Pictură realizată de copii în cadrul proiectului ”Dă culoare școliitale!” |
În weekend, ne-am întânit cu
un grup de profesori entuziaști să povestim despre artă participativă, despre relația dintre spațiu
și învățare și despre ce se poate face pentru ca școlile să devină un pic mai
creative și mai adaptate vremurilor și intereselor copiilor de AZI. Pentru că
noul rost al școlii, de a-i pregăti pe
copii pentru o lume în schimbare, nu poate fi îndeplinit decât dacă se schimbă, în același timp, și modul în care se învață și spațiul în care se învață. Pentru că funcția influențează forma. Pentru că nu putem dezvolta competențe pentru secolul 21, dacă
învățăm într-un mediu fizic școlar care arată ca acum 50 de ani. Spațiul în care învață copiii trebuie să fie
unul care să le placă, să îi reprezinte, să le stimuleze imaginația, să îi provoace să
caute, să descopere și să se descopere.
Directorilor și profesorilor care își propun să reinventeze spațiul unei școli pentru a-l face mai
prietenos și a crește în același timp calitatea învățării, le recomand ca,
mai întâi, să privească în jur cu atenție și să își pună și să răspundă la următoarele întrebări.
- care este legătura dintre proiectul educativ și organizarea spațiului?
- oferă spațiul resurse suficiente pentru învățare?
- ce mesaje transmite spațiul copiilor?
- în
ce mod spațiul favorizează relațiile dintre membrii comunității școlare?
- este spațiul unul primitor pentru copii, părinți și profesori?
- permite spațiul învățarea personalizată?
- unde se joacă copii?
- cum oglindește spațiul rezultatele muncii copiilor și ale activității profesorilor?
- unde și cum sunt expuse lucrările copiilor?
- cum cultivă spațiul gustul estetic?
- în ce măsură spațiul permite studiul individual?
- cum facilitează spațiul învățarea pe grupe ?
- există locuri pentru întâlniri, discuții, dialog?
- cât de flexibil este spațiul?
- ce informații transmite spațiul și cum o face?
- unde și cum permite spațiul comunicarea intrainstituțională?
- este spațiul unul curat?
- ce elemente din spațiu pun în pericol viața și sănătatea copiilor și profesorilor?
- permite spațiul accesul la tehnologie?
- în ce măsură contribuie copiii la amenajarea spațiului școlii?
- sunt ideile copiilor valorizate și apreciate?
- cum reflectă spațiul aprecierea diversității culturale?
- cum arată curtea și grădina școlii?
- cum dezvoltă spațiul creativitatea copiilor?
- există locuri pentru pregătirea și desfășurarea de activități extrașcolare?
- este cancelaria un loc în care profesorii au acces la informație și se pot și relaxa?
- există locuri în care copiii și profesorii să își lase lucrurile personale?
- este asigurat accesul echitabil la spațiile și resursele școlii?
- ce elemente naturale/ din natură sunt folosite în amenajarea spațiului?
- câtă lumină naturală există în spațiu?
Odată identificate aspectele legate
de calitatea spațiului care necesită îmbunătățiri, urmează prioritizarea lor și
identificarea de soluții și rezolvări,
dintre care unele pot fi imediate, altele pe un termen mai lung.Toate ar trebui
să fie însă bazate pe deschidere și colaborare cu părinții, autoritățile
administrative, ONG-uri, instituții și persoane interesate de educație din
comunitățile locale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu