miercuri, 29 august 2018

Despre clasele flexibile



„Clasele flexibile” câștigă tot mai mult teren în școli din diferite colțuri ale lumii și, pentru că am scris de ceva timp despre acest concept și am promovat diverse idei de amenajare a unor astfel de clase,  m-aș bucura dacă le-aș vedea și în școlile din România, publice sau private.


Clasele flexibile au apărut din nevoia unor profesori creativi sau a unor directori vizionari de a adapta spațiul școlii unor noi metode didactice, bazate pe interactivitate și menite a facilita învățarea personalizată și a crește interesul și participarea copiilor la activități. După principiul „funcția influențează forma”, tot mai multe școli au înțeles că trebuie să își regândească periodic spațiul de care dispun pentru a ține pasul cu schimbarea modului în care învață copiii. Se face astfel trecerea  de la săli de clasă rigide și uniforme, la spații care încurajează colaborarea și învățarea bazată pe proiect și investigație.În aceste școli, designul sălilor de clasă facilitează dezvoltarea competențelor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate, cunoașterea de sine.




În astfel de spații, elevii nu mai stau nemișcați  cu orele în clasicele bănci sau pupitre, ci își schimbă poziția în clasă, lucrează când stand pe o canapea, când pe jos, când în picioare, când la o masă, în funcție de sarcinile de lucru primite și de interesul și alegerea proprie. În clasele flexibile, pe lângă clasicele pupitre (sunt elevi care preferă să stea și să lucreze acolo), au apărut scaune de diferite mărimi și forme, fotolii, 1-2 canapele,  covorașe, perne, măsuțe joase, birouri  etc., în funcție de bugetele disponibile. E de remarcat că mulți profesori care și-au transformat clasele în unele flexibile au achiziționat mobilier la mâna a doua sau au folosit obiecte donate de părinți și comunitate.


Clasele flexibile vin la pachet cu o schimbare de viziune pedagogică și curajul de a abandona stilul de lucru relativ comod, bazat pe fluxul de informație catedră-bănci și a-și asuma responsabilitatea de a monitoriza un proces complex, în care fiecare elev învață în alt loc din clasă.




Deși conceptul este unul relativ nou, primele analize reliefează faptul că rezultatele școlare  ale elevilor care învață în clase flexibile s-au îmbunătățit, iar  plăcerea de a învăța a crescut și ea. 

Sper că cine se va inspira din acest articol și va amenaja o astfel de clasă ne va da și nouă de știre, e important pentru un blogger să știe că ceea ce scrie are impact. Mulțumesc!

(foto credits- Edutopia)

2 comentarii:

  1. Interesant si frumos ,eu cred ca lucrez deja asa lăsându-i pe copii să -și găseasca locul preferat din sala de clasa, la catedre(2) la masa ,,albă,,sau la măsuțe...mai aranjăm sala de clasa împreuna...la colegul preferat insist să lucrăm pe rând cu ficare, făcând turul prieteniei astfel se cunosc și se acceptă mai usor.Mai avem de învățat multe încă...multumim pentru idei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Important e sa credem in conceptul educational care sta in spatele acestor clase flexibile, restul(amenajarea clasei etc.) se intampla mult mai usor. Cu drag!

      Ștergere