Pagini

miercuri, 8 mai 2024

7 mituri despre starea de bine

Lucrez de câțiva ani intens cu profesori și directori din România și din Republica Moldova pe subiectul stării de bine în școală, pe baza unei viziuni personale, care pornește de la ideea că a aduce starea de bine înseamnă să îți transformi școala, să o reinventezi, să pornești reforma din interior. Consider că, sub umbrela unui program care să vizeze starea de bine a profesorilor, elevilor și părinților, școlile pot desfășura un proces de schimbare profund, care să le plaseze pe traiectoria unei altfel de educații, una modernă și adaptată nevoilor și așteptărilor noilor generații de copii. Din această perspectivă, demontez cu plăcere unele mituri care mai apar, din când în când, legate de acest subiect:

1. a aduce starea de bine înseamnă că ne simțim mereu bine, râdem și suntem fericiți. NU e așa, tot procesul e unul amplu, dificil și de durată, pe care îl transformăm în țintă strategică de atins în 4 ani. 




2. starea de bine înseamnă lipsa regulilor, a disciplinei și a rigorii. NU e așa, ci dimpotrivă, la fundația procesului punem organizare, planificare și reguli asumate. Construim o casă a stării de bine începând cu această fundație. 




3. dacă aducem starea de bine în școală înseamnă că nu ne mai focalizăm pe învățare. NU, studiile au demonstrat că rezultatele școlare se îmbunătățesc, dacă punem accent pe starea de bine.



4. tema e ușoară, oricine poate vorbi despre starea de bine în școală. NU e așa, e un concept complex, care are nevoie de studiu profund și formare specializată.



5. starea de bine e necesară doar când stăm rău și avem probleme în școală. NU, starea de bine e dincolo de tot și de toate ce se întâmplă într-o școală, e un mod de a exista, care necesită atenție permanentă.



6. starea de bine nu se măsoară. BA DA, există și indicatori, și metode, și instrumente pentru a face acest lucru.



7. există alte priorități într-o școală, mai importante decât starea de bine. NU, ea e prima prioritate, o condiție de a rezolva alte probleme și a funcționa eficient și eficace ca instituție școlară. 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu