vineri, 21 august 2020

Împreună, în școală

Cum am mai spus, nu plecăm nicăieri departe în această vară și am timp să stau în grădină și am răgaz mai mult pentru reflecție și analize pe teme de educație, mai ales că mă interesează foarte tare ce se întâmplă cu școlile în vremea pandemiei și am ales să urmăresc ce se întâmplă și să sprijin cu idei și soluții, acolo unde se poate.

Azi m-am gândit ce bine ar fi dacă am ști să fim ÎMPREUNĂ în școală, să avem scopuri comune și să  ne sprijinim reciproc pentru a le atinge. 

Am tot citit ce se postează și ce comentarii se fac și mi se pare că nu avem în acest moment acea solidaritate de breaslă, absolut necesară în orice vremuri, dar mai ales în unele grele, cu provocări mari și multe necunoscute, cum este cea din prezent. Nu cred că sunt multe școlile în care oamenii colaborează, se îngăduie unii pe alții și se sprijină pentru binele copiilor. Nu cred că sunt mulți directori de școli care și-au propus în strategia lor managerială să formeze ceea ce se numește o comunitate profesională, fără de care orice schimbare în educație sau orice confruntare cu un obstacol major, cum este actuala pandemie, nu au succes.

Așa cu am mai spus, în şcolile în care comunitatea profesională este una puternică, cancelaria este una colaborativă, profesorii lucrează împreună, dialoghează, îşi împărtăşesc experienţele de la clasă și de pe la cursurile de formare la care participă, au aceleași credinţe şi valori, colaborează şi fac  eforturi comune pentru ca FIECARE copil să progreseze. 

Imaginați-vă cât ar fi de util să le spunem colegilor doritori ce am învățat la cursurile și webinariile la care am participat în această vară, să ne luăm din timpul nostru și să le spunem și lor ce am mai citit interesant pe teme de educație la noi și în lume. S-a dovedit științific că profesorii învață cel mai mult și cel mai bine de la colegii lor și că le place și sunt dornici să preia ideile și modelele de bune practici dezvoltate pe bloguri sau prezentate pe rețelele de socializare de alți profesori, acei profi-lideri creativi și inovatori, care aduc mereu idei noi, oferă sprijin și dau feedback constructiv.


Pe de altă parte, este adevărat că o comunitate profesională într-o școală nu se creează peste noapte, este nevoie de timp și intervenții bine planificate care să vizeze acest scop, e ca un puzzle care se construiește pas cu pas.  Pentru ca în şcoală să se dezvolte o comunitate profesională puternică este nevoie de anumite condiţii, care ţin atât de structuri (alocarea de timp pentru întâlniri şi discuţii, existenţa unor spaţii în care profesorii se pot întâlni, asumarea de roluri şi responsabilităţi interdependente, proceduri de comunicare), cât și de resursele umane (relaţii bazate pe încredere şi respect, prezenţa unor directori suportivi, practicarea unui management participativ).

Pentru a construi o comunitate profesională, este nevoie, așa cum am mai scris, ca la nivelul școlii:

👉să fie identificați profesorii-lideri, cei care au ce să împărtășească colegilor lor, cei creativi și inovatori;
·       👉 să se aloce în programul școlii timp pentru întâlniri şi discuţii despre situații întâlnite la clasă sau în școală (de exemplu, săptămânal, în fiecare luni, vorbim despre cum a fost activitatea în săptămâna care a trecut, ce a funcționat și ce nu, ce avem de făcut în săptămâna care începe sau, în fiecare marți, discutăm pe zoom despre primele 3 priorități de acțiune ale școlii);

·       👉să se instituționalizeze la nivelul colectivului de profesori practica împărtășirii de experiențe și de bune practici, a observării reciproce a unor lecții și furnizării de feedback, a mentoratului și coachingului ( prin crearea de mecanisme specifice, de genul activităților  „Arată și spune”/ Show&Tell, prin care ar putea fi prezentată o metodă de succes, un proiect realizat cu copiii etc.); 

·     👉să se amenajeze spaţii prietenoase în care profesorii se pot întâlni înainte sau după ore (chiar cancelaria poate deveni una colaborativă, un spațiu altfel, în care să te simți bine, cu o canapea, o masă rotundă etc.); 

·       👉să se aloce roluri şi responsabilităţi interdependente, care să îi pună pe profesori în situația de a lucra în echipă pentru a pregăti și derula activități sau pentru a elabora diverse materiale ( de exemplu, planificări comune pentru un nivel de clase, proiecte transdisciplinare, lecții online, materiale pentru metoda flipped classroom etc.);

·       👉să se organizeze structuri de comunicare, gen întâlniri regulate, poşta electronică, newsletter ( e de folos și un flipchart în cancelarie, cu informații și anunțuri despre ce se întâmplă în școală);

·       👉să se dezvolte relaţii bazate pe încredere şi respect între membrii personalului;

·       👉să se organizeze activități de dezvoltare profesională (online sau față în față) la care să participe toată echipa de profesori ai școlii/ grupe de profesori;

·       👉să se creeze programe speciale pentru starea de bine a profesorilor, astfel încât să se evite epuizarea și pierderea sănătății.

     
      Sunt doar o mică parte dintre lucrurile care se pot face pentru a crea o comunitate profesională într-o școală și m-aș bucura dacă, odată cu redeschiderea noului an școlar față în față sau online, cum va fi la fiecare, a fi împreună va deveni o realitate a multor cancelarii. Succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu