Am continuat și în 2018 să scriem despre educație și multe dintre articolele publicate pe acest blog v-au stârnit un interes deosebit. Iată care au fost cele mai citite:
1. O cancelarie altfel
Cancelaria nu e doar un loc unde venim să luăm sau să
lăsăm catalogul. Cu ceva efort și puțină imaginație, ea poate deveni un spațiu foarte important pentru profesori,
unul confortabil, cu dotări moderne, în
care profesorii să se simtă bine și unde
pot găsi toate informațiile legate de
școală, pot lucra individual sau în
echipă, pot participa la întâlniri sau
sesiuni de dezvoltare profesională, pot
schimba o vorbă la o cafea sau se pot deconecta 5 minute.
2. Despre clasele flexibile
Clasele flexibile au apărut din
nevoia unor profesori creativi sau a unor directori vizionari de a adapta
spațiul școlii unor noi metode didactice, bazate pe interactivitate și menite a
facilita învățarea personalizată și a crește interesul și participarea copiilor
la activități. După principiul „funcția influențează forma”, tot mai multe școli au înțeles că
trebuie să își regândească periodic spațiul de care dispun pentru a ține pasul
cu schimbarea modului în care învață copiii. Se face astfel trecerea de la săli de clasă rigide și uniforme, la
spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și
investigație.În aceste școli, designul sălilor de clasă facilitează dezvoltarea
competențelor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest
secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate,
cunoașterea de sine.
3. Sfaturi pentru directorii de școli
Dacă vă propuneţi ca echipă managerială să introduceţi
schimbări la nivelul şcolii pe care o conduceţi, din experiența proprie și
lecțiile învățate, vă propun să aveţi în vedere câteva direcţii principale
de acţiune.
4. Gândirea critică
A gândi critic înseamnă a te poziționa față de o idee/
informație/ acțiune sau a găsi o soluție la o problemă nu în mod automat, ci
abia după ce ai analizat- o cu mintea proprie, ai reflectat asupra ei din mai
multe perspective, ai făcut corelații cu ceea ce știi deja și cu ce poți
previziona și i-ai evaluat impactul și consecințele.
5. Starea de bine a profesorilor
Există numeroase analize care
evidențiază faptul că peste tot în lume profesorii
sunt supraîncărcați și suprasolicitați la locul de muncă și că tot mai frecvent în rândul acestei categorii profesionale se
manifestă fenomenul de epuizare/ „burn out”. Aud mulți profesori cu care interacționez că se plâng fie de
atmosfera din școală și de relațiile cu directorul, fie de numărul mare de
documente și „hârtii” pe care trebuie să le completeze, fie de nenumăratele
activități la care sunt obligați să participe, în afara orelor de curs.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu