sâmbătă, 1 februarie 2025

Despre planurile-cadru propuse de minister


 M-am uitat și eu în această seară pe documentul ME referitor la planurile-cadru și le-am analizat doar pe cele de cls. a XI-a și a XII-a profil teoretic, comparativ cu ce avem acum.

𝘗𝘶𝘯𝘤𝘵𝘦 𝘣𝘶𝘯𝘦:
-documentul, în sine, este unul bine alcătuit, elaborat cu rigurozitate și atenție, cu un nivel explicativ ridicat și o bună organizare a informațiilor (totuși, cam stufos pe alocuri și cu elemente care se repetă);
-buna descriere a segmentelor curriculare, TC, CS și CDEOS;
-descrierea direcțiilor de dezvoltare a programelor școlare pentru disciplinele din TC este foarte bună și pliată pe tendințele moderne și necesare în prezent și viitor, sper să se țină cont de ea în elaborarea curriculumului pentru liceu;
-includerea unui paragraf intitulat „vocea elevilor”;
-flexibilitatea în ceea ce privește orarul, putem avea, de exemplu, o oră pe săptămână la o disciplină sau două, cu perioade când nu avem în orar disciplina respectivă;
-îmi place formularea „ elevul alege opționale din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, la a cărui constituire este consultat și poate participa cu propuneri”;
-a crescut numărul orelor de CDȘ, de la 3-4 în prezent, la 5-8, dar rămâne de văzut cum își vor alege concret elevii cursurile și dacă vor avea în ofertă unele care să le placă și să corespundă intereselor și pasiunilor lor;
-implementarea CDEOȘ se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular (așa făceam eu acum 20 de ani, când eram directoare – venea ora de opțional, elevii de la trei clase de a 6-a de exemplu, se duceau, amestecați din cele 3 clase, la opționalul ales din cele 4-5 care existau pentru ora respectivă, orele ținându-se în spațiile celor trei săli de clasă, bibliotecă, sala de sport etc.;
-simularea de includere a temelor din lege pe arii curriculare și discipline, deși lista de 19 e cam lungă, iar unele se suprapun, de exemplu, educație pentru democrație, cu educație pentru cetățenie europeană;
-includerea orei de consiliere (adică, dirigenție) și la clasele a XI-a și a XII-a; în prezent, aceste clase nu au oră de dirigenție;
-consultarea, care sper ca de această dată să fie una reală, care să țină cont de opiniile exprimate, nu cum a fost cea legată de legea nouă a educației;
-este un demers provocator pentru licee și directori, îi pune în situația de a-și crea propriul proiect curricular; dacă aș fi directoare, aș profita la maximum de această oportunitate, aș colabora cu profesorii și elevii și aș propune cu CDEOS tentant, cu robotică, programare, dezbateri, teatru, cursuri de utilizare a IA, ateliere de educație media etc.
𝘗𝘶𝘯𝘤𝘵𝘦 𝘴𝘭𝘢𝘣𝘦:
-din cauze electorale, probabil, planurile - cadru au apărut după mulți ani, foarte, foarte, foarte târziu, sunt deja generații de copii care au învățat după programe și manuale vechi, tocmai pentru că nu au existat planurile - cadru; ultimii doi miniștri liberali ar trebui să răspundă pentru o întârziere care va avea efecte negative mulți ani de acum încolo; din această perspectivă, admir curajul domnului David de a și le asuma și a le da drumul pentru consultare; va mai dura până să se schimbe ceva, trece timp până se vor elabora curricula noi și apoi manualele alternative după aceste curricula;
-planurile-cadru nu vin cu o schimbare fundamentală, care să scuture sistemul din temelii și să îl primenească, e doar un mic pas înainte;
-lipsa consultării cu asociațiile de profesori de istorie, geografie, fizică etc. înainte de elaborarea planurilor cadru ; schimbările apar ca un șoc greu de suportat, dacă nici prin minte nu îți trece că o să se întâmple;
-lipsa consultării cu directorii de licee care vor coordona aplicarea planurilor-cadru în școlile lor, pentru a verifica viabilitatea lor; nu știu dacă grupul de lucru a cuprins și directori de școli, nu am găsit componența acestuia, dacă o are cineva, să o lase în comentariu;
-lipsa pilotării pe o perioadă de un an, să se constate cum funcționează diverse prevederi, de exemplu, cum vor putea elevii să participe direct la structurarea ofertei școlii, cum se va derula procesul de alegere de cursuri din CDEOS sau cum se va organiza un liceu pentru a veni cu planuri cadru operaționalizate, care să fie în interesul elevilor;
- lista de discipline opționale avizate de ME este prea lungă, iar unele se suprapun, de exemplu, Educație pentru democrație cu Drepturile omului și Instituțiile europene; această listă ar trebui îmbunătățită și completată cu teme de interes și necesare pentru lumea în care trăim, de exemplu, manipularea prin mass media și rețele sociale, educație juridică, utilizarea IA, antreprenoriat etc.;
-nu a scăzut numărul de ore pe săptămână, deși este un aspect discutat foarte mult de către părinți, numărul este același ca în planul-cadru actual, 29-30 de ore.
Pentru că deja văd că sunt opinii contradictorii și lumea s-a inflamat, propun o serie de întâlniri față în față sau online între membrii grupului de lucru care a elaborat noile planuri-cadru și reprezentanții profesorilor care contestă propunerile, să își asculte fiecare argumentele și să negocieze.
Până la urmă, știți ce spun studiile, putem avea cele mai bine gândite planuri-cadru și cel mai bun curriculum din lume, nu se va schimba nimic în școli, dacă nu îi formăm pe profesori. Cred că au nevoie de formare și pentru a aplica noile planuri-cadru, ateliere care să conțină câteva simulări de operaționalizare pe profiluri și tipuri de licee.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu