luni, 5 ianuarie 2015

Liber să învăț - Sudbury Valley School

În contextul unor critici tot mai vehemente a standardizării  sistemelor de educație, se constată în ultimii ani o revenire a interesului părinților către alternativele educaționale de tip ”free education”, inspirate de modelul Summerhill School.

Sudbury Valley School a fost înființată ca școală privată în 1968 de către Daniel Greenberg, în Framingham, Massachusetts. În lume sunt peste 50 de școli care funcționează după modelul său, care are la bază 3 principii: libertate educațională, conducere democratică și responsabilitate personală/ individuală.

În Sudbery Valley School nu există  săli de clasă, colective de elevi sau curriculum, copiii pot participa la orice activități doresc, în funcție de interese, pot vorbi cu orice profesor, nu  sunt grupați pe criteriul vârstei, nu se dau teste și nu se evaluează progresul în niciun fel. Se fac anumite cursuri doar dacă unii elevi decid ei înșiși să le organizeze, iar profesorii nu sunt de fapt profesori, ci mai degrabă niște adulți care răspund la întrebările copiilor și le prezintă idei in cadrul unor conversații (căci, dacă ne amintim ce susține și Lev Vîgotski, ce poate stimula mai mult intelectul decât o discuție bună?)

Conceptul de bază al școlii este unul complet diferit de oricare altul întâlnit într-o formă organizată de învățământ, un fel de ”învățătură cu susul în jos”:„Children educate themselves; we don't have to do it for them.”

Absolvenții școlii sunt persoane cu cariere de succes în diferite domenii, unii au absolvit chiar universități de prestigiu. Și, foarte important, toți foștii elevi ai Sudbery Valley School spun că sunt fericiți cu viața pe care o duc.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu