marți, 18 decembrie 2018

Despre starea de bine a profesorilor


sursa foto - pinterest

În ultimii ani, sunt tot mai multe studiile  (https://www.teachertoolkit.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/5902birkbeckwbperfsummaryfinal.pdf) care vorbesc de faptul că starea de bine  a profesorilor influențează succesul unei școli și performanța elevilor. Există numeroase analize care evidențiază  faptul că peste tot în lume profesorii sunt supraîncărcați și suprasolicitați la locul de muncă și că tot mai frecvent în rândul acestei categorii profesionale se manifestă fenomenul de epuizare/ „burn out”. Aud mulți profesori cu care interacționez că se plâng fie de atmosfera din școală și de relațiile cu directorul, fie de numărul mare de documente și „hârtii” pe care trebuie să le completeze, fie de nenumăratele activități la care sunt obligați să participe, în afara orelor de curs.

sursa foto -garysking.me


În acest context, mă gândesc că ar trebui să reflectăm serios la aceste probleme și să începem să facem pași în a asigura, pe cât se poate, starea de bine a profesorilor, astfel încât aceștia, la rândul lor, să se poată ocupa de starea de bine a elevilor lor. Las aici câteva sfaturi, pentru directori, inspectori, responsabili de comisii metodice etc:
1.     Nu-i „fugăriți” pe profesori, ci, mai degrabă, încercați să fiți atenți la timpul lor, de exemplu, planificând și organizând întâlniri de lucru și evenimente extraclasă puține și eficace pentru participanți și renunțând la tot ce înseamnă activități de tipul „formă fără fond”.
2.     Creați o atmosferă bună în școală, astfel încât profesorii să vină cu drag la muncă și să se simtă bine.
3.     Eliminați povara documentelor inutile pe care profesorii trebuie să le completeze și creați mecanisme la nivelul școlii prin care colectarea de date să se facă cu ușurință, de exemplu, electronic.
4.     Renunțați la comportamente autocratice față de profesori, nu impuneți sarcini, ci consultați-vă cu colegii când planificați și organizați o activitate.
5.     Realizați o buna repartizare a responsabilităților la nivelul organizației, prin valorizarea competențelor și potentialului fiecărui membru al personalului.
6.     Evaluați în mod regulat activitatea desfășurată de fiecare angajat și nu uitați să dați mereu și feedback pozitiv.
7.     Lăudați realizările profesorilor și celebrați  împreună cu ei succesul echipei.
8.     Amenajați cancelaria ca loc de „încărcare a bateriilor”, unde profesorii pot să se și relaxeze, să bea o cafea etc.
9.     Nu încurajați bârfa și discuțiile neprincipiale.
10.  Niciodată, nici măcar atunci când greșesc, nu-i umiliți pe colegi cu observații dure, țipete și jigniri.

Pentru că profesori fericiți înseamnă elevi fericiți!

Succes!😊

2 comentarii:

  1. Necesare aceste indicatii. Trebuie ca fiecare, cate putin, sa participe si sa se implice pentru a crea o atmosfera pozitiva in institutiile scolare.

    RăspundețiȘtergere