Nu e fake news, e pe bune și știu că nu le place unora de la noi care tot promovează testele standardizate și o anumită companie, într-o lume în care evaluarea standardizată a fost un eșec și, prin urmare, s-a renunțat la ea în destule țări.
Suedia are o ministră a școlilor pricepută, Lotta Edholm, care, în luna mai a acestui an, a scos din sistemul de învățământ strategia de digitalizare a școlilor, elaborată în 2022 de ministerul de la ei, pornind de la ideea că „oricâte beneficii ar aduce învățarea pe bază de tehnologii, aceasta nu poate înlocui cărțile.”
În ultimii 15 ani, școlile din Suedia au renunțat la manuale tipărite și s-au umplut de tablete și table interactive, însă calitatea educației nu a crescut, ci, dimpotrivă, a scăzut, așa că, în acest an, au reevaluat și se reîntorc la manuale tipărite. Ministerul a prezentat recent studii și analize care menționează faptul că rezultatele Suediei la PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) au scăzut, iar elevii care învață după manuale tipărite înțeleg textul mai bine și rețin mai ușor ideile principale decât cei care folosesc tabletele. Pe de altă parte, profesorii și directorii nu au posibilitatea să achiziționeze materiale digitalizate în școli.
Pentru a reveni la manuale tipărite, guvernul suedez alocă 100 de milioane de euro, începând cu acest an și până în 2025, pentru a putea asigura „un manual pentru fiecare elev la toate disciplinele”.
E o schimbare majoră, pe care, personal, cred că o vor urma și alte țări ce vor rezona, probabil în curând, cu această decizie. Asta nu înseamnă că se renunță la tehnologii în învățare și în școli, ele fac parte din viața noastră, dar trebuie folosite cu măsură, așa cum atenționează mulți experți în educație.
Noi, în România, o ținem, în continuare, pe a noastră, ne încântă ideea de teste standardizate în școli, în loc să elaborăm standarde de evaluare pe discipline și să facem formarea profesorilor pe teme de evaluare. Nu avem discuții și analize serioase pe această temă, nu avem cercetare de specialitate, nu avem aplecare către colaborarea cu școlile, nu experimentăm împreună cu ele, e mai ușor (și ne ține și spatele acest lucru) să spălăm, prin tot felul de postări, imaginea șifonată rău a miniștrilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu