miercuri, 9 octombrie 2013

Consiliul elevilor = vocea elevilor?(I)


Acum vreo 15 ani am înființat la Școala 4 din Pucioasa primul Consiliu al Elevilor din țară, constituit după modelul britanic pe care îl cunoscusem și analizasem după 89 în școli din Anglia, grație unui proiect al unor ONG-uri (Citizenship Foundation și AREDDO)ce urmărea democratizarea școlilor din județul Dâmbovița. Ulterior, ca urmare a vizitelor de studiu pe care mii de profesori și inspectori din toată țara le făceau la acea vreme la respectiva școală din Pucioasa pentru a vedea la fața locului cum este organizată și cum funcționează  o școală inovatoare, Consiliul Elevilor(CE) a fost preluat de multe școli din România și introdus și în politicile MEN, primul președinte al Consiliului Național al Elevilor fiind chiar o fostă președintă a CE din Școala 4 Pucioasa! 

Ideea de bază de la care am plecat când am înființat primul CE a fost ca acest organism să fie constituit prin alegeri democratice, neinfluențate de profesori și, așa cum specificam și în Ghidul de organizare și funcționare a CE pe care l-am publicat în anul 2000, să fie o voce autentică a elevilor, care să le reprezinte interesele și să fie luată în seamă de conducerile școlilor și autoritățile responsabile cu educația. În cadrul întâlnirilor CE, elevii îşi exprimau opinia în legătură cu aspecte/ probleme din școală  care-i afectau direct, de exemplu: introducerea uniformei şcolare, starea de curățenie a spațiilor, sistemul de recompense și sancțiuni, regulamentele, abuzul de putere din partea profesorilor, orarul, volumul temelor, oferta de activități extrașcolare, probleme legate de evaluare etc. Problemele ridicate de elevi și  hotărârile CE erau aduse la cunoștința conducerii și profesorilor școlii și împreună se găseau soluții optime. În plus, CE se implica și în rezolvarea, alături de profesori, a unor probleme sociale ale colegilor, în organizarea unor evenimente la nivelul școlii/ comunității, în proiecte de colaborare etc.

 Am urmărit de-a lungul anilor ce s-a întâmplat cu Consiliul Elevilor și, deși au fost numeroase situații în care acest organism a avut un cuvânt serios de spus în  școlile lor, mi s-a părut că la nivel național a predominat totuși tendința de a implica prea mult CE în diverse programe extrașcolare, în activități gen proiect și organizarea de evenimente, festivități, concursuri și traininguri, în detrimentul exercitării rolului său principal de voce a elevilor care trebuie să se facă auzită în ceea ce privește calitatea vieții școlare și aspectele locale și/ sau naționale care îi afectează direct pe elevi. De asemenea, mi se pare că se vizează în special beneficiile personale pe care le au reprezentanții în CE/ CNE (participarea la traininguri de dezvoltare personală,  contactul cu instituții importante și diverse personalități etc.) în defavoarea întăririi proceselor democratice și  a unor mecanisme de comunicare și accountability între reprezentanții în CE/CNE și cei pe care îi reprezintă.

De remarcat, totuși, în ultima perioadă luările de poziții ale Consiliului Național al Elevilor în parteneriat cu  Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România în legătură cu aspecte importante precum redobândirea dreptului de vot al elevilor în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ, subfinanțarea învățământului, proiectul Roșia Montană etc.- http://wedu.ro/comunicate-de-presa/national


În această lună au loc alegerile reprezentanților în Consiliile Școlare ale Elevilor din școli, Consiliile Judetene și Consiliul Național al Elevilor. M-aș bucura ca în campaniile electorale organizate cu acest prilej să se regăsească din plin ideile pe care a fost inițial construit acest organism. Succes în alegeri!  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu