Publicatii

1. O școală prietenoasă
Scrisa in  2004 (impreuna cu prietena mea, Nora), la finalul unui proiect implementat de Centrul Educatia 2000, cartea aduce in discutie, in primele capitole, dimensiunile fundamentale ale unei scoli prietenoase, asa cum apar ele in literatura de specialitate si in practica unor unitati scolare care si-au asumat acest model. In cea de a doua parte sunt prezentate  cai si modalitati prin care o scoala  se poate reinventa pentru a deveni una prietenoasa.








2.Evaluation of the World Bank s Assistance to Basic Education in Romania: http://issuu.com/ancatirca/docs/romania_education_wb_case_study
The Romania case study was based on a two-week mission in March of 2005 as well as a review of dozens of World Bank and Romanian documents. The evaluation team was comprised of Sue Berryman, Amber Gove, Dana Sapatoru and Anca Tirca. The team gratefully acknowledges the generous time and thoughtful responses of interviewees, especially of parents, students, teachers and school principals. Government officials, donors, NGO representatives, and business leaders were also very giving of their time, providing insight into the dramatic changes in Romanian education and the role of World Bank investment in the transition since 1990. A complete list of interviewees can be found in Annex I. Given the limited time available, the team’s field visits were restricted to the area around the capital of Bucharest and the outskirts of Sibiu, a city located on the central plains of the Transylvanian basin. In addition to the more than twenty interviews with key education and finance sector actors, the team observed classrooms and conducted interview at 8 schools in Bucharest and Sibiu districts. Students, teachers, principals and parents were interviewed in each school regarding the factors that contributed to student learning, expectations for student success and system and schooling conditions. In several schools the evaluation team reviewed student workbooks and classroom lessons and asked children to read aloud from their textbooks.

3. Adaptarea curriculumului la contextul rural:  
 http://issuu.com/ancatirca/docs/modul-adaptare-curriculum-la-contextul-rural

Este un modul de formare elaborat în 2006 in cadrul Proiectului pentru Invatamant Rural, proiect premiat la nivel international și coordonat de UMPIP din cadrul MEN. Cuprinde repere teoretice şi aplicaţii practice referitoare la principalele dimensiuni care fac posibilă adaptarea curriculumului şcolii la contextul local şi la realitate: perspectiva din care trebuie privite/ operate adaptările curriculare, caracteristici ale mediului şcolar, obstacole în faţa adaptării, parteneriatul cu comunitatea, construirea unor grupuri şi echipe de lucru, inovaţie şi creativitate, tipuri de resurse şi activităţi specifice în domeniul adaptării curriculumului şcolii etc.






4. Management scolar – ghid pentru directorii de scoli: http://issuu.com/ancatirca/docs/ghid_management_scolar (2007)

Ghidul a fost elaborat de catre o echipa de experti romani si straini (Siylle Hielscher - coordonator, A.Tîrcă, A.Nedelcu, R.Iucu, L.Ciolan) in cadrul proiectului PHARE EuropeAid /121446/D/SV/RO: „Asistenta tehnica pentru sprijinirea activitatii Centrului National de Formare a Personalului din Invatamantul Preuniversitar“. Include exemple de bune practici preluate din experienţa managerială a companiilor, din studii în domeniu sau din institutii de invatamant din alte tari europene.







5. Scoala si comunitate - ghid pentru profesori : https://issuu.com/ancatirca/docs/scoala_si_comunitate

Scrisa cu Nora Radulescu in 2002 a fost prima publicatie care a tratat tematica legaturii dintre scoala si comunitate in mod structurat si a lansat noi abordari privind rolul institutiei scolare in comunitatea in care se afla. De-a lungul timpului, cartea a fost inclusa in bibliografii obligatorii si a furnizat idei pentru numeroase alte lucrari, teze de doctorat, programe si cursuri universitare etc.  








6.Ghidul furnizorilor de formare continua: http://issuu.com/ancatirca/docs/ghidul_furnizorilor_de_formare_continua

Lucrarea a fost elaborata in cadrul proiectului PHARE RO 2006/018-147. 04. 01. 02. 02. 01Asistenta Tehnica pentru sprijinirea activitatii Centrului National de Formare a Personalului din Invatamantul Preuniversitar, beneficiar MEN.










7. Management educational:  http://issuu.com/ancatirca/docs/management_educational
Publicatia face parte din seria Module pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice elaborata in cadrul proiectului Inovatie si performanta in dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice din mediul urban, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, beneficiar - Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă – MEN. O gama variata de aplicatii si invitatii la reflectie sustine reperele teoretice incluse in modul și ofera modalitati creative de a transpune tematica specifica referitoare la managementul educational in contextul real al unor comunitati educationale specifice.


Face parte din seria Module de formare din cadrul Componentei 2 - „Imbunatatirea parteneriatului scoala – comunitate a Proiectului pentru Invatamant Rural( MEN, 2003-2008), cofinantat de Guvernul Romaniei, Banca Mondiala si comunitatile rurale. A  ghidat si a  inspirat echipele scolilor din mediul rural in procesul de elaborare a unor subproiecte care au vizat obtinerea de granturi menite sa rezolve probleme punctuale ale scolilor si comunitatilor locale.


9. Managementul evenimentelor publice din scoala: http://issuu.com/ancatirca/docs/managementul_evenimentelor_educationale

Acest produs al unui proiect al British Council Romania, redactat in limbile engleza si romana, se adreseaza atat profesorilor de limba engleza, cat si celor de alte discipline, implicati in organizarea unor serbari, sedinte, conferinte, ateliere de formare etc. in domeniul educational.










10.Consiliul elevilor - ghid de organizare si functionare

Ghidul a fost scris in anul 2000(cu Mirela Mihăescu), pe baza experientei primului Consiliu al elevilor din tara, pe care l-am infiintat  in Scoala 4 Pucioasa, dupa modelul britanic, pe care l-am cunoscut si analizat in scoli din Anglia.Ulterior, Consiliul elevilor a fost preluat de multe scoli din Romania si introdus si in politicile ministerului.







 
11. Invatarea activa - ghid pentru formatori si cadre didactice (2001)


 Este scris impreuna cu un grup de colegi(contributia mea principala este la capitolul IV -Metode pentru o invatare activa) in anul 2001 in cadrul Proiectului de reforma a invatamantului preuniversitar, implementat de Consiliul national pentru pregatirea profesorilor (MEC) si finantat de Guvernul Romaniei si Banca Mondiala.A fost utilizat ca material resursa pentru formarea profesorilor si a fost distribuit in toate scolile din tara.







12. Educatie civica prin activitati extrascolare cu caracter interdisciplinar - ghid pentru profesori si elevi(2004)

A fost o initiativa in premiera pentru acea perioada (atat ca tematica, cat si pentru faptul ca era primul ghid care se adresa si elevilor),  rezultatul unui proiect implementat de Centrul Educatia 2000+ in Vrancea, Braila si Galati. Este insotit si de o culegere de bune practici si abordeaza principalele concepte referitoare la educatia pentru drepturile omului, educatia civica prin servicii in beneficiul comunitatii, educatia civica cu si prin Consiliul Elevilor, proiectele de educatie civica ale scolii, implementarea, monitorizarea si evaluarea proiectelor, obiective, activitati, metode, rezultate in cadrul proiectelor. Coautori - Nora Radulescu si Orventina Leu. 

13. Călătoria spre o școală bună - ghid de management pentru dezvoltare instituțională în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii: http://issuu.com/ancatirca/docs/ppts_ghid_management_-_interior_final_tiparire (2011, tipărit în 2012)
Ghidul, sugestiv intitulat Călătoria spre o şcoală bună, porneşte de la ideea că, pentru a deveni un loc primitor, în care fiecare copil să se simtă bine şi să vină cu drag, zi de zi, este nevoie – aşa cum facem când pornim la drum, să ne asigurăm că ştim de unde plecăm (diagnoza), direcţia către care ne îndreptăm (dimensiunile unei şcoli bune), că ne-am planificat fiecare etapă a călătoriei (strategiile), că avem bagajele necesare (resursele), o călăuză bună (managerul) şi tovarăşi de drum de nădejde (elevii, profesorii, părinţii, comunitatea). Este un ghid elaborat în cadrul unui proiect al cărui beneficiar a fost ISJ Dâmbovița. Coautori: M.Diaconescu, T.Popa și M.Mihăescu.





14. Prevenirea părăsirii timpurii a școlii - ghid de bune practici: http://issuu.com/ancatirca/docs/isj_dambovita_final_definitiv ( cu Anița Dulman, 2012)

Este un ghid elaborat în cadrul unui proiect POSDRU( beneficiar ISJ Dâmbovița) și a fost scris în ideea de a inspira, a da curaj și a stârni acel spirit de schimbare care să considere că menținerea tuturor copiilor în școală nu este doar un deziderat, ci un demers care poate fi pus în practică. O demonstrează și nenumăratele exemple de bune practici incluse în ghid și pe care le-am elaborat pornind de la realizările concrete ale școlilor cuprinse în proiect, structurându-le pe domenii precum dezvoltare instituțională, programul Școala după școală, consilierea elevilor și a părinților, activități de timp liber sau ateliere de vară.


15. Education for Democratic Citizenship / Educatie pentru cetătenie democratică - ghid pentru profesori (cu Ellie Keen, 1999)
http://www.hrea.org/erc/Library/display_doc.php?url=http%3A%2F%2Fwww.hrea.org%2Ferc%2FLibrary%2Fteachers%2Fcitizenship-education.pdf&external=N


 Ghidul a fost elaborat în cadrul unui proiect derulat de AREDDO România și Citizenship Foundation UK și finanțat de Know How Fund. Varianta în lb.română a fost tipărită și distribuită în școli și alte instituții și a constituit unul dintre primele materiale educaționale în care se prezentau metode activ-participative și se vorbea despre evaluarea autentică și metoda proiectului. Varianta în lb.engleză a fost intens promovată pe internet de Ellie Keen(o expertă in human rights education cunoscută la nivel internațional).






 
16. Democratising Your School/ Cum să democratizați școala - ghid de management participativ pentru directorii de școli(cu Ellie Keen,2000): http://playpen.meraka.csir.co.za/~acdc/education/Dr_Anvind_Gupa/Learners_Library_7_March_2007/Resources/books/demoschools.pdf
                                       



Publicația a fost finanțată prin Know How Fund UK și a fost primul ghid din România care a prezentat elemente de management școlar modern: ce înseamnă o misiune a școlii și cum se elaborează ea, stabilirea direcțiilor de dezvoltare ale școlii, implicarea personalului didactic, participarea elevilor, exemple de school policies și acorduri de parteneriat cu părinții etc. Ideile și structura ghidului au fost surse de inspirație pentru alte publicații în domeniu care au apărut ulterior.




 

17. “Strategii didactice inovative”- Centrul Educaţia 2000+ , Bucureşti, 2003 (coordonator și coautor)
Lucrarea a fost elaborată în cadrul unui proiect al Centrului Educația 2000+ și cuprinde prezentări ale unor concepte și teorii pedagogice care stau la baza unor demersuri didactice centrate pe elev. De asemenea, sunt descrise cele mai eficace metode și tehnici participative menite a le dezvolta elevilor capacități funcționale și flexibile de gândire creativă și critică.

18. ”Artă participativă în școli- ghid de bune practici”, 2016















Lucrări coordonate:
A. Seria de 8 module de formare elaborate în cadrul proiectului de mentorat rural al UMPFE/ MECTS - 2011:

  • Strategii didactice in perspectiva transdisciplinara
  • Evaluarea formativa in contextul invatarii
  •  Stiluri de predare, stiluri de invatare
  • Comunicare educationala
  • Consiliere educationala
  • Calitatea în educație
  •  Dezvoltarea personala si profesionala a cadrelor didactice
  •  Management institutional și management de proiect
B. Seria de publicaţii elaborate în cadrul   proiectului Phare 2004”Asistenţă Tehnică pentru sprijinirea CNFP” în perioada 2007-2008:  
  • Metodologie activă de formare – ghid pentru formatori 
  • Analiză comparativă a sistemelor de dezvoltare profesională continuă a cadrelor didactice din Europa
  •  Orientarea în carieră - ghid pentru profesori
  • Curriculum la decizia şcolii – ghid pentru profesorii de liceu 
  • Strategii şi proceduri de creare a unor parteneriate locale – ghid pentru liceele din mediul rural
  • Analiza nevoilor de formare - ghid pentru pregătirea, implementarea şi interpretarea datelor analizei nevoilor de formare în şcoli
  • Analiza nevoilor locale privind piaţa muncii- ghid pentru cadrele didactice şi directorii de şcoli
  •  Management şcolar – ghid pentru directorii de şcoli
  • Competențele cadrelor didactice și ale directorilor de licee din  România și alte state din UE 
  • Rețele de colaborare între școli
C. Studiu de impactEvaluarea impactului după implementarea programelor de formare continuă în liceele beneficiare de cursuri de formare finanţate prin Schemele de grant PHARE 2005 şi PHARE 2006”-  autori -Dan Potolea, Cătălina Ulrich, Bogdan Voicu, Editura Atelier Didactic a CCD Bucureşti, 2009

D. Seria de 12 studii de caz referitoare la modelul Reggio Children:
  • Arhitectura și pedagogia în dialog - copii, spații , relații
  • Construind comunitatea - participarea familiilor
  • Diferențele în dialog
  • Gestiunea grădinițelor
  • Educatorul, atelierista și pedagogul în creșe și grădinițe
  • Formarea personalului didactic- valori și strategii
  • Imaginea copilului și teoria celor 100 de limbaje
  • Grădinița și experiențele privind continuitatea cu școala
  • Limbajul mâncării - alimentația în grădinițe
  • Observare, documentare, interpretare
  • Organizarea grădinițelor
  • Predarea și învățarea - ce fel de relație 
Curricula de formare acreditate CNFP elaborate:
  • Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activități de mentorat, 2011, MECTS
  • Modern Dimensions in Teaching and Learning English,   2011, MECTS
  •  Noi abordări ale educației timpurii în grădiniță, CCD DB, 2012
  • Cunoașterea copilului și relaționarea în educația timpurie, CCD DB, 2012
  • Grădinița și comunitatea - pentru o pedagogie a relațiilor, CCD DB, 2013 
  • Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice, CEDU 2000+, 2002
Contribuții:

 ”Spații urbane în acțiune”, decembrie 2015
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu