M-am bucurat să
constat că în agenda evenimentului au fost incluse teme abordate și dezbătute
intens imediat după revoluție (în numeroase proiecte, seminarii și publicații) și lăsate oarecum în plan secundar după 2005 –
educația pentru drepturile omului, democrația în școli, participarea tinerilor
la luarea deciziilor etc. Am considerat întotdeauna că astfel de teme sunt
esențiale, actuale în orice perioadă și necesar a fi discutate când vorbim
despre învățământ și educație. O societate democratică sănătoasă nu poate fi
redusă la simpla prezenţă a anumitor structuri sociale sau politice(
pluripartidism, alegeri libere etc.).Pentru a funcţiona eficient, o democraţie
depinde într-o măsură mult mai mare de valorile şi credinţele care stau
la baza respectivelor structuri şi sunt împărtăşite de populaţie în general.
Din acest motiv, dacă scopul şcolii este să-i pregătim pe tineri nu numai
pentru examenele de absolvire, dar şi pentru viaţa în societate, atunci
trebuie să acordăm o atenţie deosebită climatului în care ei se dezvoltă
şi culturii dintre zidurile şcolii. Nu ne putem aştepta ca elevii să înveţe
lecţia democratiei dacă, de exemplu, mediul în care ei petrec cea mai mare parte
din anii lor de formare - şcoala este unul despotic. Intr-un asemenea climat,
deprinderile necesare funcţionării ca cetăţean într-o democraţie nu au nicio
şansă să se dezvolte.
Şcolile se individualizează nu numai prin rezultatele lor
academice, dar şi prin aspectele mai putin tangibile, cum ar fi relaţiile
dintre profesori şi elevi, regulile de conduită stabilite la nivelul şcolii,
măsura în care cadrele didactice colaborează, sprijinul acordat copiilor mai
puţin dotaţi şi multe altele. Deşi rezultatele academice sunt esenţiale în
conturarea traiectoriei viitoare a copilului, considerăm totuşi că tocmai
aspectele menţionate, pe care copilul are de fapt şi tendinţa să şi le
aminteasca cel mai bine( aşa numitul curriculum ascuns al şcolii) au o
mai mare influenţă asupra alegerilor pe care le va face mai târziu în viaţă,
asupra valorilor şi credinţelor pe baza cărora va trăi în societate. Prin urmare, când vorbim de democraţie în şcoli ne
referim la:
- consultare şi includere în luarea deciziilor
- valori şi principii democratice care sunt promovate la nivelul vieţii şcolare(o cultură democratică)
- participare activă la viaţa şcolii/comunităţii
Publicația a fost finanțată prin Know How Fund UK și a fost primul
ghid din România care a prezentat elemente de management școlar modern: ce
înseamnă o misiune a școlii și cum se elaborează ea, stabilirea direcțiilor de
dezvoltare ale școlii, implicarea personalului didactic, participarea elevilor,
exemple de school policies și acorduri de parteneriat cu părinții etc. Ideile
și structura ghidului au fost surse de inspirație pentru alte publicații în
domeniu care au apărut ulterior.
In toate tipurile de societati si-n toate scolile lumii poti gasi micii despoti.
RăspundețiȘtergere