photo credits - nziwr |
Spuneam, într-o postare anterioară, că, într-o școală, starea de bine a profesorilor se construiește ca o casă, începi cu fundația, adică organizarea, alocarea de responsabilități, cultura, atitudinea managerilor etc. După, începi să adaugi tot felul de ingrediente, care să tot crească acel sentiment benefic pentru profesori, de a se simți bine împreună cu colegii, la locul de muncă. Astăzi, vin cu 2 idei în acest sens:
1. Elaborarea unui text
de politică a școlii referitoare la starea de bine, document care să fie cunoscut, asumat și respectat de către toți membrii comunității educaționale. Un astfel de text ar putea avea următoarea structură:
- Numele școlii
- Misiunea școlii
- Valorile
- Filsosofia și
contextul politicii
- Scopul
politicii
- Ce înseamnă
starea de bine în școală (a elevilor și a profesorilor)
- Starea de bine
în curriculum
- Starea de bine
în programe și proiecte ale școlii
- Monitorizarea
implementării politicii
2.
Crearea unei
echipe care să se ocupe de starea de bine a profesorilor în școală.
-
organizarea de întâlniri regulate cu profesorii școlii, în care să se discute
cu sinceritate despre adevăruri mai puțin plăcute, legate de stres, volumul de
muncă, armonizarea relațiilor cu colegii și directorul etc.;
-
facilitarea sprijinului acordat profesorilor, de ex., asigurarea mentoratului
pentru profesorii începători, lucrul în echipă în derularea unor activități,
coaching, întâlniri cu specialiști în combaterea stresului și a fenomenului de
„burn out”, atât de frecvent în rândul profesorilor etc.;
-
organizarea, în colaborare cu directorul a unor evenimente care să contribuie
la creșterea stării de bine în rândul profesorilor – sărbătorirea unor zile
speciale, petreceri ale zilelor de naștere, ieșiri în oraș, excursii,
implicarea în activități de team building și formare, participarea la ore
de gimnastică aerobică, sesiuni de mindfulness etc.;
-
furnizarea regulată de informații legate de starea de bine, de exemplu, prin
afișarea unor postere, mesaje motivaționale adresate colegilor, texte inspiraționale pe un avizier
din cancelarie sau de pe coridor, special creat în acest scop;
-
dacă se poate, ceai, cafea și fructe în cancelarie fiecare
zi.
Cine preia aceste idei să nu o facă pe furiș, ci să dea de știre aici sau pe facebook, să mă bucur și eu, mulțumesc! Și succes!😃
nziwr |
Preocuparea pt starea de bine e de obicei apanajul directorilor:ei isi construiesc echipa de profesori si se ingrijesc de starea ei de bine.Hai sa nu mai infiintam "comitii si comitete" si sa-si faca si directorii treaba cum trebuie! De altfel si psihologul scolar are atributii atat in ceea ce priveste colectivul de elevi dar si colectivul de profesori.Mentorat? Prin comisiile metodice.
RăspundețiȘtergereDe obicei? Cei mai mulți nu se ocupă deloc de acest aspect! Un director nu poate să le facă pe toate, de aceea am zis de o echipă+director care să lucreze focalizat în această zonă, care, deși nu pare, e totuși una destul de specializată și abordată științific, cu analize, guidelines, principii cheie, action plans, monitorizare etc., adică nu e ceva bla-bla să ne simțim bine în școală. Mulțumesc pentru comentariu!
Ștergere