Ieri, Comisia Europeană a dat publicității ”COMMISSION STAFF
WORKING DOCUMENT 2022 Country Report – Romania”, document oglindă a cum este
România în acest an. Anexa 13 (ghinion!!) este despre educație. Unde stăm
prost, așa cum mă așteptam, pentru că nu am luat în considerare niciuna dintre recomandările făcute de-a lungul ultimilor ani de UE, OECD sau Banca Mondială, pentru că nu am evaluat ce s-a întâmplat în
pandemie, pentru că nu știm unde stăm, pentru că universitățile nu au făcut cercetare în domeniu, pentru că nu
am luat măsuri ameliorative, pentru că avem programe mărețe doar pe hârtie, de genul
„România educată”, pentru că nu am făcut mai nimic pentru echitate și comunitățile
dezavantajate ( am avut până și un secretar de stat plătit foarte bine pentru asta, echitate și egalitate de șanse!!), pentru că formarea
inițială este încremenită în proiect, iar în cea continuă se prezintă aceleași tematici
seci și neatractive. Iată raportul:
„Sistemul de educație și formare formare se confruntă
cu probleme privind calitatea și echitatea, provocări care riscă să se agraveze
din cauza pandemiei. România rămâne semnificativ în urma mediei UE și
obiectivelor fixate la nivelul UE
privind educația timpurie, abilitățile de bază, abandonul școlar și educația terțiară.
1. Participarea la educația timpurie
este scăzută și în scădere. România este unul dintre
statele membre UE în care ratele de participare în educația timpurie au scăzut comparativ
cu 2014. Rata de înscriere a copiilor intre varsta de 3 ani si varsta de
incepere a învăţământului obligatoriu este una dintre cele mai scăzute din UE.
2. Majoritatea elevilor din medii
dezavantajate nu au abilități de bază. Procentul de tineri
cu abilități de bază scăzute la citire, matematică și știință - măsurate prin Testul
PISA este aproape dublu față de media UE. Decalajul de performanță între ei și
colegii lor mai avantajați este echivalent cu 2,5 ani de școlarizare. Abilități
digitale ale tinerilor sunt de asemenea scăzute. Pierderile din învățare vor
crește din cauza pandemiei, iar acest lucru agravează situația. Cheltuielile
publice cu educația sunt unele dintre cele mai scăzute din UE (3,6% din PIB în
2019, UE-27: 4,7%)
3. Inegalitățile se manifestă într-o
diviziune mare rural-urban și pentru romi. Rata de părăsire
timpurie a școlii rămâne ridicată, în special în zonele rurale (23,2%) și în
rândul romilor, cu consecințe pentru piața muncii și incluziunea socială. Elevii
defavorizați sunt adesea concentrați în şcoli în care calitatea educaţiei şi conditiile
de invatare sunt precare.
4. Dovezile arată că politicile privind
profesorii se confruntă cu provocări majore...
Îmbunătățirea rezultatelor educaționale se bazează în mare parte pe forța
didactică existentă. Cu toate acestea, nici formarea inițială a profesorilor, nici cea continuă
nu sunt suficient aliniate cu nevoile acestei categorii. Progresul în carieră
de lungă durată și salariile mici au impact
asupra atractivității profesiei didactice. Veniturile suplimentare pentru
merite deosebite tind să încurajeze o focalizare îngustă pe teste și competiție
academică, mai degrabă decât să sprijine îmbunătățirea echității. Atragerea de
profesori cu înaltă calificare către şcoli defavorizate şi asigurarea de
sprijin de la specialişti rămân la nivel de provocări
5. Participarea la învățământul
superior este scăzută, rezultând de aici o lipsă de profesionisti
cu înaltă calificare. Rata ridicate de părăsire timpurie a școlii, rata scăzută
de promovare la examenul de bacalaureat, precum și participarea scăzută a elevilor
din categoriile defavorizate contribuie la existența un nivel scăzut de studii superioare.”
Dacă nu facem nimic, nu avem cum să stăm bine la educație.