Pagini
- Acasa
- Despre mine
- Publicatii
- Experienta
- Oferta de cursuri pe teme de educatie
- Cum transformi o scoala
- Vorba de educatie
- Campania „Scoli creative”
- Campania „Toata scoala citeste”
- Clase în aer liber - educație în natură
- Starea de bine in scoala
- Videos
- Fotografii - viața profesională
- Media
- Recunoastere si testimoniale
- Contact
miercuri, 31 august 2016
Vorba de educație - relax, începe școala!
Foto din arhiva personală |
E un prof american care scrie foarte frumos despre cum e pentru el să predea în Finlanda, unde până și începutul de an școlar e altfel. Citind articolul lui Tim Walker, mi-am adus aminte de cineva din familie care, acum mulți ani, în prima zi de clasă a V-a, a primit un 3 la matematică, acest lucru lăsând urme care, dacă le cauți bine, se văd și azi. Ar fi bine de tot ca primele săptămâni de școală să fie mai relaxate, fără stres, o perioadă de trecere și acomodare, un fel de team-building, cu exercitii de intercunoaștere și jocuri, mai povestim pe unde am fost și ce am făcut în vacanță, mai învățăm să ne simțim bine împreună, profesori și copii. Și apoi, încet-încet, ajungem și la chestiile grele și serioase, când s-a mai dus un pic teama.
miercuri, 24 august 2016
Vorba de educație - altfel de teme
sursa foto - pagina de Facebook a Samanthei Gallagheer |
Vorba de educație - să mai ieșim din clase
foto din arhiva personală - Noria Anastasia în grădina din Pucioasa |
Ideea e că se poate învăța și fără tablă și pupitre, pentru că școala
poate fi natura însăși. „Nature-based school” este un concept tot mai răspândit
într-o lume în care tehnologiile domină viața multor copii, iar aceștia ajung, de multe ori, să fie complet deconectați de natură, tocmai într-o perioadă în care schimbările climatice impun o bună cunoaștere și înțelegere a acesteia, pentru a o face bine ( a se vedea conceptul de nature deficit disorder al lui Richard Louv, din 2005).
Școala în natură e cu învățare prin joc și joacă, prin descoperire și investigație, e cu multă imaginație și explorare, căci natura are multe de oferit.În același timp, învățarea outdoor dezvoltă abilități și atitudini necesare în prezent, dar, mai ales, în viitor și vorbim aici despre generozitate, compasiune, imaginație, entuziasm, manualitate etc.
Prin școlile în care se întâmplă să mai ajung sau pe la cursuri, le spun profesorilor să mai iasă din când în când din clase și să facă ore și afară, în pădure, în parc, pe deal, pe câmp, în grădina din spatele școlii, unde se poate.
Cum ar fi să scrii o compunere despre toamnă într-o livadă cu meri, să înveți despre plante, gâze și flori nu din pozele din carte sau desenele de pe tablă, ci observându-le de aproape? Sau să desenezi în natură, să faci mișcare, să citești, să cânți, să vezi cum fenomene din fizică și chimie se întâmplă nu pe tablă, ci în viața reală? Cu un pic de imaginație și creativitate, până și matematică se poate face în natură, unii profi au îndrăznit.
Și părinții pot face multe pentru a-și sprijini copiii să cunoască și să iubească natura. Nu ar trebui să rateze plăcerea de a admira împreună cu copiii un curcubeu, un apus sau un răsărit de soare sau, poate, luna plină și stelele căzătoare. Dacă aveți un petic de grădină, ieșiți zilnic cu copiii pentru a observa frunzele, forma florilor, aripile fluturilor, copacii, păsările sau plantați cu ei răsaduri sau semințe, pentru a le urmări creșterea. Vizionați cu ei filmulețe pe teme de ecologie, faceți plimbări în natură, discutați despre provocările actuale și viitoare cu care omenirea se confruntă când vine vorba de mediul înconjurător.
Succes!
vineri, 19 august 2016
Vorba de educație - o masă caldă în școli, în sfârșit!
foto din arhiva personală |
Empatie în curriculum, ”a piece of cake”
Tocmai am citit că o oră pe săptămână, de la 6 până la 16 ani, copiii din școlile daneze aduc, pe rând, o prăjitură (Klassen Time kage/the Class Hour cake) și stau de vorbă despre ce li se mai întâmplă, cum e să te pui în papucii altuia și ce poți face să treci peste tot felul de chestii care apar în relația cu cei din jur. Empatie în curriculum, ”a piece of cake”.
joi, 11 august 2016
Texte recuperate (4) - tipuri de școli, după etos
- favorizează succesul elevilor;
- prin eforturi comune, se adaptează la noile condiții și continuă să se dezvolte;
- își conștientizează obiectivele;
- au și voința, dar și priceperea pentru a-și atinge scopurile.
- în aparență, posedă multe dintre caracteristicile unei școli eficace;
- de obicei, au rezultate bune( academice);
- elevii învață cu succes, indiferent de calitatea predării;
- nu îi pregătesc pe copii pentru schimbările care se produc în societate.
- lucrează nici bine, nici rău;
- nu au ritmul adecvat pentru a face față schimbărilor;
- scopurile ineficiente și, deseori, contradictorii blochează progresul.
- sunt conștiente de ineficiența activității lor;
- depun eforturi uriașe pentru a-și îmbunătăți activitatea;
- sunt într-o permanentă agitație productivă;
- acceptă riscul aplicării oricăror metode;
- până la urmă, vor reuși să se adapteze.
- ineficiente, izolate, caută vinovați și se bazează numai pe propriile puteri;
- din cauza apatiei sau ignoranței, au profesori ce sunt incapabili să se schimbe;
- dau vina pe părinți pentru rezultatele slabe ale copiilor;
- au nevoie de acțiuni ferme și de un sprijin considerabil.
miercuri, 10 august 2016
August cu un nou curriculum
- A gândi și a învăța să înveți.
- Competență culturală, interacțiune și exprimare.
- A avea grijă de sine, managementul vieții personale.
- Multialfabetizare.
- TIC.
- Competențe pentru muncă și antreprenoriat.
- Participare, implicare și construirea unui viitor sustenabil.
Vorba aceea: wow!