marți, 30 septembrie 2014

Abandonul școlar - soluții de succes din Peru

Un proiect de succes din Peru, premiat de 2014 WISE Awards pe criterii precum abordarea creativă si impactul asupra societății se adresează problemei abandonului școlar din zonele rurale, cauzat de distanța mare până la școală, sărăcie, munca în familie de la o vârstă fragedă etc. Deci cam ce avem și pe la noi și nu prea găsim soluții.





Proiectul promovează un program de educație alternativă, recunoscut și de guvern ca un model de succes, în care:
  • elevii petrec alternativ 2 săptămâni acasă, 2 la școală, în sistem de internat
  • s-a elaborat un curriculum școlar adaptat realităților din mediul rural, cu focalizare pe activitățile practie
  • profesorii au participat la programe de formare
  • părinții sunt implicați în managementul școlii și în formarea profesorilor
(mai multe despre proiect aici: http://www.wise-qatar.org/alternate-education-rural-development-peru-spain)

Sinteză

In sinteză, cam asta ar trebui făcut, de la nivel de politici educaționale, până la ”firul ierbii.”Cu oameni potriviți la locul potrivit în sistem, chiar se poate.


luni, 29 septembrie 2014

In a Vase on Monday - 8C

In a Vase on Monday (flowers from my garden) - forme și culori cât mai diferite am vrut azi, să dea un buchet creativ, surprinzător, obrăznicuț, imposibil de băgat în tipare, așa, ca ei (cu 8C și borcanul lor cu mesaje, la 10 ani de la absolvire).




vineri, 26 septembrie 2014

Vorba de educație (23) - întrebări

Vorba de educație - întrebări
     Cel mai simplu mod de a-i implica pe copii într-o activitate este să le adresăm întrebări bune.

Curriculum de secolul 21 (schimbarea de paradigmă și reinventarea școlii)


“Curriculum 21- Essential Education for a Changing World” de Heidi Hayes Jacob este un must- read, o carte de căpătâi, pentru cei care cred că o schimbare de paradigmă curriculară este o prioritate, dacă vrem să îi pregătim pe copii să devină adulți de succes în lumea de azi și de mâine.

Cartea începe cu un paragraf pe care îl regăsim în multe prezentări despre schimbarea în educație:

     “What year are you preparing your students for? 1973? 1995? Can you honestly say that your school’s curriculum and the program you use are preparing your students for 2015 or 2020? Are you even preparing them for today?”/ Pentru ce îi pregătiți pe elevii voștri?Pentru 1973?1995?Puteți spune cu mâna pe inimă că școala dumneavoastră are un curriculum/ un program care îi pregătește pe elevi pentru anul 2015 sau anul 2020? Puteți spune că îi pregătiți măcar pentru prezent?

Cartea se poate citi in format pdf aici:Curriculum 21

joi, 25 septembrie 2014

Connecting Curriculum to the Real World

foto:Muddy Sneakers org
Learning expedition as opposed to field trips:

”During a typical year at Normal Park Museum Magnet School, every student goes on an average of 16 school trips. From museums to small businesses to the local river, the entire Chattanooga community is a space of learning for Normal Park’s students. It seems hard to believe that a school could manage to have students take so many trips in one year. Don’t students need to be in the classroom learning?
At Normal Park, students embark on learning expeditions as opposed to field trips. These outings differ from field trips in that they focus very specifically on connecting the trip to the curriculum content that students are learning. Learning expeditions are short, focused trips lasting anywhere from 30 minutes to two hours.

Next time you’re planning a trip, think about turning it into a learning opportunity for your students. It doesn’t have to be a full-day excursion to the nearest theme park; short, focused expeditions can be a great way to break outside your classroom walls and get students to see learning everywhere. ”

(source:Edutopia)

What is Literature for?

Why should we spend our time reading novels and poems when, out there, big things are going on?
This is why:

What is Art for?

Great video shared by Sir Ken Robinson today! And awesome answers:

Art keeps us hopeful, makes us less lonely, rebalances us, helps us to appreciate staff and is a propaganda for what really matters.

Cei mai fericiți copii din lume

Cei mai fericiți copii din lume sunt cei care trăiesc în Macedonia. 

Aceasta este concluzia unui raport lansat luna trecută de Good Children Society. Raportul prezintă concluziile unei ample cercetări în care au fost cuprinși 50 000 de copii din întreaga lume și care a fost realizată în colaborare cu University of York.











(Raportul poate fi citit aici:http://www.childrenssociety.org.uk/sites/default/files/publications/the_good_childhood_report_2014_-_final.pdf)

At this point

Sintetic, e cam așa:
”At this point, we appear to have a 19th century curriculum, 20th century buildings & organisation
and 21st century students facing an undefined future." (Bruce Wellman)

marți, 23 septembrie 2014

Clase de secolul 21 (schimbarea de paradigmă și reinventarea școlii)



Din ce în ce mai multe școli încep să își regândească designul sălilor de clasă pentru a facilita dezvoltarea competențelor pe care cercetarea pedagogică le consideră ca necesare în acest secol: colaborare, inovare, creativitate, comunicare, responsabilitate, cunoașterea de sine. Acest lucru înseamnă pereți mobili și mobilier care se poate rearanja cu ușurință, conform obiectivelor și formelor de învățare avute în vedere la fiecare lecție/ activitate.

Până și staticele panouri de afișaj au dispărut, locul lor fiind luat pe pereți de white boards pe care copiii pot scrie, desena, fâcând încercări, imaginând, creând, pentru ca apoi să șteargă ce au lucrat pentru că, desigur, încep alte proiecte.

(aici putem citi cum arată o zi intr-o astfel de clasă: http://takingflight.prospectsierra.org/21st-century-classroom/; si pagina web a scolii în care se află clasele din imagini :http://prospectsierra.org/)

foto:http://takingflight.prospectsierra.org/
http://takingflight.prospectsierra.org/
Un nou concept utilizat în arhitectură, flexi space, deschide și școlilor nenumărate posibilități de schimbare a modului în care se derulează procesul didactic.

foto: Nanawall. com

foto: Nanawall. com


Balonul roșu

”Balonul roșu” este un  excelent scurtmetraj realizat în 1956, cu mesaje educaționale care sunt valabile și astăzi - puterea imaginației, speranța, strădania de a-ți urma un vis, solidaritatea etc. 

Ar fi de văzut de cât mai mulți copii, la ore de dirigenție sau în activități extraclasă.





Cad sau zbor?

Despre încurajare sau cum să înveți să ai încredere în tine, dacă ai alături pe cineva care să te sprijine. Un profesor bun, de exemplu.

Am apreciat întotdeauna profesorii care nu se mărginesc la a-și preda materia, ci sunt interesați să își cunoască elevii, să vadă ce pot și ce nu pot aceștia să facă, să le descopere înclinațiile și preferințele, să îi ajute să se cunoască mai bine și da, să nu îi lase să cadă, ci să le dea curajul să zboare. 

(foto via pagina FB a Mentors Channel)

O misiune de școală

Ar putea să fie o frumoasă misiune de școală - să formeze oameni care iubesc, cărora le place pacea, care știu să vindece, să repare și, de ce nu, să spună povești.

(foto via pagina FB a Mentors Channel)

luni, 22 septembrie 2014

In a Vase on Monday - pe terasă



In a Vase on Monday (flowers from my garden) -  de fapt, nu sunt din grădină azi, ci de pe terasă. Pentru că plouă și pentru că mușcatele sunt și ele flori!