5.1.2.stabilește, în limitele resurselor
disponibile, modul de organizare a procesului educațional,
conform modelelor recomandate, respectând următorul algoritm:1.analizează
modelele de organizare a procesului
educațional în funcție de posibilitățile instituționale,
inclusiv financiare, raportate la recomandările sanitaro-epidemiologice;2.consultă,
în mod obligator, cu cadrele didactice, părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu elevii modelul/modelele
de organizare recomandate pentru implementare; 3.coordonează cu liderul sindical din
instituție modelul selectat;4.aprobă la Consiliul Profesoral (componenta
educațional-organizatorică) și
la Consiliul de administrație
(componenta administrativ-financiară): 5.întreprinde demersuri în vederea
identificării resurselor financiare suplimentare, dacă se constată insuficienta resurselor
financiare pentru aplicarea modelului selectat;6.informează OLSDÎ despre modelul de
organizare a procesului educațional selectat.
5.1.3.asigură pregătirea instituției de
învățământ pentru:a)evaluarea intersectorială către noul an de
studii în contextul epidemiologic de COVID-19; b)pentru organizarea procesului educațional
conform modelului selectat.5.1.4.stabilește grupurile de elevi și de
angajați supuși riscului sporit de infectare spre și de la școală și, identifică măsurile de
minimalizare a acestora, conform recomandărilor sanitaro-epidemiologice; 5.1.5.asigură
instituția cu cantități suficiente de apă curată,
dezinfectanți la intrarea în școală și
în tot spațiul intern al instituției, inclusiv în blocul alimentar, blocurile
sanitare, precum și necesarul
pentru regimul de termometrie, în baza estimărilor făcute; 5.1.6.examinează
posibilitatea de reamenajare a unor
spații (inclusiv varianta de activități/ ore
în aer liber) din instituția de învățământ, în vederea organizării procesului educațional conform modelului selectat;5.1.7.amenajează
spații de așteptare pentru elevi (săli de clasă libere, sau spațiu din curtea școlii)
conform recomandărilor sanitaro-epidemiologice, în cazurile
de așteptare/reținere a autobusului școlar, a
părinților sau a
fraților/surorilor mai mari.
5.2. în
vederea organizării procesului educațional la disciplinele școlare:
5.2.1.
elaborează și aprobă: 1)propriul model de organizare a procesului educațional
la disciplinele de studii în conformitate cu modelele din Anexa 1, respectând
algoritmul descris în pct. 5.1.2 din prezentul document. Instituția poate
stabili unul din modelele propuse pentru o durată scurtă, medie sau pentru
situații de sistare activității instituției, precum și în funcție de viabilitatea
modelului selectat.
4Modelul de
organizare a procesului educațional selectat va conține stipulări pentru elevii
cu cerințe educaționale speciale, cât și pentru organizarea învățământului la
domiciliu. Prevederile pentru aceste cazuri vor fi determinate de necesitățile
și posibilitățile copiilor, formele de suport, structurile prestatoare și
personalul implicat. În cazul în care normativele sanitaro-epidemiologice vor
permite, prioritate se va acorda prezenței fizice a elevilor cu cerințe educaționale
speciale în sala de clasă sau a cadrului didactic la domiciliul elevului în
situația de învățământ la domiciliu cu respectarea normelor sanitaro-igienice.
Se va valorifica întreg potențialul Centrului de resursepentru
educațieincluzivă(de lucru individual sau în grupuri) pentru
desfășurareaactivitățilorde sprijin educațional, abilitarea/reabilitarea,
dezvoltarea copiilor, a deprinderilor lor de autoadministrare.2)perioada
(conform schemei-orare generale) pentru fiecare clasă, de consolidare/aprofundare/recuperare
(după caz) a curricula disciplinare realizate în perioada martie-mai 2020 în
cadrul învățământului la distanță(martie-mai 2020); 3)orarul evaluărilor
inițiale desfășurate în clasele II-XII. la finele etapei de consolidare/
aprofundare/recuperare (după caz) a curricula disciplinare realizate în
perioada martie-mai 2020 în cadrul învățământului la distanță. 5.2.2.
stabilesc, în funcție de necesitățile profesionale, modalitățile de formare și
dezvoltare a competențelor digitale ale cadrelor didactice și de conducere în
organizarea învățământului la distanță în mediul online;5.2.3. includ în
proiectul managerial anual al instituției, inclusiv în proiectarea activității
Comisiilor metodice, aspecte metodice specifice de organizare a predării, învățării
și evaluării în cadrul procesului educațional conforme modelului aprobat;
5.2.4. monitorizează activitatea cadrelor didactice de ajustare, în funcție de
situația la clasă, a recomandărilor ce se conțin în Reperele metodologice de
organizare a procesului educațional la disciplinele școlare în anul de studii
2020-2021și în Reperele metodologice privind organizarea procesului
educațional, în contextul epidemiologic COVID-19, pentru copiii cu cerințe
educaționale speciale în instituțiile de învățământ general, în anul de studii
2020-2021privind activitățile de consolidare/aprofundare sau de recuperare a
curriculadisciplinarerealizată în perioada învățământului la distanță în martie
-mai 2020;5.2.5. asigură spațiile educaționale din instituție cu conexiune la
internet; 5.2.6. deleagă, conform termenilor stabiliți la nivel de instituție,
șefului Comisiei metodice responsabilitatea de coordonare a procesului de
colectare a planurilor de individualizare la disciplină per clasă), elaborate
de către fiecare membru al comisiei metodice, înfuncție de formele de
organizare a procesului educațional la distanță și de gradul de participare al
elevilor și prezentarea lor directorului adjunct pentru instruire; 5.2.7.
deleagă directorului adjunct pentru instruire responsabilitatea de a
monitorizaprocesul de realizare a planurilor de remediere și/sau recuperare
individual, în grupe sau pe clase, în funcție de formele de organizare a
procesului educațional la distanță și de gradul de participare al elevilor;
5.2.8. stabilește mecanisme clare de integrare și recuperare, prin abordare
diferențiată și centrată pe nevoile de formare ale elevilor, a conținuturilor
pentru copiii care nu au avut deloc acces la procesul educațional, pentru
copiii cu cerințe educaționale speciale, precum și pentru copiii curisc sporit
de abandon școlar;
55.2.9. organizează activități de formare a cadrelor didactice din
instituție privind aspectele specifice ale predării-învățării-evaluării în
condițiile de organizare a activității la clasă, conform modelelor recomandate;
5.2.10. evaluează gradul de acces al tuturor elevilor la educație de calitate
în condițiile modelului selectat de organizare a procesului educațional;5.2.11.
organizează pregătirea/familiarizarea elevilor și a părinților/ reprezentanților
legali ai acestora cu referire la Ghidul elevilorși Ghidul părințilorcare
includ regulile de comportament privind siguranța în cadrul activităților
școlare, precum și informații specifice cu referire la organizarea lecțiilor,
accesul în instituție, formatul de desfășurare a orelor etc. 5.2.12.
întreprinde acțiuni de asigurare a accesului la educație de calitate pentru
toți elevii.
5.3. în vederea asigurării funcționalității instituțieide
învățământ în condiții de siguranță:
5.3.1. desemnează un responsabil care:a)va
coordona activitățile de prevenire COVID-19 și va asigură măsuri de prevenire
și de protecție împotriva discriminării, izolării/excluderii,
stigmatizării/etichetării elevilor care au fost și/sau sunt infectați cu
COVID-19; b) va asigura comunicarea și consultarea acțiunilor cu centrul
medicilor de familie din localitate privind cazurile de referire a
COVID-19.5.3.2. stabilește: a) modalitatea de repartizare/divizare a claselor
în funcție de modelul de organizare a procesului educațional selectat; b)
modalitatea de organizare a alimentațieiîn conformitate cu recomandările
sanitaro-epidemiologice și în funcție de numărulde locuri disponibile în
cantină. 5.3.4. adaptează și dotează spațiile de studii din instituție în
vederea asigurării organizării procesului educațional în corespundere cu
modelul aprobat (pe termen scurt, mediu și în situație de sistare a activității
instituției) pentru perioada epidemiologică de COVID-19;5.3.5. monitorizează
respectarea regimului/cerințelor sanitaro-igienice stabilite pentru
instituțiile de învățământpe durata perioadei epidemiologice de COVID-19; 5.3.6.
monitorizează zilnic starea de sănătate a angajaților și elevilor;5.3.7.
asigură respectarea distanței fizice în timpul orelor, dar și în timpul
pauzelor conform recomandărilor;5.3.8. asigură igienizarea și dezinfectarea
zilnică a sălilor de clasă și a spațiilor aferente, conform recomandărilor
sanitaro-epidemiologice;5.3.9. asigura accesul fiecărui elev,
părinte/reprezentant legal al acestuia și cadru didactic la serviciile
psihologului școlar, iar acolo unde nu este angajat, la Serviciul de Asistență
Psihopedagogică;5.3.10. dotează punctul medical cu medicamentele necesare
pentru intervenția primară în caz de infectarea cu COVID -19;5.3.11. informează
elevii, părinții, cadrele didactice despre posibilitatea și modul de accesare a
serviciilor de asistență psihologică;5.3.12. evaluează periodic, împreună cu
diriginții, psihologul școlar, starea psiho-emoțională a elevilor în instituția
de învățământ; 5.3.13. referă, după caz, serviciilor raionale/municipale de
asistență psihopedagogică potențialii beneficiari sau în situație de risc
(elevi, părinți, cadre didactice) pentru asistență psihologică; 5.3.14. referă,
cazurile grave de violență față de copii,autorităților tutelare locale și/sau
instituțiilor abilitate în protecția drepturile copilului.
Documentul poate fi citit AICI.
Documentul poate fi citit AICI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu