marți, 31 decembrie 2019

An nou cu stare de bine


„𝓤𝓷 𝓪𝓷 𝓷𝓸𝓾 𝓬𝓾 𝓼𝓽𝓪𝓻𝓮 𝓭𝓮 𝓫𝓲𝓷𝓮 𝓪𝓬𝓪𝓼𝓪̆ 𝓼̦𝓲 𝓲̂𝓷 𝓿𝓲𝓪𝓽̦𝓪 𝓹𝓻𝓸𝓯𝓮𝓼𝓲𝓸𝓷𝓪𝓵𝓪̆” este urarea mea la finalul lui 2019 pentru cursanții cu care am avut plăcerea să vorbim despre educație în acest an, pentru specialiștii din țară și din străinătate cu care am lucrat în diverse proiecte de asistență tehnică ale WB, pentru profesorii și directorii pe care i-am întâlnit în școlile cu care am colaborat, pentru minunații profesori din toată țara care mi s-au alăturat în campaniile naționale „Toată școala citește” și „Școli prietenoase și creative”, pentru liceenii din Pucioasa care mi-au (re)scris povestea de viață profesională în proiectul Euroscola, pentru cititorii blogului „Despre educație – reforma la firul ierbii”, pentru admiratorii grădinii, pentru foștii elevi pe care i-am văzut crescând frumos, pentru prietenii dragi de demult și pentru cei noi, pe care i-am descoperit, cu încântare, chiar pe această pagină. La mulți ani! Happy New Year! 

(Photo credits: Noria-Anastasia' s Art Corner – „Căsuța stării de bine”)

sâmbătă, 28 decembrie 2019

Cele mai citite articole „Despre educație-reforma la firul ierbii” în 2019

Cu speranță și dorința sinceră de a schimba câte ceva prin școli și pentru că am văzut cât de mult se citește și inspiră, cum, necum, printre picături, am crescut și în acest an blogul cu idei pentru o educație modernă. Poate că nu întâmplător, primele 5 cele mai citite articole din cele 82 publicate pe blog în 2019 sunt despre ce înseamnă un director bun și nevoia de a-l simți prezent în școală și aproape, despre starea de bine a profesorilor și despre modele de succes ce pot fi repere în educație.

Mulțumesc celor cu care am fost #împreunăpentrueducație și în 2019!

1. Directorul de lângă noi



 Un băiețel de gimnaziu cu care vorbeam zilele trecute în Pucioasa nu a știut să îmi spună cum o cheamă pe directoarea școlii în care învață și mi-a spus că o vede doar la deschiderea școlii și când vine în clasă să îi certe („să urle la noi”, citez ) pentru că au făcut niște rele. Cum e foarte trist ce am auzit și pentru că am văzut și eu că unii directori sunt foarte vizibili online(și prin diverse alte activități prin care își promovează propria persoană) și aproape nevăzuți în școala lor, las aici o #vorbădeeducație despre ce le spun directorilor în cursurile de management educațional pe care le țin și în care vin cu multe exemple din experiența personală de directoare de școală.

2. An școlar cu stare de bine 



Pentru că mâine începe școala, iată câteva idei care nu doar că te vor ajuta să-ți păstrezi în continuare relaxarea din vacanță când vei reintra în haina de profesor, dar te-ar putea ghida în a fi într-o stare de bine tot anul școlar 2019 - 2020.

 3. 2 idei pentru a crește starea de bine a profesorilor



Într-o școală, starea de bine a profesorilor se construiește ca o casă, începi cu fundația, adică organizarea, alocarea de responsabilități, cultura, atitudinea managerilor etc. După, începi să adaugi tot felul de ingrediente, care să tot crească  acel sentiment  benefic pentru profesori, de a se simți bine împreună cu colegii, la locul de muncă. Astăzi, vin cu 2 idei în acest sens.

4. Nobelul pentru educație 2019 





 Tocmai s-a anunțat, acum vreo jumătate de oră, câștigătorul „Global Teacher Prize”2019, un fel de premiu Nobel pentru educație, iar el este Peter Tabichi, un profesor de matematică și fizică care predă într-o școală amărâtă dintr-o comunitate foarte săracă din Kenya (cu foamete pe bune, abandon cât cuprinde, cu mers pe jos 7 km până la școală, trei sferturi din copii orfani etc.). Cum de ce a luat premiul? Nu tu goana după propria imagine, spectacol și formă fără fond? Doar atât - îi ajută pe copiii aceia sărmani să își depășească condiția, să promoveze, să ajungă la competiții naționale și internaționale, să fie conectați cu lumea, să le crească stima de sine, face pregătire cu ei în afara orelor și în weekend, merge la ei acasă să vadă ce probleme au și cu ce îi poate ajuta.

5. Vorba de educație-exemplul Simona Halep 




Am mai spus, dar azi trebuie să zic iar, ce lecții grozave de dirigenție s-ar putea face în școli având-o ca subiect pe Simona Halep! S-ar putea discuta cu copiii despre muncă, ambiție și curaj. Sau despre profesionalism și lucrul bine făcut. Sau despre succesul acela adevărat și trainic, care nu vine prin „pile și relații”, oportunism și compromisuri, ci prin muncă, efort constant, perseverență și ambiție. Și, nu în ultimul rând, despre bun simț, modestie și naturalețe.

miercuri, 25 decembrie 2019

Dimineață la Pucioasa - de Crăciun



Dimineață la Pucioasa - cu „Christmas Rose”, o varietate de spânz care nu știu cum face, dar înflorește în grădina noastră în fiecare an, fix în aceste zile de sărbătoare. Crăciun cu speranță pentru fiecare!

Crăciun fericit, #toatășcoalacitește!


sâmbătă, 21 decembrie 2019

Best of #toatăscoalaciteste (decembrie 2019)

Vacanță, Crăciunul aproape și final de lună, a treia din campania națională #toatășcoalacitește. Am ajuns la vreo 25 000 de copii, în 28 de județe, la peste 100 de școli,  multe dintre ele din mediul rural. Mai toate școlile care s-au înscris în campanie în octombrie au continuat activitatea și în această lună, așa că putem spune că la ei, pauza de lectură a devenit practică curentă. Toate pozele trimise de școli au ajuns aici, pe pagina campaniei, adusă la zi de Dănuț Deak, voluntar în cadrul campaniei.

În continuare, s-a citit pe coridoare, în clase, în bănci, pe jos, la bibliotecă, la secretariat, în cancelarie. S-a citit într-o atmosferă de Crăciun, sub bradul împodobit, în atelierele Moșului, cu căciulițe roșii pe cap, la un ceai, singuri, cu profesorii și chiar cu părinții.

A fost o lună de #toatășcoalacitește de poveste. Cu Spark News și Corint Junior tot aproape. Cu destui susținători cu drag de educație, care au urmărit în mod constant campania și i-au încurajat pe copii cu un like sau cu câte un comentariu.

Vacanță plăcută! Ne vedem în 2020, pentru că #toatășcoalacitește continuă.

Am făcut un album cu câte o poză+ link către un video din fiecare din cele 18 școli care au intrat în campanie în decembrie, sper să vă placă.





















https://www.facebook.com/roxana.costache.399/videos/2951738318179594/














duminică, 15 decembrie 2019

Vorba de educație - decembrie fără teme pentru acasă, dar cu fapte bune

foto din arhiva personală

Azi am citit ceva care mi-a plăcut tare. Într-o școală din Irlanda, toată luna decembrie e fără teme pentru acasă, dar cu fapte bune pentru oamenii din comunitate și un jurnal, ”Kindness Diary”, în care copiii notează ce fac în fiecare zi și pe care îl dau la semnat părinților. O idee care nu îmi place doar pentru valorile pe care le transmite către copii (you can be the reason somebody smiles today & you can help make this world a better place for others & for yourself), ci pentru modul foarte bine gândit, planificat și organizat în care se derulează, care nu e unul de fațadă, să dea bine în pozele de pe facebook, ci unul care are în spate o filosofie anume, asumată prin chiar misiunea școlii. Nu e show, ci sunt obiective educaționale clare de atins și sunt competențe anume de dezvoltat. Altfel, există foarte multă literatură bună pe tema „teaching kindness in schools”.

Articolul poate fi citit aici.

Mesajul zilei


„Bună ziua, dna Anca Tîrcă! Inspirată de ce ne-ați spus (că FIECARE copil e valoros în felul lui și că rostul școlii e să descopere acest lucru) și de ideea dvs. prezentată în cadrul atelierului „Cum construim un mediu incluziv de învățare” - Conferința CRED “Creatori de educație”, împreună cu părinții, am vopsit scaunele și am dat culoare clasei.” (prof. Vlad Eugenia Ioana, Școala G. Poboran din Slatina)






vineri, 13 decembrie 2019

Gândul zilei cu lectură în școli

Scoala din comuna Axente Sever, Sibiu (12.12.2019)

Văzând interesul și entuziasmul profesorilor și al copiilor din toată țara pentru campania mea #toatășcoalacitește, lansată de o persoană pe facebook și derulată fără niciun fel de susținere și cu mintea fiind la cei 44%, mă gândeam ce binevenit ar fi un 𝙥𝙧𝙤𝙜𝙧𝙖𝙢 𝙣𝙖𝙩̦𝙞𝙤𝙣𝙖𝙡 𝙙𝙚 𝙡𝙚𝙘𝙩𝙪𝙧𝙖̆+𝙞̂𝙣𝙩̦𝙚𝙡𝙚𝙜𝙚𝙧𝙚 𝙖 𝙩𝙚𝙭𝙩𝙪𝙡𝙪𝙞 𝙞̂𝙣 𝙨̦𝙘𝙤𝙡𝙞 pentru ciclul primar (sau doar la nivelul unei clase, a II-a sau a III-a sau a IV-a, se decide de către specialiști la ce nivel ar fi impactul mai mare) lansat și sprijinit de MEN cu un ghid pentru profesori și cu cărți donate de diverse edituri.

joi, 12 decembrie 2019

Gândul zilei cu Bloom, Anderson și PISA



Până se pune toată lumea de acord ce să facem cu educația și cu 44 % analfabetism funcțional ( măcar de  ar fi în spatele atâtor voci și inițiative și drag sincer  de copii, profesori și educație, și nu atâtea agende personale și interese de toate felurile), cred că n-ar strica să aruncăm un ochi proaspăt pe cunoscuta și bătrânica de „taxonomie a lui Bloom cea îmbunătățită de Anderson” și să intrăm la clasă, la toate disciplinele de studiu și la toate orele, pregătiți  să construim pentru copii întrebări, cerințe și tipuri de activități din toate categoriile/ nivelurile, nu doar din cele cu reamintire, recunoaștere și memorare, ci și din cele de la nivelul 3 în sus, de unde se formulează, de fapt,  și itemii testelor PISA.

sâmbătă, 7 decembrie 2019

PISA 2018, pe scurt


Las și aici ideea principală din postarea de pe pagina de facebook din ziua când au fost date publicității rezultatele, 3.12.2019.

O societate preocupată de bunăstarea cetățenilor e preocupată, în mod constant, să crească calitatea educației și să își reformeze sistemul de învățământ, pentru a-l adapta așteptărilor noilor generații și modului specific în care acestea învață. Dacă acest lucru nu se întâmplă natural și firesc, poate că un duș rece, de genul rezultatelor la testele internaționale PISA, se constituie într-un moment de răscruce, un T zero, menit să impulsioneze reforme amânate sau chiar nedorite.
Prin urmare, deși cunosc și rezonez cu unele dintre criticele aduse PISA, venite din zona mișcării globale împotriva testelor standardizate, GERM etc.  - presiunea pusă asupra învățării, prin direcționarea către un scop restrictiv, acela de a trece examen și teste, legătura unilaterală cu piața muncii și creșterea economică, setul restrâns de competențe vizate, autoritarismul sistemelor performante versus nefericirea tinerilor care învață în ele etc. - cred, totuși, că pentru România acesta trebuie să fie momentul unei analize foarte serioase, făcute de instituțiile abilitate și responsabile de starea sistemului de învățământ și de specialiști veritabili în domeniu, să vedem, pe puncte, de ce am ajuns aici, care sunt cauzele și problemele și ce putem face pentru a crește calitatea educației. O analiză făcută pe îndelete, dar cu bune intenții, și nu de fațadă și pentru a da bine la public.

Ne place sau nu, rezultatele la testele internaționale PISA trebuie să se regăsească în politici educaționale și măsuri de reformă consistente. De data aceasta, e fix cu reforma „de sus în jos”,  fix cu a identifica nevoia și a elabora, implementa și monitoriza politici educaționale curajoase și bazate pe evidențe. 

(rezultatele PISA 2018 AICI)

joi, 5 decembrie 2019

Casa stării de bine


Într-o școală, starea de bine se construiește ca o casă, la bază, la parter, avem o foarte bună organizare instituțională, după care adăugăm etajul 1 de sprijin și etajul 2, cel cu recompense.