De ani buni, mă sprijin pe ideile
lui Michael Fullan când construiesc programe de formare a profesorilor
sau dezvolt proiecte de schimbare a școlilor. Mă bucur că un mare gânditor și
inovator al educației ca el continuă și în prezent să scrie și să împărtășească
idei.
Într-un interviu din 28 februarie,
întrebat care sunt principalele elemente care conduc la reformarea unui sistem
de educație, Michael Fullan (cel care a spus că ”leadershipul la toate
nivelurile este locomotiva care transformă sistemul”) identifică următorii
4 piloni:
1. Capacitatea instituțională – dezvoltarea competențelor profesorilor și ale
directorilor
2. Capitalul social – creșterea productivității și puterii grupului
3. Pedagogia – modul cum se realizează procesul de învățare și evaluare
4. ”Sistemitatea” (systemness) – despre care se poate vorbi atunci când oamenii
încep să se
identifice cu părți mai mari din
sistem, de ex., un profesor care trece de la stadiul de a
se gândi doar la clasa lui, la
cel de a se gândi la toți copiii din școală.
Mi-a plăcut și ideea că directorul
unei școli, ca agent al schimbării, mișcă organizația școlară înainte
doar dacă știe să asigure interacțiunea dintre factorii de tipul ”push”(trebuie
să facem acest lucru, nu avem încotro) și cei de tipul ”pull”(cum
construiesti încrederea, cum comunici, cum dezvolți competențele de
leadership ale celorlalți din școală).
(azi încep concursurile pentru ocuparea posturilor de
inspectori școlari generali, care vor fi
urmate de cele pentru inspectori generali adjuncți și directori și sper să nu
se întâmple ceva de genul ”pleacă - ai noștri, vin ai noștri”, ci să
ajungă în aceste poziții oameni
competenți, cu viziune și soluții, căci
dacă leadership nu e, nimic nu e).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu