miercuri, 22 octombrie 2025

Noi generații de părinți - cum colaborăm cu ele?

Acum ceva timp, am conceput un curs adresat liderilor de școli pe tema colaborării cu părinții și am pornit de la ideea că avem în prezent noi generații de părinți care impun o altă abordare a relației lor cu școala unde învață copiii lor,  una diferită de metodele clasice. Foștii noștri elevi sunt astăzi părinți și, vorbind cu mulți dintre ei, am înțeles ce așteptări au de la școală și cum văd ei implicarea lor în parcursul școlar al copilului lor. Puterea, imaginea și faima unei școli stau și în gradul ridicat de încredere pe care părinții o au în școala în care învață copiii lor. În prezent, școlile folosesc modele vechi pentru a colabora cu părinții, tipare depășite de ședințe cu părinții, tipuri de activități și mecanisme greoaie care nu mai sunt adecvate noilor generații de părinți.

Aud adeseori profesori și directori care se plâng că părinții sunt tot mai dezinteresați de școală, că mulți nu doresc să colaboreze  și se mențin retrași și neimplicați. E poate adevărat, dar rezolvarea nu înseamnă doar să constatăm, ci să găsim și soluții pentru ca parteneriatul școală-familie să funcționeze cu adevărat, deoarece de consistența lui depinde progresul copiilor la școală. 

M-am documentat recent pentru revizuirea cursului „Relația dintre părinți și școală- noi abordări și inițiative” și am plecat de la ideea de a identifica caracteristici ale noilor generații de părinți cu care colaborăm acum în școli. În acest demers, de mare ajutor mi-a fost un raport publicat recent de compania McCrindle, care a identificat următoarele caracteristici ale părinților de generațiile Z și Y:

- aplecare spre valori și interes pentru dezvoltarea copilului ca personalitate, nu doar ca recipient de cunoștințe capabil de performanță academică;

- lipsa de timp, ținând cont că generațiile prezente de părinți au joburi solicitante și că foarte puține mame mai stau acasă să se ocupe de copii așa cum se obișnuia cu ceva timp în urmă;

- stăpânirea elementelor digitale de comunicare și preferința pentru schimburi de informații realizate online și pe rețele sociale;

- dorința de a crea parteneriate și de a iniția colaborări, mai ales când este vorba de copiii lor;

- interes pentru viitorul copilului lor și dorința ca acesta să fie echipat de școală pentru a face față unei lumi imprevizibile (a se vedea raportul McCrindle ”Engage the Next Generation of Parents”, 2025).

În acest context, cred că școlile ar trebui să își revizuiască atât metodele de comunicare cu părinții, cât și modul în care îi implică în comunitatea școlară și în viața școlii, în general. E nevoie de o mai mare transparență și deschidere a directorului și a profesorilor față de părinți, de o comunicare mult mai precisă, complexă și eficientă și de modalități mult mai atractive de implicare a părinților. În cursul meu recomand, printre altele, și următoarele:

- un alt fel de a organiza ședințele cu părinții și ieșirea din modelul clasic de stat în bănci și luat notițe ( vezi AICI);

- organizarea de întâlniri scurte între profesor diriginte și familia fiecărui copil;

-elaborarea unei proceduri de comunicare cu părinții care să stabilească cum, când și în ce constă aceasta, astfel încât să se organizeze „haosul” de pe grupurile de whats app în avantajul profesorilor, dar și al părinților;

- reactualizarea site-urilor școlilor astfel încât părinții să găsească acolo cu ușurință informațiile de care au nevoie;

-atenție sporită acordată comunicării pe paginile de Facebook ale școlii, cu mesaje scurte, dar originale și creative, cu poze puține, dar sugestive, cu informații diverse și de interes pentru părinți;

- optimizarea și creșterea ponderii comunicării online cu părinții;

- implicarea părinților în activități de voluntariat, unele creative, care aduc beneficii școlii;

- intervenții care aduc starea de bine în rândul părinților;

- crearea unui spațiu destinat părinților.

Raportul McCrindle cuprinde și un checklist extrem de util pentru directorii de școli, organizat pe cele 5 caracteristici identificate de companie pentru generația părinților de azi. Îl las aici, cu speranța că va fi util liderilor de școli care doresc să aducă colaborarea cu părinții la un alt nivel.

VALORI

🔑Site-ul școlii noastre exprimă clar valorile noastre de bază și misiunea?
🔑Sunt valorile școlii noastre vizibil demonstrate în viața școlară de zi cu zi, în comportamentul elevilor și în interacțiunile personalului?
🔑Sărbătorim în mod activ dezvoltarea caracterului elevilor alături de realizările lor academice?
🔑Am identificat un aspect unic al culturii școlii noastre pe care îl putem evidenția?

TIMP LIMITAT

🔑Oferim opțiuni flexibile pentru implicarea părinților, cum ar fi întâlniri virtuale sau sarcini de voluntariat asincrone?
🔑Este calendarul nostru pentru părinți bine planificat, astfel încât să evităm suprapunerile și să oferim un preaviz suficient pentru toate evenimentele?
🔑Apreciem, primim și sărbătorim în mod public implicarea părinților?
🔑Folosim tehnologia pentru a economisi timpul părinților (de exemplu, programări online pentru întâlnirile părinte-profesor)?

COMUNICARE ȘI EXPERIENȚĂ DIGITALĂ

🔑Este ecosistemul nostru tehnologic pentru părinți intuitiv și compatibil cu dispozitivele mobile?
🔑Folosim canale diferite pentru diferite tipuri de mesaje (de exemplu, alerte urgente prin SMS, actualizări săptămânale printr-un buletin informativ digital)?
🔑Sunt eforturile noastre de comunicare consecvente și proactive, mai degrabă decât reactive?
🔑Am simplificat sarcinile administrative (de exemplu, formularele de consimțământ, plățile) pentru a fi cât mai ușoare și fără obstacole?
🔑Colectăm în mod regulat feedback de la părinți despre experiența lor digitală cu școala?

PARTENERIAT

🔑Avem politici clare și consecvente pentru comunicarea și colaborarea cu părinții?
🔑Există oportunități pentru ca părinții să contribuie la comunitatea școlii dincolo de voluntariatul tradițional (de exemplu, prin comitete consultative sau proiecte de co-creație)?
🔑Comunicăm proactiv modul în care părinții pot colabora cu școala pentru a consolida ceea ce se predă în clasă?
🔑Ce simt părinții atunci când pășesc în școala noastră?
🔑Eforturile noastre de implicare a părinților întăresc ideea că familiile și școala lucrează împreună către un scop comun?

ORIENTARE SPRE VIITOR

🔑Materialele noastre de marketing și conversațiile cu părinții potențiali leagă în mod clar abordarea noastră educațională de succesul viitor al elevului?
🔑Evidențiem modul în care programa noastră dezvoltă gândirea critică, adaptabilitatea și alte abilități „pregătite pentru viitor”?
🔑Oferim familiilor un parcurs clar și semnificativ pentru viitorul copilului lor, fie prin formare profesională, universitate sau alte opțiuni?
🔑Sunt întâlnirile și comunicarea dintre părinți și profesori axate pe cine devine copilul, nu doar pe ceea ce învață?

Sunt sigură că un lider de calitate ar parcurge această listă cu interes și ar lua măsuri pentru a transforma și relația cu părinții într-una adaptată lumii în care trăim, așteptărilor noilor generații de părinți. Îi invit, prin urmare, și la cursul meu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu