miercuri, 11 martie 2015

Leadershipul mișcă sistemul înainte

.

De ani buni, mă sprijin pe ideile lui Michael Fullan când construiesc programe de formare a profesorilor sau dezvolt proiecte de schimbare a școlilor. Mă bucur că un mare gânditor și inovator al educației ca el continuă și în prezent să scrie și să împărtășească idei.

Într-un interviu din 28 februarie, întrebat care sunt principalele elemente care conduc la reformarea unui sistem de educație, Michael Fullan (cel care a spus că ”leadershipul  la toate nivelurile este locomotiva care transformă sistemul”) identifică următorii 4 piloni:
         1. Capacitatea instituțională – dezvoltarea competențelor profesorilor și ale directorilor
         2. Capitalul social – creșterea productivității și puterii grupului
         3.  Pedagogia – modul cum se realizează procesul de învățare și evaluare
         4. ”Sistemitatea” (systemness) – despre care se poate vorbi atunci când oamenii încep să se   
              identifice cu părți mai mari din sistem, de ex., un profesor care trece de la stadiul de a
              se gândi doar la clasa lui, la cel de a se gândi la toți copiii din școală.

Mi-a plăcut și ideea că directorul unei școli, ca agent al schimbării, mișcă organizația școlară înainte doar dacă știe să asigure interacțiunea dintre factorii de tipul ”push”(trebuie să facem acest lucru, nu avem încotro) și cei de tipul ”pull”(cum construiesti  încrederea, cum comunici, cum dezvolți competențele de leadership ale celorlalți din școală).

(azi încep concursurile pentru ocuparea posturilor de inspectori  școlari generali, care vor fi urmate de cele pentru inspectori generali adjuncți și directori și sper să nu se întâmple ceva de genul ”pleacă - ai noștri, vin ai noștri”, ci să ajungă în aceste poziții  oameni competenți,  cu viziune și soluții, căci dacă leadership nu e, nimic nu e).
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu