Pagini
sâmbătă, 31 decembrie 2022
La mulți ani!
joi, 29 decembrie 2022
Anul 2022 în educația din România
Ar trebui să fiu, pe plan personal, mulțumită de 2022, a apărut ediția a doua a
cărții despre starea de bine, am muncit mult pentru educație, trei ore pe zi
voluntariat pentru campaniile mele și comunicare cu profesori și părinți din
țară care îmi cer sfatul, apoi cursuri și conferințe, ce au lăsat ceva urme în
școli, în mintea profesorilor și a directorilor. Am fost ambasador al editurii Corint,
am răspuns invitațiilor făcute de inspectorate, CJRAE și tot felul de
asociații de a fi speaker ( fără bani) la diverse evenimente, am scris pe blog și am fost activă pe facebook cu postări apreciate
despre educație. Cu toate acestea, nu
sunt mulțumită.
A fost un an foarte greu pentru educația din România, un an an foarte stresant pentru elevi, profesori, părinți și societate, un an în care sistemul de învățământ a fost condus timp de 9 luni de un ministru toxic, susținut și promovat de „o voce”, o coaliție de ONG-uri și companii care își urmăresc propriile interese.
Prin luna martie, s-a venit cu ideea unei noi structuri a anului școlar și a schimbării modului în care se va face evaluarea elevilor, schimbări care au și fost introduce în anul școlar 2022-2023. Scriam atunci pe blog că, desigur, e bine că dorim să transformăm ce avem în prezent și să aducem idei noi, dar modul în care o facem este unul complet neadecvat, în stilul „ce visăm noaptea punem în aplicare în dimineața următoare”. Nu tu analize și studii care să recomande intervenția în sistem, nu tu consultări ample și de durată (cu profesorii, în primul rând, pentru că ei vor implementa schimbările), nu tu un demers bine conceput și prezentat cu argumente solide. În țările civilizate, înainte de a introduce o schimbare sistemică, se fac studii de impact, pentru a analiza ce presupune respectiva schimbare pe mai multe planuri. Noi venim așa, peste noapte și aruncăm bomba, într-un context în care lumea, profesorii, părinții, copiii se refac după pandemie și au nevoie de stabilitate și echilibru - schimbăm din temelii sistemul de evaluare a elevilor, ca și cum nu avem nicio problemă, suntem bine organizați, avem capacitate instituțională pentru transformare, infuzăm rapid în școli orice inovație, totul funcționează strună, am rezolvat prioritățile ( rămânerea masivă în urmă în pandemie, masă caldă în școlile din comunități dezavantajate, părăsirea timpurie a școlii, planuri cadru noi pentru liceu, curricula revizuite, starea de bine a profesorilor și a elevilor, modernizarea predării, elaborarea standardelor de evaluare, formarea profesorilor etc.).
Așa cum anticipam, actualul ministru a făcut recent comentarii în sensul că aceste schimbări vor fi evaluate și se va decide dacă ele vor fi continuate sau nu. Prin urmare, zero predictibilitate, un sistem de educație rătutit, care nu știe în ce direcție se va îndrepta.
În mai, a venit nebunia cu evaluarea
standardizață și un program pilot
administrat de o companie privată în 329 de școli, în contextul în care în
lumea civilizată a fost recunoscută ineficacitatea testelor standardizate. Așa
cum scriam pe blog la acea vreme, s-a vorbit atunci de parteneriat minister-companie
privată, dar nimeni nu a văzut testele, nu se știa dacă ele corespund
programelor, nu se știe cine le-a elaborat și cât de specializați pe evaluarea
învățării au fost respectivii profesori, în contextul în care nu au fost
consultați adevărații specialiști în evaluare din România, chiar cei din MEN.
Totul s-a făcut rapid, fără dezbatere, nu se știe cum au fost alese școlile în
care au fost aplicate testele. În plus, perioada aleasă pentru pilotare a fost
total nepotrivită, a fost multă nemulțumire în cancelarii privind administrarea
testelor, iar finalul a fost unul irelevant, nu știm exact ce s-a constatat și
ce măsuri s-au luat pentru ameliorare.S-a promovat doar o companie privată de către minister.
S-a vorbit în acele luni că s-au făcut schimbări majore, ceea ce este fals. MAJORE ar fi fost dacă erau despre curricula revizuite pentru a răspunde intereselor și așteptărilor unor noi generații, despre formarea inițială și continuă a profesorilor (una de calitate, bazată pe trendurile moderne în educație), despre evaluarea pierderilor în învățare și soluții de recuperare a acestor pierderi, despre programe de sprijin pentru copiii din zonele dezavantajate sau despre programe privind starea de bine a profesorilor și a elevilor, lucruri care se întâmplă în toată lumea civilizată, de care, din păcate, ne tot îndepărtăm, pas cu pas, când vine vorba de educație.
Iulie a venit cu un coșmar, propuneri de texte pentru noi legi ale educației, pritocite cu experții din o voce. A fost o vară de foc, în care societatea a reacționat și aversiunea pentru aceste legi croite strâmb a crescut ca un val, care le-a și măturat, de altfel, împreună cu ministru cu tot. Am scris zece articole pe blog împotriva acestor legi, care nu propun o nouă viziune, o nouă paradigmă, o reformă de substanță ce produce o schimbare majoră în sistem. Majoritatea propunerilor noi se referă la structura sistemului, se desființează unele instituții ( chiar dintre cele care funcționau relativ bine, CJRAE, de exemplu) și se înființează „n” altele, foarte multe, tot felul de direcții și agenții ministeriale, le pierzi și numărul de multe ce sunt, noi organisme care vor avea angajați și conducere. În primul rând, toate studiile internaționale recente recomandă ca, în și după pandemie, să nu schimbăm structuri, să fim ponderați, pentru a nu deregla sistemul și mai mult decât s-a întâmplat. În al doilea rând, cunoscută fiind lipsa capacității instituționale a ministerului, mă întreb cum vor fi în stare aceste organisme nou create să funcționeze eficient și eficace pentru sistem. O lege bazată pe excelență, și nu pe echitate, cu examene de admitere în licee, cu o singură probă la BAC, cu schimbări nevalidate de cercetare, care au fost analizate de multă lume și pentru care s-au trimis în jur de 12 000 de propuneri de îmbunătățire la minister.
În septembrie, ministrul a demisionat și, din fericire, odată cu el, au dispărut de pe agenda publică și noile legi, nu știu pentru cât timp. Anul școlar a început fără un plan de redeschidere, așa cum există în alte țări, cu profesori obosiți și blazați, lăsați singuri, să se descurce. Nu tu un ghid general privind evaluarea în contextul celor 5 module de școală, nu tu idei și sugestii de evaluare pe discipline de studiu, nu tu niște repere pe arii curriculare, nu tu exemple de probe deevaluare, nu tu publicații despre evaluarea formativă (mă gândesc că pe aceasta va fi focusul, nu-i așa?), nu tu cursuri de formare pe această temă. Nimic.
Ce mi se pare incredibil și tot continui să spun asta este că decidenții nu au făcut nimic în ultimii doi ani pentru recuperarea pierderilor în învățare, prioritatea oricărui sistem de învățmânt în aceste vremuri, după cum afirmă și UNESCO, OECD sau UNICEF. Mergem înainte ca și cum educația nu ar fi avut de suferit din cauza pandemiei. Cred că suntem singura țară din UE care nu a luat nicio măsură pentru a recupera pierderile în învățare, apărute nu doar pentru că școlile au fost închise, ci și din cauza modului deficitar, în multe cazuri, în care a avut loc învățarea online. Era nevoie de o evaluare inițială a elevilor pentru a fi identificate lipsurile, apoi erau necesare măsuri și intervenții la fiecare nivel al sistemului, care să devină obiectivul principal al ministerului, inspectoratelor, școlilor și profesorilor. Un astel de program a fost conceput în Marea Britanie, de exemplu, unde guvernul a implementat o campanie care se numește Education Catch-Up Reforms.
Din octombrie avem un nou ministru, care se află
la o răscruce, cu una din două direcții opuse de
urmat – ori se îndepărtează de predecesori și de orice influențe cu interese în
spate, își face echipă ca lumea, se apucă de treabă și vine cu schimbări de
fond agreate de către profesori și elevi și va rămâne astfel în istorie ca un
ministru cu adevărat reformator, ori continuă ce s-a început, cu legi proaste, schimbări nevalidate de cercetare și multe altele, în același stil
de lucru superficial și influențat de diverse interese, caz în care va fi unul
dintre nenumărații miniștri de care nu își va mai aduce aminte nimeni. Eu, una, de-abia aștept să vorbesc și să scriu despre lucruri pozitive care se întâmplă și acolo sus, nu doar la firul ierbii, în clasele unor profesori minunați. Poate că le vom avea, chiar ieri am avut o veste bună, cu 1200 de noi posturi de consilieri școlari care vor fi alocate în sistem.
La mulți ani mai buni, educație!
Am adus starea de bine în școli
duminică, 25 decembrie 2022
Crăciun fericit!
Pentru cei apropiați, pentru colaboratorii cu care am lucrat în acesta an, pentru prietenii din online și pentru cititorii acestui blog!
O idee creativă - părinții actori de Crăciun
marți, 20 decembrie 2022
Moș Crăciunul profesorului
M-a rugat o doamnă directoare din Ploiești să scriu această poveste de Crăciun pentru profesorii școlii, dar, mărturisesc că am scris-o cu gândul la voi toți, profesorii din această țară. Gând bun!
Moș Crăciunul profesorilor
Ajunsă acasă, își scoase ghetele pline de zăpadă, se îmbrăcă în haine de casă, își făcu un ceai și aprinse veioza de la masa de lucru. Deși ținea minte ce a spus doamna AT la cursul despre starea de bine, că le recomandă să nu mai facă nimic legat de școală odată ajunși acasă, aceasta fiind principala cauză de stres a profesorilor, nu avea de ales de această dată. Sunt ultimele zile de școală până la vacanța de Crăciun și mai are de corectat lucrări ale elevilor, de făcut felicitările pentru colegi, de scris prezentarea serbării și de pregătit ultima ședință cu părinții din an.
Nici măcar nu a apucat să se gândească la ce și-ar dori în dar de Crăciun, deși Ileana Zaharia din a VII-B a provocat-o cu această întrebare zilele trecute. Ia să vedem...desigur că și-ar dori niște cercei și o geantă nouă sau poate o călătorie în niște insule exotice sau ultimul roman al lui Mircea Cărtărescu. Dar cel mai mult și-ar dori să fie sănătoasă, să își recapete toată energia și entuziasmul pierdute în ultimii doi ani grei de pandemie, să fie mereu cu voie bună și zâmbete în fața copiilor de la școală.
Dacă ar fi să o ia de la capăt, s-ar face tot profesoară. Nu e ușor deloc în zilele noastre. I-ar prinde bine un director cu care să poată vorbi când are nevoie de un sfat, o cancelarie cu colegi adevărați, cu care să se simtă bine și să lucreze împreună și, cu siguranță, nu ar strica bani mai mulți la salariu. Ar ajuta-o mult la clasă, dacă ar primi resursele necesare pentru ore și activități, hârtie și lipici și toate cele, să nu le mai cumpere din banii ei. Ar vrea să aibă o sală de clasă prietenoasă și colorată, cu un colț de lectură și unul al stării de bine și un club de teatru sau de muzică sau de dans pentru copiii școlii. Clasa în aer liber pe care și-o dorește de doi ani e și ea pe lista de Crăciun. Ar mai adăuga acolo un ministru care să țină la profesori, să dea o direcție bună sistemului și să muncească pentru o educație de calitate în toate școlile din țară, apoi ar mai vrea inspectori bine pregătiți, care știu nu doar să controleze, ci să și sfătuiască și să arate calea de urmat în învățare. Așteaptă și programe școlare moderne, axate pe interesele copiilor de azi și o masă caldă pentru copii. Și-ar dori să participe la cursuri de perfecționare cu teme moderne și inovatoare, plătite de minister, și la programe ale unor ONG-uri care vin cu intervenții concrete și de impact.
E de ajuns pentru lista de dorințe din acest an și, oricum, s-a făcut târziu. Profesoara stinse lumina și se duse la culcare. Lista rămase pe birou, așa cum se întâmplă în fiecare an. Aceleași dorințe, de ani buni, de fiecare dată neîndeplinite, de parcă moșul nu le vede niciodată. Dar speranța rămâne, poate, cine știe, le va vedea Moșul într-o zi și se vor îndeplini în viitor.
Cum, nu știați că există și un Moș Crăciun al profesorilor? Scrieți-i și voi!
luni, 12 decembrie 2022
Încă o cancelarie „altfel”
A Changemaker