vineri, 2 mai 2014

Lecțiile unui raport de evaluare




Când avem de-a face cu un laureat al Premiului Nobel pentru Psihologie sau Medicină, ne putem aștepta să aflăm că cel care l-a primit a fost cu siguranță și un elev bun și silitor pe parcursul anilor de școală. Nu este însă cazul lui Sir John Bertrand Gurdon (http://en.wikipedia.org/wiki/John_Gurdon), al cărui raport scris de profesorul său de biologie din liceu menționează că nu ascultă, că activitatea sa este departe de a fi satisfăcătoare, că n-are nicio șansă să facă o carieră în domeniul biologiei și că orice efort în acest sens n-ar fi decât o pierdere de timp:


Greu de spus dacă profesorul de științe a fost un incompetent (pentru că nu a reușit să vadă potențialul viitorului savant strălucit)  sau, dimpotrivă, dacă tocmai acest raport a fost motivul  care l-a ambiționat pe Gurdon să studieze și să ajungă un renumit cercetător (observația sinceră a profesorului  trezindu-l  la realitate și făcându-l să se schimbe în bine).


Oricum, Sir John Bertrand Gurdon mărturisește că respectivul raport de evaluare este singurul document pe care l-a înrămat vreodată și pe care îl păstrează deasupra biroului său!


Autorul unui articol din Daily Mail (http://www.dailymail.co.uk/news/article-2215393/Nobel-prize-Scientist-Sir-John-Gurdon-disastrous-school-report.html) merge și mai departe și utilizează cazul raportului făcut  de profesorul lui Gurdon ca un argument împotriva unor tendințe ale pedagogiei actuale care, în locul unei evaluări obiective care să menționeze și să corecteze greșeala, exagerează rolul încurajării în învățare și aprecierea fiecărei realizări a copilului, oricât de mică și lipsită de valoare ar fi (if a small child at kindergarten rolls a piece of Plasticine into the shape of a garden worm, the class is expected to be as impressed as if he had moulded it into the shape of the Venus de Milo. At assemblies, the most feeble, inaudible lisped readings and songs are greeted with wild applause).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu