marți, 24 februarie 2015

Proiecte la grădiniță


foto credits:http://www.summit.k12.co.us

La vârsta copilăriei timpurii, proiectele apar din întrebările pe care le pun copiii și se dezvoltă în funcție de interesele lor particulare. În loc să le ofere copiilor răspunsuri imediate la întrebările pe care le pun, educatoarea creează situații/ experiențe prin care copiii descoperă ei înșiși răspunsurile, de cele mai multe ori prin vizite în comunitate și prin discuții cu specialiști in domeniu. De exemplu, dacă în clasă copiii se întreabă din ce se fac pantofii, educatoarea organizează  o vizită într-un loc unde ei pot primi răspunsuri la această întrebare de la un specialist, de ex., la o fabrică de pantofi, la o cizmărie sau la un magazin de pantofi. De asemenea, copiii consultă alte surse de informații, cum ar fi cărțile și internetul – în sala de clasă sau acasă cu părinții.  Proiectele se derulează pe o perioadă de câteva săptămâni sau chiar mai mult, în funcție de vârsta și de interesele copiilor. Proiectele urmează un traiect care nu poate fi prevăzut și care se conturează în funcție de interesele particulare ale anumitor copii.

     Etapele unui astfel de proiect sunt următoarele:

Etapa 1: educatoarea stârnește interesul copiilor față de subiectul ales (de ex. mașini, câini, râuri) încurajându-i să împărtășească întâmplări și experiențe personale și îi ajută să formuleze întrebări la care urmează să găsească răspunsuri.
Etapa 2: începe investigația și educatoarea organizează vizite pe teren, discuții cu adulți care sunt experți în domeniu (de ex., fermieri, asistente medicale etc.). Tot în această fază copiii consultă cărți, se uită pe site-uri internet, vizionează filmulețe/ videos etc. Pe măsură ce învață despre subiectul investigat, copiii folosesc forme diverse de a ilustra ce au aflat și împărtășesc noile cunoștinte cu colegii de grupă.
Etapa 3: este cea in care educatoarea ghidează formularea concluziilor și îi ajută pe copii să își finalizeze lucrările. Copiii împărtășesc munca lor cu părinții, copiii din alte grupe, membri ai comunității care i-au ajutat în procesul de investigație.

Ultima fază include și evaluarea făcută de educatoare referitor la ceea ce au învățat copiii prin derularea proiectului:
  • toți copiii au aflat date despre subiectul investigat prin proiect ;
  • unii copii au învățat mai mult despre anumite aspecte ale subiectului investigat,  de ex. rolul pe care il au adulții în fabricarea unui anumit obiect sau materialele folosite în fabricarea lui ;
  • în unele situații, e posibil ca doar un singur copil să ajungă să atingă obiective de învățare precum dezvoltarea  încrederii sau a capacității de colaboreze cu colegii.

(material tradus și adaptat după The Project Approach de Dr. Sylvia C. Chard, profesor universitar pentru educație timpurie la University of Alberta, Canada)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu