marți, 1 noiembrie 2022

Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice

1997, Balaton, Ungaria - echipa care a reprezentat România la întâlnirea în care s-a prezentat proiectul RWCT/LSDGC la nivel european și s-a planificat implementarea lui în 10 țări ( jos, de la dreapta la stanga: Anca Tîrcă, Odette Zaiț, Florina Oțet, Sudia Paloma - SUA, Doina Olga Stefanescu și Gyongyver Darvasi; in picioare: Reka Demeter și Charles Temple, coordonatorul programului)

Pot spune cu certitudine că RWCT/ LSDGC este proiectul care a avut cel mai mare impact asupra dezvoltării profesionale a profesorilor din sistemul de învățământ românesc și care a schimbat vizibil procesul de predare – învățare – evaluare,  în direcția utilizării la clasă a unor metode activ participative și  introducerii unei practici reflexive. Mai nou, am văzut și materiale resursă pe literație, create utilizând aceste metode. 

 Foarte mulți profesori, formatori, experți și câteva asociații  utilizează la clasă sau în activități de formare metodele introduse în România prin proiectul RWCT – diagrama Venn, turul galeriei, cubul, jurnalul cu dublă intrare, SINELG, stiu/ vreau să stiu/am învățat, cirochinele, dezbaterea etc. De aceea, mă bucur că am fost printre cele câteva persoane care au adus proiectul în România și, la 25 de ani de la primele activități, cred ca ar fi de interes să prezint un scurt istoric ( destul de zbuciumat) al acestui proiect ( textul este preluat din secțiunea Experiență a acestui blog și este scris acum mulți ani).

 Etapa 1:

  • inițiatorii și coordonatorii proiectului au fost profesorii americani Kurt Meredith si Jeannie Steele(Universitatea din North Iowa), Charles Temple (William &Hobart Smith Colleges), Scott Walter (International Reading Association);
  • în Europa, proiectul a fost prezentat și introdus prin OSI în 1997 la Lake Balaton în Ungaria unde a avut loc o întâlnire/ atelier de formare de o săptămână care a reunit toate persoanele care urmau să aibă un rol în proiect: inițiatorii americani, reprezentanți OSI, profesori voluntari americani, reprezentanți din țările în care proiectul urma să se deruleze: Albania, Estonia, Macedonia, Cehia, Rusia, Kazakhstan, Kyrgystan, Lituania, Ungaria si Romania;
  • din Romania au participat: profesor Odette Zait din Constanta, profesor Gyongyver Darvasi din Cluj, profesor Anca Tîrcă din Dambovita, profesor Florina Oțet din Brasov, profesor Doina Olga Stefanescu din Bucuresti-din partea Soros Foundation România, Demeter Reka din Cluj și (nu sunt foarte sigură!) profesor Codruța Bălibanu din Cluj. Grupul a fost format de Doina Stefanescu; Odette, Florina și cu mine veneam din zona de educație civică și Doina ne cunoștea din diverse activități pe care le derulasem împreună. In acel moment, Charles Temple se întâlnise deja cu niște profesori din Cluj, anterior evenimentului de la Balaton;
  • în întâlnirea de la Balaton s-a prezentat proiectul și s-a pregătit implementarea lui în cele 10 țări, prin Fundațiile Soros,
Etapa 2:
  • întoarse în țară, fiecare participantă la întâlnirea de la Balaton a devenit coordonator local și a organizat o selectie în județul în care lucra pentru formarea unui grup de profesori care urmau să participe la cursurile susținute de profesorii americani în cadrul Proiectului RWCT. Coordonatorii locali au fost Codruța Balibanu pentru Cluj, Odette Zaiț pentru Constanța, Anca Tîrcă pentru Dâmbovița și Sava Nut pentru Timișoara. Fiecare coordonator a selectat 5 profesori din județul pe care îl reprezenta - la Dâmbovița le-am selectat pe Angela Naumovici, Mirela Mihăescu, Sânziana Sterghiu, Vasilica Ungureanu și Georgiana Manta. Coordonarea era de la FSD Cluj, prin Reka Demeter.
Etapa 3:
  • în octombrie 1997, au început cursurile de formare la nivel national, pentru profesorii din județele reprezentate (cei 5 selectați+coordonatorul), în total 42 de persoane. Pe parcursul anului 1998 au avut loc 8 cursuri de câte o săptămână, susținute de traineri americani;
  • din 1999, în județele reprezentate, au început cursurile locale pentru profesorii din școlile județului respectiv. Cursurile erau derulate de către cei 6 profesori formați de profesorii americani în etapa anterioară. Finanțarea era asigurată de Fundația pentru o Societate Deschisă și includea consumabilele, plata formatorilor, masa participanților, suportul de curs etc., iar coordonarea era făcută de Tibi Szass de la Cluj. In această perioadă au avut loc vizite de monitorizare ale profesorilor americani, Charles Temple și alții, pentru a observa activități de formare și lecții aplicative susținute de către cei 6 profesori formați din fiecare jude;
  • a avut loc un amplu proces de evaluare și acreditare a celor 42 de formatori RWCT România ca formatori RWCT internaționali.
Etapa 4:
  • ulterior, programul RWCT a fost preluat, inițial, de către Centrul Educația 2000+ (http://www.cedu.ro) și ceva mai târziu, de Asociaţia “Lectura şi Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice” România (ALSDGC România) de la Cluj (http://www.alsdgc.ro);
  • împreună cu Mirela Mihăescu, am elaborat pentru Cedu 2000+ programa pentru acreditare a unui curs RWCT adresat învățătorilor;
  • au mai fost acreditați formatori, în total existând 61 de persoane formate pentru a derula cursul;
  • ulterior, interesul organizației CEDU pentru acest program a scăzut, pe fondul unor disensiuni cu ALSDGC privind proprietatea programului. 
  • în schimb, Asociaţia “Lectura şi Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice” România (ALSDGC România) a dovedit interes pentru continuarea activităților și promovează ideile programului RWCT, prin derularea de cursuri acreditate pentru profesori, organizarea de conferințe și editarea de publicații.  
  •  
  • Etapa 5:
  • în ultimii 2-3 ani, anii 2020-2022, metodele RWCT sunt utilizate în programe EduNetworks, ale Asociației Infinit Edu, ale ALSDGC, Noi Orizonturi și le regăsim în materiale resursă, cursuri de formare care nu țintesc însă gândirea critică, ci literația. Probabil că respectivele asociații au avizul autorilor programului pentru a prelua meodele. Îmi mintesc că acum mulți ani am vrut să scriem o carte pe acest subiect și nu ni s-a dat voie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu