luni, 1 octombrie 2018

Vorba de educație - gândirea critică

photo credits - chronicle com

Pentru că e incredibil cât de ușor sunt manipulați oamenii și cât de greu este pentru mulți să gândească cu mintea lor, astăzi, din nou, pe scurt, despre gândirea critică ca abilitate aflată dacă nu chiar pe primul loc, atunci cu siguranță printre primele poziții în toate analizele referitoare la scopul educației în prezent și viitor. Menționez că fac parte din micul grup care a adus în România, prin 1998, un program de formare a profesorilor care s-a dovedit de-a lungul anilor unul de mare succes - „Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice”. Ce am scris mai jos are la bază experiența directă cu/ din acest program.

Ce înseamnă?

A gândi critic înseamnă a te poziționa față de o idee/ informație/ acțiune sau a găsi o soluție la o problemă nu în mod automat, ci abia după ce ai analizat- o cu mintea proprie, ai reflectat asupra ei din mai multe perspective, ai făcut corelații cu ceea ce știi deja și cu ce poți previziona și i-ai evaluat impactul și consecințele. A gândi critic înseamnă să înțelegi ceea ce citești sau înveți, să fii capabil să extrapolezi cunoștințele pe care le ai și să le aplici în contexte diferite, de viață reală.

Cum se formează?

Deși gândirea critică este tot mai necesară pentru a ne adapta unei lumi din ce în ce mai complexe și variate, este evident că foarte puțini dintre noi avem această capacitate de a încadra corect concepte și informații și de a integra creativ idei și resurse.

Gândirea critică este o abilitate care se dezvoltă în timp și, în acest sens, rolul școlii este unul major. Este foate important de specificat faptul că gândirea critică nu se formează în cadrul unei singure discipline, ci e nevoie de un demers care să se întâmple la nivelul  întregii școlii („whole-school approach”), ceea ce înseamnă că:
- metodele didactice care o dezvoltă trebuie folosite de toți profesorii la toate disciplinele de studiu;
- este nevoie de formarea profesorilor și participarea acestora la cursuri/ ateliere care dezbat această tematică (când am implementat un program de acest gen în școala pe care o conduceam la un moment dat, am organizat sesiuni de formare la nivelul școlii și i-am învățat pe toți colegii ce înseamnă lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice/LSDGC și am avut o abordare comună la nivel de școală, efectele fiind vizibile la copiii cu care lucram);
- este inclusă în misiunea școlii și  există o țintă în planul de dezvoltare al școlii care vizează acest aspect;
- se urmărește acest scop și în activitățile extrașcolare organizate de școală.

Acest model a fost conceput și implementat cu succes, cu efecte vizibile și măsurabile, într-o școală din România, în perioada 1997-2005.

De unde pornim?

Din fericire, dezvoltarea gândirii critice în școli  este la noi un proces care are o istorie (am fost parte din acest proces și am scris despre asta aici), există curricula de cursuri deja dezvoltate, sunt formatori acreditați și o mulțime de profesori formați în acest domeniu. De asemenea, există resurse/ cărți/ articole etc. în care sunt prezentate exemple de metode didactice ce dezvoltă gândirea critică (unele sunt incluse chiar în curriculumul pentru clasele primare, vezi aici). Vorbim aici despre dezbatere, discuția exploratorie, știu/vreau să știu/ am învățat, turul galeriei, lectura ghidată, mozaic, SINELG, diagrama Venn, harta conceptuală, cubul, rețeaua de discuții etc. Multe dintre ele sunt descrise în programul LSDGC.

Succes!😃