În curând, la
începutul lunii viitoare, vor avea loc alegeri pentru Consiliul Național al
Elevilor (CNE) și, pentru că am înființat acest organism în România în 1998 (vezi și http://ancatirca.blogspot.ro/2013/10/vocea-elevilor.html),
pentru că l-am făcut cunoscut și altor școli
prin miile de profesori și inspectori din toată țara și reprezentanți ai
ministerului care au vizitat Școala 4 din Pucioasa în perioada 1999-2004 și
pentru că am recomandat MECTS să recunoască
consiliul ca structură în cadrul sistemului de învățământ, mi-aș dori ca
aceste alegeri să fie prilej de discuție
serioasă și obiectivă privind modul în care acest organism își îndeplinește
rolul pentru care l-am înființat – să fie o voce reală a elevilor, să le
reprezinte doleanțele, interesele și dreptul la o educație de calitate.
Am citit ce scrie pe portalul Wedu al CNE, platformele candidaților, interviurile cu reprezentanți CJE/ CRE, comentariile de pe grupul CNE, cele de pe blogurile unor seniori etc. și am văzut că sunt destule activități, inițiative și opinii lăudabile (mi-a plăcut, de ex., cum gândesc Mario Borza, Ancuța Iulia Pârvu sau Filip Tisu). Sunt însă și comentarii, luări de poziții și activități ce scot la iveală anumite aspecte care ar trebui îmbunătățite și pe care și eu le-am observat. De aceea, doresc să fac următoarele observații, care sper să le fie de folos în primul rând tinerilor ce se vor întâlni în curând într-o adunare generală, dar și tuturor celor care cred în importanța, în sistemul de învățământ, a unor CȘE puternice și a unui CNE puternic :
1. Este foarte
important ca la orice nivel – CȘE, CJE, CRE, CNE, alegerile reprezentanților să
fie bine organizate, corecte și neinfluențate de adulți, astfel încât o poziție de reprezentant să fie
ocupată de un elev care:
- înțelege că este doar un REPREZENTANT al celor care l-au ales și rolul său este de a face cunoscute problemele, doleanțele și propunerile celor care îi reprezintă
- nu trebuie să vorbească în nume propriu, ci să exprime părerile celor pe care îi reprezintă, în acest fel fiind înțeleasă sintagma vocea elevilor
- nu acționează în nume propriu, ci având MANDATUL celor pe care îi reprezintă
- nu ia decizii de unul singur, ci în urma CONSULTĂRII cu cei pe care îi reprezintă ( de ex. - știu elevii din România și sunt ei de acord cu faptul că la OBESSU s-a semnat un document prin care se spune NU testelor PISA?)
- asigură buna funcționare a circuitului informațional de la cei pe care îi reprezintă către CE și de la CE la cei reprezentați
- nu exploatează poziția sa în CE pentru a-și crea propriul parcurs de dezvoltare în carieră și a-și îmbogăți CV-ul
2. Un consiliu al elevilor, la orice nivel,TREBUIE:
- să aibă ca activitate PRINCIPALĂ discutarea problemelor transmise de către elevi/ cei pe care îi reprezintă, luarea deciziilor/ hotărârilor referitoare la respectivele probleme și transmiterea acestor decizii/ hotărâri înapoi către elevi/ cei pe care îi reprezintă
- să se implice în derularea de programe, proiecte, ateliere, cursuri de formare etc. doar ca o activitate CONEXĂ, în măsura în care există disponibilitate de timp (având în vedere faptul că activitatea principală menționată mai sus, dacă este bine făcută, consumă destul de mult timp), dacă acestea au un caracter inovator, nu sunt festiviste, sunt necesare și de impact
- să conștientizeze riscul ca reprezentanții consiliilor să se focalizeze prea mult pe derularea de programe și proiecte, în defavoarea întăririi proceselor democratice și a unor mecanisme de COMUNICARE și ACCOUNTABILITY între reprezentanți și cei pe care îi reprezintă
- să fie un organism INDEPENDENT, neinfluențat de conducerile de școli, MECTS, partide politice, interese diverse etc.
3. Un consiliu al elevilor, la orice nivel, NU TREBUIE:
- să fie un organism prin care să se mimeze doar participarea elevilor la luarea deciziilor care îi privesc și care să nu își îndeplinească rolul principal de voce a elevilor
- să fie considerat o școală de lideri în sine, o oportunitate de dezvoltare personală, o rampă de lansare pentru reprezentanți ( indirect, tinerii care activează in aceste structuri se dezvoltă în acest sens, dar nu trebuie să pornească la drum cu acest scop în minte)
- să fie doar o anexă a profesorilor/ instituțiilor, prin care să se demonstreze, de fațadă, democrația în sistem
- să aibă o structură complicată, cu multe departamente și funcții, membri etc. deoarece nici nu e nevoie, dacă focalizarea e pe reprezentare și nu pe programe și proiecte.
4.O INTALNIRE a
consiliului, la orice nivel, ar trebui să se deruleze după următorul format:
- secretarul face lista de probleme care vin de la cei reprezentați și pe baza acestora și împreună cu președintele, elaborează agenda întâlnirii
- agenda este trimisă participanților la întâlnire
- are loc întâlnirea și se iau hotărâri/ decizii referitoare la problemele din agendă
- se scrie o minută a întâlnirii pe care secretarul o transmite participanților și o face publică
- reprezentanții in consiliu se întâlnesc cu cei pe care îi reprezintă și le raportează ce s-a discutat și ce s-a hotărât la ședința consiliului
- se face public conținutul ședinței
Sper ca întâlnirea CNE din 4-7 februarie să fie una fructuoasă și ca titlul următorului
articol pe această temă să fie același, mai puțin semnul de întrebare. Succes!