duminică, 16 iunie 2024

Despre epuizarea profesorilor


sursa photo: https://www.pexels.com/

A apărut, de curând, ”Teacher Wellbeing Index 2023”, care analizează nivelul de stres, singurătatea, epuizarea și problemele de sănătate mintală în rândul profesorilor din UK. 

În contextul în care la noi nu există astfel de analize și studii, iar problema stării de bine a profesorilor este complet ignorată la nivel de sistem și mediu universitar, cred că este util să ne uităm la rezultatele acestui studiu și să ne gândim, prin comparație, că situația la noi este, probabil, și mai rea. Iată datele, care sunt îngrijorătoare:

  • 78% din personalul din școli este stresat;
  • 55% consideră că au avut o cultură organizațională cu un efect negativ asupra stării de bine;
  • 46% spun că organizația nu i-a ajutat pe cei cu probleme de sănătate mintală sau care nu au fost într-o stare de bine;
  • 81% au avut simptome neplăcute cauzate de job;
  • 45% au avut simptom de anxietate;
  • 39% au avut probleme legate de sănătatea mintală;
  • 35% au avut simptom de epuizare/ burnout;
  • 28% au avut semne de depresie;
  • 26% au experimentat cel puțin unul dintre următoarele: s-a simțit izolat, nu a fost băgat în seamă, nu a avut colegi cu care să colaboreze; 
  • 22% se simt singuri la muncă.

Raportul menționează că toate cifrele sunt în creștere față de 2022, deși am citit că în UK au fost luate o serie de măsuri benefice pentru profesori după pandemie. Mă gândesc cu groază care ar fi datele la noi, unde sistemul de învățământ nu doar că i-a lăsat singuri pe profesori la greu, dar i-a și încărcat cu o serie de măsuri și schimbări nevalidate de cercetare și nepilotate. 

Există destule soluții pentru a crește starea de bine a profesorilor și a evita epuizarea profesională. De patru ani lucrez cu profesori și școli pe această temă, am publicat o carte și o serie de articole pe acest blog. M-am oferit (fără succes!) să îi ajut pe decidenți să aducă starea de bine la nivel de sistem. 

Linkul unde poate fi citit raportul e AICI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu