De jos in sus, actiuni mici care conteaza

Această pagină este despre oameni care, dincolo de politică și politici ce sprijină prea puțin educația, încearcă și reușesc să schimbe instituții și mentalități. După o viață dedicată educației și experiențele de succes ale reformării unor școli, susțin ideea de schimbare de jos în sus, abordarea de tip ”bottom-up”, „from the ground up”. Când reformele de sus în jos întârzie sau nu sunt eficace, nu trebuie să mai așteptăm prea multe de la autorități, guvernanți și politici educaționale, ci trebuie să facem reforma din interior, să acționăm la firul ierbii, în sala de clasă, în școală, în universitate, acolo unde trebuie să aibă loc adevăratele schimbări, făcute de profesori, directori și manageri devotați și responsabili. Acțiuni mici, uneori, dar care contează. Un fel de „The Butterfly Effect” în educație. Dacă o școală se mișcă și face bine educație într-un sat din vârf de munte, se poate schimba o întreagă societate.

................................................................................................................................................................




 Educație pentru oraș
Cum spune în film Alex, unul dintre arhitecții care au lucrat în acest proiect, copiii învață la școală despre tot ce vrei pe lumea asta, informații și detalii care de multe ori nu le folosesc la nimic, mai puțin despre orașul în care trăiesc, despre strada pe care stau, despre  lucrurile pe care le văd zi de zi în drumul casă-școală.

...........................................................................................................................................................

A fi învățătoare e o stare de bine
Cu mare bucurie ( pentru că, pe scurt, cam despre asta e vorba în educație, oriunde în lume) am aflat de la Georgeta Tătaru, ”doamna Mioara”, învățătoare  la școala gimnazială din comuna Vulcana Pandele, ce face ea pentru ca ai ei copii/elevi să vină cu drag la școală și să progreseze:
  • ”am grijă să nu plece niciun copil supărat de la școală”
  • ”uneori mergem să vedem mestecenii”
  • ”obiectivul meu principal e să îi fac pe copii să vină cu drag la școală”
  • ”în fiecare zi mă duc la ei cu ceva nou și, dimineața, când mă văd cu ei, mă întreabă: surpriza?”
....................................................................................................................................................................
Procedura privind tema pentru acasă

Între prea mult și deloc, optez pentru o poziție echilibrată, cu teme atractive, date cu folos și sub forme variate, ca o prelungire acasă a învățării de toate felurile - prin citit, joacă, desen, muzică, fotografie, plimbare, film, conversație, investigare, experiment, documentare și multe alte feluri.


Pentru ca temele pentru acasă să își atingă cu adevărat scopul, așa cum am mai scris (aici), fiecare școală ar trebui să-și elaboreze (în colaborare cu părinții și elevii) și să pună în practică un text specific de  politică școlară (politica școlii privind tema pentru acasă) prin care să se reglementeze, în beneficiul copiilor, toate aspectele legate de acest subiect și să se răspundă la câteva întrebări importante: de ce se dau teme? Cât timp se alocă temelor? Ce fel de teme se dau? Cum se controlează și se evaluează temele? Cum se corelează profesorii de diferite discipline atunci când dau teme?.
................................................................................................................................................................

Întâlnirea săptămânală cu elevii

Am introdus pentru prima oară în România, mai întâi la o școală de stat (prin anul 2000), apoi la una privată (prin 2006) întâlnirile săptămânale cu toți elevii școlii, după modelul assembly-urilor din școlile britanice. Am pornit de la ideea că aceste întâlniri pot stimula interesul copiilor faţă de problemele generale ale şcolii şi dezvoltarea legăturilor şi relaţiilor dintre clase şi grupuri de elevi. Se creează, în același timp, sentimentul de apartenenţă la comunitatea şcolii și la setul de valori comune. E practic un mod de a îmbunătăți comunicarea în interior, astfel încât copii, profesori, personal administrativ și părinți să fie în permanență informați în legătură cu ce s-a întâmplat sau se va întâmpla în școală. Se apreciază succesul și sunt promovate bunele practici.

................................................................................................................................................................

Clasa pregătitoare
Am urmărit cam ce se întâmplă cu clasele pregătitoare și am văzut un anumit entuziasm general (pe care credeam că l-am pierdut în sistem) pentru a amenaja frumos spațiul de învățare, pentru a utiliza metode și materiale de lucru variate și pe placul copiilor, pentru a-i avea pe părinți mult mai aproape de școală. De câte ori intru într-o școală, sunt imediat invitată să văd clasa pregătitoare, e un fel de mândrie locală că au reușit, că da, se poate și la ei.



Cea mai mică școală din România
15 metri pătrați, 15 copii, 5 generații de copii, 5 clase simultane, 5 km de mers pe jos, 2015. Cea mai mică școală din România se află pe un deal din cătunul Cornatean, satul Poienile de sub Munte, județul Maramureș. O cămăruță cât o lume, cu câteva băncuțe și scaune, un godin, o masă, o tablă, o hartă, stema țării, copacul prieteniei, o învățătoare cu suflet și copii cuminți și fericiți.

De câteva zile, școala are și lumină. Frumoșii nebuni ai României de la Free Miorița au ajuns și la ei cu panouri fotovoltaice și calculatoare.

.........................................................................................................................................................................................................

Liceul Clintondale - o poveste de succes

Clintondale High School a devenit o școală bună pentru că directorul, Greg Green a avut o idee inovatoare și și-a asumat și riscul introducerii ei în instituția pe care o conducea. 

La liceul din Clintondale, prima școala din SUA complet transformată în flipped classrooms, se învață cam așa : acasă sau la biblioteca școlii copiii vizionează mai întâi prezentările video ale lecțiilor (realizate de profesori) și apoi, când vin la școală, discută împreună cu profesorii despre ce au văzut, pun întrebări, fac teme etc.

..............................................................................................................................................................................

Essa Academy - povestea unei școli de succes 

Acum 5 ani, Essa Academy era o școală foarte slabă, situată într-un cartier multietnic din Bolton, Marea Britanie, însă, după ce conducerea a cumpărat o tabletă pentru fiecare elev, a ajuns nu doar să aibă rezultate bune, ci să și consilieze alte școli din lume în domeniul utilizării IT în învățare.

Succesul s-a datorat, cum se întâmplă adesea, unei schimbări culturale, înlăturării distanței dintre elevi și profesori, dintre ”ei” și ”noi”, concept care stă la baza a tot ceea ce înseamnă această școală în prezent.
..................................................................................................................................................................................


Profesorii isi picteaza scoala - septembrie 2014 - la Domnești, Ilfov, ”se pune” de o școală prietenoasă. Se lucrează împreună, profesori și copii, ca un semn că au înțeles că ei sunt cei responsabili de cum se învață în școala lor. Mă bucur când văd că profesorii își văd de treabă, dincolo de politică și de politici.

...................................................................................................................................................................................................


SIR KEN ROBINSON DESPRE SCHIMBAREA DE JOS IN SUS

...................................................................................................................................................................................................


..................................................................................................................................................................................................

 SCOALA PETRU PONI DIN CUCUTENI, județul Iași, este un exemplu  de cum se poate crea, cu bun gust și eleganță, un mediu școlar prietenos, în care copiii și profesorii să se simtă bine și să lucreze într-o atmosferă plăcută
..................................................................................................................................................................................................


SCOALA ȘAGU - locul unde toți copiii zâmbesc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu