Reiau aici, pe scurt, din perspectiva unui manager de școală, principalele repere ale unui model de reformare a unei școli tradiționale și transformare a ei într-una inovatoare (acestea sunt și capitole unei cărți la care lucrez și care va avea titlul „Cum să îți transformi școala/ Cum să ai o școală de secolul 21- sfaturi pentru directorii de școli/ ):
martie 2016
1. Călătoria spre o școală bună (reinventare la firul
ierbii) - filosofia
Când reformele de sus în jos întârzie sau nu
sunt eficace, nu trebuie să mai așteptăm prea multe de la autorități,
guvernanți și politici educaționale, ci trebuie
să facem reforma din interior, să acționăm la firul ierbii, în sala de clasă,
în școală, acolo unde trebuie să aibă loc adevăratele schimbări, făcute de
profesori și directori devotați și responsabili. Schimbarea de jos în sus poate fi realizată la orice nivel al școlii – de către profesori la clasele la
care predau și în colectivele în care lucrează, de către responsabili ai
unor diverse comisii, de către director sau alți reprezentanți ai
managementului școlii, de către părinți și chiar de către elevi. Prin urmare, schimbarea în educație începe cu tine.
În acest demers, directorii au rolul să acționeze ca adevărați lideri școlari, capabili să coalizeze toate energiile generatoare de reformă existente la nivelul școlii, să motiveze echipa de profesori și să își asume provocările unui astfel de demers. Prin urmare, dacă director bun nu e, nimic nu e.
În acest demers, directorii au rolul să acționeze ca adevărați lideri școlari, capabili să coalizeze toate energiile generatoare de reformă existente la nivelul școlii, să motiveze echipa de profesori și să își asume provocările unui astfel de demers. Prin urmare, dacă director bun nu e, nimic nu e.
O școală tradițională trebuie să-și genereze și să
își activeze forțele proprii prin care să se dezvolte instituțional, să se
reinventeze pentru a deveni o instituție performantă, în care se face educație
de calitate. Prin urmare, fă rai din ce ai.
2. Călătoria spre o școală bună (reinventare la firul ierbii)
-rețeta pe scurt
A începe să-ți reinventezi școala pentru a o transforma într-un loc primitor, în care FIECARE copil să se simtă bine, să vină cu drag, să învețe și să progreseze e ca și cum ai pleca într-un fel de călătorie. De aceea, este nevoie – aşa cum facem când pornim la drum, să ne asigurăm că ştim de unde plecăm (diagnoza), că am stabilit direcţia către care ne îndreptăm (dimensiunile unei şcoli bune), că ne-am planificat fiecare etapă a călătoriei (strategiile), că avem bagajele necesare (resursele), o călăuză bună (managerul) şi tovarăşi de drum de nădejde (elevii, profesorii, părinţii, comunitatea).
A începe să-ți reinventezi școala pentru a o transforma într-un loc primitor, în care FIECARE copil să se simtă bine, să vină cu drag, să învețe și să progreseze e ca și cum ai pleca într-un fel de călătorie. De aceea, este nevoie – aşa cum facem când pornim la drum, să ne asigurăm că ştim de unde plecăm (diagnoza), că am stabilit direcţia către care ne îndreptăm (dimensiunile unei şcoli bune), că ne-am planificat fiecare etapă a călătoriei (strategiile), că avem bagajele necesare (resursele), o călăuză bună (managerul) şi tovarăşi de drum de nădejde (elevii, profesorii, părinţii, comunitatea).
3.
Călătoria spre o școală bună (reinventare la firul ierbii) -reperul necesar
Reformăm, schimbăm, reinventăm o școală având în minte un model, un reper, o imagine la care aspirăm, a ceea ce ar trebui să fie o școală bună. Pe baza atât a unor experiențe personale de leadership școlar, cât și a lecțiilor învățate din diverse proiecte și programe educaționale derulate în România, consider că o școală bună este cea care:
Reformăm, schimbăm, reinventăm o școală având în minte un model, un reper, o imagine la care aspirăm, a ceea ce ar trebui să fie o școală bună. Pe baza atât a unor experiențe personale de leadership școlar, cât și a lecțiilor învățate din diverse proiecte și programe educaționale derulate în România, consider că o școală bună este cea care:
- are capacitatea de a funcţiona ca o structură eficace şi echitabilă pentru toate categoriile de copii;
- garantează minima civilizaţie a absolvenţilor ei în sensul unui comportament de bun cetăţean;
- asigură progresul tuturor elevilor săi, dincolo de ceea ce s-ar putea aştepta de la ei, date fiind rezultatele anterioare şi mediul socio – cultural din care provin şi ia măsuri pentru ca fiecare copil să atingă cele mai înalte standarde de care este capabil – adaugă valoare fiecărui copil; valoarea adăugată nu se referă numai la cunoştinţe, ci mai ales la deprinderi şi atitudini;
- se preocupă de dezvoltarea tuturor elementelor de personalitate ale copilului şi nu numai de transmiterea unui set de cunoştinţe;
- se ameliorează continuu şi devine o organizaţie care învaţă, instituţie capabilă să infuzeze orice schimbare generată de sistem /societate.
Sau sinteza celor de mai sus într-o definiție pe
care au apreciat-o mulți profesori cu care am lucrat:
O școală bună este aceea în care FIECARE copil progresează, în raport cu rezultatele anterioare și mediul socio-cultural din care provine.
O școală bună este aceea în care FIECARE copil progresează, în raport cu rezultatele anterioare și mediul socio-cultural din care provine.
4. Călătoria spre o școală bună (reinventare la
firul ierbii) - spațiul
Spațiul unei școli trebuie să fie un loc primitor, vesel
și colorat, în care copiii să vină cu plăcere și în care să se simtă proprietari, și nu oaspeți de fiecare zi.
De aceea, este important ca elevilor să li se dea posibilitatea de a se implica
în punerea în practică a unor idei care să schimbe modul în care arată nu numai
sălile de clasă, ci și holurile, zidurile exterioare, curțile sau gardurile școlilor în care învață. Pe
lângă faptul că astfel de activități le dezvoltă abilități practice și de lucru
în echipă și le oferă ocazia să își îmbogățească cunoștințele în domeniul
tematic ales, există și avantajul că, participând alături de adulți la
realizarea unor intervenții artistice în spațiul școlii lor, elevii vor ajunge
să aprecieze schimbările făcute și eforturile depuse. #dăculoareșcoliitale
5.Călătoria spre o școală bună (reinventare la
firul ierbii) - profesorii
Profilul şi caracteristicile unei şcoli sunt în cea mai mare măsură rezultatul acţiunii profesorilor din şcoala respectivă.
Experienţa
lor de viaţă şi profesională, convingerile şi valorile pe care le promovează,
normele culturale împărtăşite sunt definitorii pentru modul în care sunt
educaţi copiii unei şcoli. Tot ce se întâmplă într-o şcoală, bine sau rău,
depinde de ceea ce fac şi cum gândesc profesorii.
Profesorii
din şcolile bune au o inteligenţă emoţională ridicată care îi ajută să se
autocunoască, să fie eficienţi, să se concentreze asupra muncii, să coopereze
şi să gestioneze situaţiile conflictuale cu elevii, colegii sau părinții. Ei
îşi exercită autoritatea constructiv, prin crearea unui mediu favorabil
învăţării, în care există reguli clare, aşteptări reciproce, o foarte bună
comunicare, un sistem de recompense şi sancţiuni care funcţionează eficient.
Stilul
didactic este unul democratic, elevii sunt consultaţi în legătură cu
conţinuturile, se acceptă opinii, se adresează întrebări şi există răspunsuri
şi soluţii alternative şi nu „căi optime unice“.
Se
folosesc strategii didactice inovatoare prin care se urmăreşte formarea la
elevi de competenţe necesare funcţionării cu succes într-o lume în schimbare:
gândire critică, rezolvare de probleme, comunicare, spirit de echipă etc. #profesoridecalitate
6. Călătoria spre o școală bună (reinventare la
firul ierbii) - comunitatea profesională
Schimbarea în educaţie
necesită formarea la nivelul şcolii a unei comunităţi profesionale care să permită instituţionalizarea practicilor
inovatoare şi creşterea performanţelor.
In şcolile în care comunitatea profesională este una puternică, profesorii lucrează împreună, dialoghează, îşi împărtăşesc experienţele, au aceleași credinţe şi valori, colaborează şi fac eforturi comune pentru ca fiecare copil să progreseze.
In şcolile în care comunitatea profesională este una puternică, profesorii lucrează împreună, dialoghează, îşi împărtăşesc experienţele, au aceleași credinţe şi valori, colaborează şi fac eforturi comune pentru ca fiecare copil să progreseze.
Pentru ca în şcoală să se dezvolte o comunitate profesională
puternică este nevoie de anumite condiţii care ţin atât de structuri
(alocarea de timp pentru întâlniri şi discuţii, existenţa unor spaţii pentru
întâlniri şi discuţii, asumarea de roluri şi responsabilităţi interdependente,
organizarea unor structuri de comunicare), cât și de resursele umane
(relaţii bazate pe încredere şi respect, prezenţa unor directori suportivi,
crearea unor oportunităţi de socializare). #schimbămșcoalaîmpreună
7.
Călătoria spre o școală bună (reinventare la firul ierbii) - părinții
Nu doar copiii trebuie să vină cu drag la școală, ci și părinții lor. Când dau de uși deschise și disponibilitate la dialog, când se simt bine primiți și implicați, părinții ar putea deveni parteneri de încredere, așa cum se cuvine, dacă vrem ca mesajele educaționale pe care le primesc copiii să nu fie unele contradictorii.
Nu doar copiii trebuie să vină cu drag la școală, ci și părinții lor. Când dau de uși deschise și disponibilitate la dialog, când se simt bine primiți și implicați, părinții ar putea deveni parteneri de încredere, așa cum se cuvine, dacă vrem ca mesajele educaționale pe care le primesc copiii să nu fie unele contradictorii.
Într-o școală
prietenoasă, părinții sunt informați
despre ce se întâmplă în școală, sunt consultați când au loc schimbări și
când se iau decizii importante pentru copii.
O școală
prietenoasă aude ”vocea părinților”, le cere părerea despre lecții, profesori, activități și ce se mai
întâmplă cu copiii lor (”prieteni critici”, de încredere, cum altfel?).
Într-o școală
prietenoasă ședințele cu părinții sunt mai puțin formale, nu se stă în
bănci, ci pe scaune așezate în cerc, agenda e anunțată din timp, nu se fac
publice notele și năzdrăvăniile fiecărui copil (despre acestea se vorbește în
întâlniri individuale), ci se discută despre problemele generale ale clasei,
cum a fost, cum o să fie, despre ce și cum o să se învețe și unde e nevoie de
ajutorul lor, uneori se lucrează pe grupe și se dau soluții la problemele
clasei.
O școală
prietenoasă cu părinții știe cât
sunt aceștia de valoroși și îi cheamă la școală să le spună copiilor poveștile
lor despre meserii, succes, muncă și pasiuni sau îi lasă pe ei să organizeze
tot felul de activități în afara clasei, că doar se pricep. Iar când nu o fac,
școala îi mai și învață – cum să comunice cu copilul, cum să îi fie alături în anii de învățătură, cum să îl sprijine,
cum mai e prin alte locuri și ce mai zic specialiștii în educație și tot așa (
școala părinților, nu?).
Și pentru toate
acestea, o școală prietenoasă își apreciază părinții, le trimite din
când în când câte o scrisoare de mulțumire, le dă diplome și distincții, îi
invită la festivități, prezentări de proiecte, concursuri, seri distractive,
întâlniri și evenimente.
Pentru că, așa cum
se spune și s-a dovedit, chiar dacă copilul e bun, părinții sunt buni și e
bun și profesorul, dacă ei nu lucrează împreună, puterea pe care ar avea-o ca
părți ale unui întreg se pierde și rezultatele nu sunt cele așteptate.
8.Călătoria spre o școală bună (reinventare la firul ierbii) - comunitatea locală
În
procesul de transformare instituțională, o legătură puternică a școlii
cu comunitatea în care se află este o condiție ce asigură succesul unui
astfel de demers. În acest sens, şcoala trebuie să-şi asume rolul de
instituţie comunitară principală,
organizaţie cu iniţiative care să ducă la parteneriate şi cooperare şi
care să
dinamizeze şi să dezvolte o comunitate.
Școala trebuie să fie iniţiatoarea unor programe educaţionale
care să se deruleze în comunitatea în care
aceasta se află (de ex., servicii în beneficiul comunității, proiecte de
acțiune civică în comunitate etc.) și să urmărească creşterea calităţii
vieţii în comunitatea
respectivă şi promovarea unor valori precum responsabilitate, cooperare,
întrajutorare etc. #ittakesawholevillagetoraiseachild
Modelul
de transformare prezentat mai sus, în care o școală își schimbă
direcția pentru a se reforma, este un demers realizat în mai mulți an și
în câteva etape, care presupun crearea și implementarea la nivelul
școlii a unor tipuri de mecanisme și activități specifice, pe care le-am
descris AICI.
Principalele lecțiile învățate au fost:
- succesul reformării unei școli se bazează pe dezvoltarea capacităţii instituţionale a acesteia de a-și crea propriile mecanisme de schimbare;
- în procesul de transformare a școlii rolul directorului este unul esențial (dovadă și faptul că școala despre care s-a scris aici, sub o altă conducere, și-a pierdut multe dintre elementele caracteristice și cultura organizațională specifică care au condus la succes);
- ameliorarea şcolară este o călătorie fără
sfârşit, în care profesorii care învaţă sunt
călătorii neobosiţi, cheia într-o schimbare în educație.
Referințe privind acest model de transformare pot da, alături de mulți alții( mii de profesori, directori, inspectori, universitari care au vizitat școala în perioada 2000-2004), următorii specialiști în educație: Mariana Moarcăș și Ana-Maria Sandi - Banca Mondială, Alexandru Crișan - expert internațional, Dakmara Georgescu - UNESCO, Lucian Ciolan și Romiță Iucu -Universitatea București, Madlen Șerban - fost director European Training Foundation, Gabrie Ivan - British Council.
(update - pentru cei care au întrebat, școala despre care e vorba în acest text există în continuare, dar, din păcate, ajunsă sub o altă conducere, s-a îndepărtat mult de modelul prezentat, nemaifiind reprezentativă pentru filosofia descrisă mai sus )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu