Pagini

luni, 31 octombrie 2022

Ținem aproape și în modulul 2!


Sunt la acest birou 😀 din #gradinaeducatiei și pregătesc un curs pentru o școală din țară, una dintre acele instituții care doresc să se reinventeze prin forțe proprii și să se adapteze pentru a face față așteptărilor noilor generații de elevi.
Voi fi aproape de profesori și de școli și în acest modul care începe astăzi, cu webinarii și workshopuri la cerere despre starea de bine, evaluare prietenoasă, management & leadership modern de școală, ora de fericire la școală, învățarea bazată pe proiect, părinții și școala, învățarea în natură/ outdoor education, cum să ne schimbărm școala, educație cu bucurie, școala prietenoasă etc.
Vă aștept să continuăm activitatea din campaniile naționale „Toată școala citește”, „Dă culoare școlii tale!”, „Clase în aer liber”, „O cancelarie altfel”, “ Colțul de lectura” sau să vă alăturați acestor comunități ample de transformare a școlilor.
Vă invit să reflectați la ideile despre educație de pe blogul meu și să le preluați, dacă le considerați utile, cu tag către mine.
Învățare cu bucurie să aveți și în acest modul, gând bun!🌿

vineri, 21 octombrie 2022

Fă rai din ce ai!


E o expresie pe care o folosesc la cursuri, când le spun profesorilor și directorilor cu care lucrez că pot să își schimbe școala cu resursele pe care le au și că se pot implica în propria transformare.
Într-o perioadă în care suntem asaltați de promovarea a tot mai multor programe scumpe de dezvoltare organizațională și coaching, mi-a plăcut mult această idee de îmbunătățire cu forțe proprii, de a scoate ce e mai bun din ce ai, de a transforma pierderea în câștig, de a face mai mult cu mai puține resurse.
E un fel de îndemn de a nu mai sta să aștepți miracole de la alții, fă ceva pentru copiii de care te ocupi, oricât de mic ar fi acel ceva, fă din școală un loc primitor și prietenos, în care fiecare copil să se simtă bine, să vină cu drag, să învețe și să progreseze. Reforma din interior, uplifting, un întreg concept în leadership, de fapt.
(fotografia am primit-o azi de la GPP nr.2 din Slatina, e cu un zid exterior)

Vacanță cu stare de bine


 

De mâine este vacanță, o săptămână, și le recomand profesorilor să aibă grijă de starea lor de bine și să profite din plin de această perioadă, pentru a-și încărca bateriile și a-și alunga epuizarea și anxietatea adunate în ultimii doi ani și ceva.E bine să se odihnească, să călătorească, să petreacă timp cu familia și prietenii, să citească și să se bucure de natură. 

Copiii au o săptămână întreagă să stea cât mai mult în aer liber, să se joace, să se plimbe, să facă drumeții pe dealuri, să se bucure de această toamnă frumoasă, să facă sport, să admire și să studieze plantele și florile, să observe păsările, să se plimbe cu bicicleta, să facă orice e posibil de făcut afară. Și, pentru că sper că nu vor primi teme de la profesori sau că vor avea una-două interesante și atrăgătoare, care să le solicite creativitatea și puterea de investigație, îi sfătuiesc pe copii să citească ceva în fiecare zi, să mănânce sănătos și să se odihnească.
 
Vacanță cu #staredebine, gând bun, din grădina de octombrie! 🌿

miercuri, 19 octombrie 2022

Învățarea vine cu starea, copii fericiți

 


Sigur că ne dorim elevi fericiți în școli, dar asta nu înseamnă că nu ne dorim și rezultate academice bune și învățare cu obiective atinse. Cum am spus-o de multe ori, starea de bine în școală nu înseamnă relaxare, ZEN, indisciplină, note date cu ușurință, ci dimpotrivă, aducerea ei este un proces îndelungat ( nu o putem aduce peste noapte, pocnind din degete, e nevoie de câțiva ani), bine planificat și organizat, implementat printr-o serie de intervenții specifice, monitorizat și evaluat. Sunt multe studii care au demonstrat că școlile care pun accent pe starea de bine a elevilor ajung să aibă și rezultate academice mai bune. 
 
Când vine vorba, le povestesc profesorilor la cursuri despre o experiență personală, de pe vremea când eram directoare de școală. Sigur că nu știam atunci ce înseamnă starea de bine, dar, pentru că așa am simțit că trebuie să fac, am început reforma școlii și prin dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale elevilor la toate orele și în activitățile din afara clasei, au fost învățați să comunice și să se relaționeze, să își exprime opiniile, să se implice, să acționeze, să se organizeze, să investigheze și ne-a reușit chestia asta, în câțiva ani. Doar că cei din jur ne cam criticau, „unde sunt, doamnă, rezultatele la olimpiade și concursuri?”. Și au venit, după. Școala a ajuns pe locul I în județ la evaluarea națională și luam toate premiile la olimpiade și concursuri de tot felul. Deci, nu cred că ar trebui să avem o dilemă în această privință, învățarea vine cu starea.
(foto - pag. 18 din ghidul meu „Hai cu starea de bine în școală!”, ediția a doua, septembrie 2022, Editura Corint)

vineri, 14 octombrie 2022

Ziua Stării de Bine în Școală


 Azi, 14 octombrie, este Ziua Stării de Bine în Școală, o idee pe care am lansat-o pentru școlile inovatoare și cu zvâc din România și din Republica Moldova și pe care o prezint la cursurile mele ( cu varianta „Săptămâna Stării de Bine în Școală) încă din 2020.

Vă aștept cu imagini și clipuri din perioada de pregătire și din ziua respectivă, ZSBȘ, pe grupul acesta dedicat subiectului: https://www.facebook.com/groups/765289870706352/
Aveți idei de activități în cursul meu, pe grup, în ghidul „Hai cu starea de bine în școală!” ( aici: https://www.edituracorint.ro/hai-cu-starea-de-bine-in...) și pe blogul meu, aici: https://ancatirca.blogspot.com/. Sunt despre minfulness, școli colorate, zona de împăcare, calendrul stării de bine, reguli pentru cancelarie, jurnalul stăii de bine, muzică și dans în pauze, profilul profesorului în stare de bine, clase în aer liber și multe altele.

 ISJ Alba s-a alăturat inițiativei Ziua Stării de Bine în Școală, au transmis școlilor afișul evenimentului și o adresă prin care le îndeamnă să organize în această zi activități cu stare de bine. 

Hai cu starea de bine în școli! 

Iată câteva imagini primite de la școli și profesori care au marcat această zi: