sâmbătă, 25 octombrie 2014

Regele școlar și lecții pentru prezent

foto din ”Regele Mihai - album istoric”, de Diana Mandache
Pentru cei care ne ocupăm de educație în prezent sunt foarte multe lucruri extrem de interesante de analizat și reținut din  ceea ce au însemnat copilăria și educația Regelui Mihai. Cum spuneam și în articolul de anul trecut, s-ar putea discuta, de exemplu, despre  cât de importante pentru întreaga sa viață au fost principiile care i-au fost insuflate în primii ani de învățătură ( de care s-au ocupat  mama sa, principesa Elena, guvernanta, Miss St. John și profesorii  de la care lua lecții în particular), principii care l-au călăuzit apoi pe parcursul întregii existențe – respectul față de oameni, indiferent de poziția lor socială și o viață trăită în acord cu normele de etică și morală creștină. 





În salopetă, la ora de mecanică(foto din aceeași sursă )




Apoi, e lecția despre cât este de important pentru un copil să își dezvolte abilități practice, de exemplu, să învețe să meșterească și să repare lucruri - la 10 ani, Regele a început s studieze mecanica, având de mic o pasiune pentru tehnică, avioane și mașini  (la șase ani știa să conducă un automobil), pasiune datorită căreia, în exil, a putut la un moment dat să își câștige existența. 


Un capitol aparte îl constituie anii de liceu, când tatăl său, regele Carol al II-lea, considerând că fiul său de 12 ani trebuia să se apropie de popor și, în același timp, să aibă în preajmă și copii de vârsta lui, a creat o clasă specială la Palat, Clasa Palatină, ca unitate integrată în Colegiul Sfîntul Sava din Bucureşti, clasă care avea  bănci, tablă, catedră, catalog, uniforme, profesori  și examene. Pentru ca grupul să fie reprezentativ pentru  întreaga Românie, cei cincisprezece copii din clasă au fost selectați  din diverse regiuni ale țării și din categorii sociale diferite, astfel încât Mihai a fost în clasă cu copii de români, de maghiari și de nemți - fii de ofițeri, industriași, țărani, intelectuali, mecanici etc. Lecțiile urmau programa de liceu din acea perioadă și erau completate de  multe activități sportive, echitație, pregătire militară, întâlniri ale cercului de cercetași etc.( un model de curriculum extrem de actual!). În plus, în luna octombrie, elevii plecau cu trenul regal în excursii de studiu prin țară, dormeau în corturi și în mănăstiri  și participau la așa numitele lecții practice de sinteză (un fel de field - trips, atât de promovate în prezent ca excelente metode de învățare prin descoperire) care se desfășurau  în diverse locuri de interes pentru istorie, geografie sau științe – munți, Delta Dunării, muzee, gospodării ale țăranilor, situri arheologice, grădini botanice, mine etc.

Profesori le-au fost, printre alții, Nicolae Iorga, Gheoghe Lazăr, C.C.Giurescu  la istorie, Simion Mehedinți la geografie, Cristian Musceleanu  la fizică și chimie, Ion Zamfirescu la filosofie.

Iată și un exemplu de raport de evaluare scris de profesor, despre care vorbim și noi de ceva timp, dar pe care încă nu am reușit să îl introducem în sistem (deși avem o inițiativă în acest sens, a se vedea modelul conceput de mine la Școala 4 din Pucioasa, în anul 1998):

foto din ”Regele Mihai - album istoric”, de Diana Mandache

Regele Mihai împlinește astăzi 93 de ani. La mulți ani, Majestate!

Update 25.10.2017 -  Regele Mihai împlinește astăzi 96 de ani. La mulți ani, Majestate!

Update 25.10.2018 - primul an fără Rege în viață. Mai neputincioși ca niciodată. 

Update 25.10.2020 - al treilea an fără Rege.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu