E vacanță,
sunt în #grădinaeducației și e momentul perfect pentru un pic de mindfulness,
așa că reiau ce am mai scris acum vreo 6 ani, tot aici, pe blog.
Intr-o lume în care suntem mereu ocupați, în care
ne plângem că nu avem timp și trecem în goană pe lângă oameni și lucruri, a
trăi ”mindfulness” înseamnă să mai încetinim ritmul pentru a ne uita mai
atent și fără prejudecăți la ceea ce se întâmplă în tine și în jurul tău. Înseamnă să ne eliberăm de gânduri negative.
Înseamnă să conștientizăm pe deplin momentul și starea noastră din prezent, să dăm atenție
la ceea ce gândim și simțim acum și aici. Un fel de, cum spune cineva, „a vedea
ceea ce privești, a savura ceea ce înghiți, a simți ceea ce gândești.” Așa cum spune S.Kennedy, cu mindfulness
trecem de la „a face” la „a fi”:
”Mindfulness is a particular way of paying attention to ourselves, others
and the world around us. It is often said that mindfulness is a shift from a
doing mode to a being mode.”
Cred că sunt foarte multe
de explorat în ceea ce privește legătura dintre mindfulness și educație, cu
siguranță că sunt lucruri interesante, am și recomandat acest tip de activități
cursanților mei cu care am lucrat în această primăvară pe tema stării de bine
în școală.
Le-am spus despre cum e să fii un „mindful teacher” și cum să ai scurte activități
de mindfulness cu copiii în școli, unele care, așa cum spun studiile, au
rolul de a destresa și calma, de a crește starea de bine mintală și puterea de
concentrare, de a dezvolta abilitățile de autoreglare și de a optimiza chiar
procesul de învățare cognitivă. Aceste activități pot fi exerciții de
meditație, de respirație, de identificare a emoțiilor, jocuri specifice,
tehnici de relaxare, activități de colorat, care pot fi găsite pe diverse site-uri specializate ( de
exemplu, aici sau aici sau aici).
Dacă sunteți curioși, vă recomand programul de mindfulness în curriculum,
introdus acum câțiva ani în Marea Britanie, în 370 de școli, în cadrul unui
studiu realizat de guvern, care se va derula până în anul 2021, vezi aici).
Studiile ( AICI) arată că există destule beneficii pe care practicarea mindfulness-ului le poate aduce în rândul copiilor, cum ar fi: atenție sporită, nivel de stres scăzut, creșterea puterii de concentrare, relaționarea pozitivă, hiperactivitate redusă, reglarea emoțiilor, calm sporit și putere de concentrare mărită. În final, putem avea copii cu rezultate academice mai bune și abilități de viață dezvoltate, care pot deveni adulți de succes.
|
credits- 4774344sean/Thinkstock |
Vă recomand să începeți cu clasa printr-un exercițiu zilnic, simplu, de 3-5 minute de meditație, cu ochii închiși, stând jos, undeva în grădina școlii sau pe scaune în clasă, concentrându-ne pe corpul nostru și pe inspirație și expirație. Copiii inspiră adânc până numărăla 4 și expiră până număra de la 4 la 1 și se concentrează, pe rând, asupra diverselor părți ale corpului, pornind de la cap, urechi, față, gât, mâini, spate, picioare. Puteți avea un fundal sonor adecvat pentru reflecție ( vezi video de mai jos).
De asemenea, vă recomand să faceți un exercițiu asemănător în cancelarie, cu profesorii, într-una dintre pauze, pe care să o numiți „pauza de mindfulness”. Vă recomand și această carte, apărută în 2017, la Editura Herald:
E însă foarte important pentru profesorii care
doresc să practice mindfulness cu clasele lor să aibă în vedere anumite condiții
necesare acestui tip de activități și să nu înceapă să desfășoare aceste
activități doar așa, pentru că sunt la modă, cum se întâmplă cu multe alte idei
( am văzut, de exemplu, multe poze cu ceea ce unii profesori numesc amenajarea
grădinii școlii, cu câteva plante puse aiurea, în soluri uscate, pe terenuri
neîngrijite etc.). În 2010, Megan Cowan, cofondator al programului „Mindful
Schools” din Oakland, dă următoarele sfaturi în acest sens (le-am
adaptat, să fie mai pe înțeles):
1.Țineți minte de ce
practicați mindfulness și nu o folosiți niciodată ca instrument
disciplinar.
2. Stabiliți o rutină zilnică
pentru practicarea acestor activități, pentru a vă asigura că o încorporați în
procesul de învățare.
3. Pregătiți spațiul pentru
activitate și deplasați mobilierul pentru a face loc.
4. Faceți și voi exercițiile
propuse copiilor.
5. Realizați o reflecție la
finalul activității.
|
credits: Edutopia
|
Desigur că acest articol doar deschide apetitul pentru mindfulness în
școli, e mult de cercetat, documentat și reflectat pentru cei care doresc să
includă astfel de intervenții la clasele lor. Iată un alt clip pentru inspirație:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu