luni, 8 iulie 2024

S-au terminat examenele



S-au terminat examenele, avem rezultatele și, așa cum scriam și anul trecut, dacă am avea decidenți responsabili, ar trebui să urmeze, pe lângă statistici de note și rate de promovare, analize serioase pentru întreg sistemul, realizate de ME și de instituțiile sale abilitate, așa se face când ești ”accountable”, dai socoteală, pentru că de asta te afli acolo, sus, în serviciul public.

Părinți, profesori, experți și alte persoane interesate ar dori să citească, în perioada următoare, analize despre competențele evaluate prin aceste examene, care dintre ele au fost dezvoltate la nivel de sistem, care nu, despre cauzele eșecului multor elevi și măsuri de ameliorare pentru viitor. Și, pentru că există atâtea date colectate de la școli periodic, am dori să știm ce s-a întâmplat cu cei 31.000 de elevi care au fost înscriși în clasa pregătitoare în septembrie 2015, dar pe care nu i-am mai regăsit la Evaluarea Națională 2024 și care e situația celor 53% dintre elevii care au început școala în 2012, dar care nu au promovat Bacalaureatul.

Societatea românească ar dori să aibă informații despre modul în care s-au desfășurat examenele, cum au fost ele organizate, ce a mers la corectură, ce nu a funcționat, cum a fost cu căldura excesivă din sălile de examen, ce schimbări au adus contestațiile și ce măsuri se preconizează pentru a se evita obstacolele apărute. Am dori să vedem și o strategie pe termen lung și un plan de măsuri de schimbare a evaluării externe, pe baza recomandărilor făcute de OECD, pentru că avem o problemă majoră cu asta. 

Din păcate, nu cred că vom avea astfel de analize, avem o echipă ineficace la vârful ministerului, lipsită de viziune, incapabilă să ghideze școlile și să îi inspire pe profesori, persoane numite de partide, care au avut ca singur obiectiv pe agenda de lucru trecerea unor legi ale educației care, din nefericire, vor înrăutăți situația actuală. Avem inspectorate fără capacitatea instituțională de a monitoriza și evalua ce se întâmplă în școlile din județe, cu inspectori numiți politic și nu pe criterii de competență profesională. Atât s-a putut. 

La finalul probelor și odată cu afișarea rezultatelor, vreau să îi felicit pe copiii care au avut succes la examenele din acest an, Evaluarea Națională și Bacalaureatul (pe toți, indiferent de notele primite, nu doar cei cu 10 contează), pe profesorii care i-au pregătit și pe părinții care le-au fost aproape! Sunt generații de tineri greu încercate, care au trecut prin pandemie, schimbări aiuritoare venite de la minister, greva profesorilor, multe zile libere în anul școlar. Sunt profesori care nu au fost sprijiniți, ci au fost lăsați singuri, să se descurce în sistem, profesori prost plătiți, supraîncărcați cu cerințe administrative și dezorientați de schimbări haotice, venite de sus. Sunt părinți îngrijorați de ce se întâmplă cu educația în România și obligați să acopere cu resurse proprii lipsurile majore din sistem. Ei toți și fiecare în parte merită aprecierea noastră, fără ei, nici nu am mai fi vorbit azi de un sistem de educație în România. 

Sper că se vor odihni în perioada următoare, pentru a o lua, din nou, de la capăt în septembrie. Vacanță plăcută copiilor, profesorilor și părinților din România!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu