marți, 26 octombrie 2021

Cum va fi proba de interviu din concursul de directori?


Și eu, de aici, de pe terasa mică, cu un sfat gratis, pentru cei care sunt plătiți să aibă grijă de educație - ar trebui să apară cât de repede informații referitoare la modul în care se va derula interviul din cadrul concursului pentru ocuparea funcției de director 2021, adică descrierea a ceea ce se va face concret în cele 60 de minute în care candidatul va fi în fața comisiei de interviu. Din acest document nu ar trebui să lipsească următoarele:
 
🔷criterii de evaluare a strategiei școlii prezentate de către candidat ( de ce nu, evaluarea ca produs, dar și evaluarea modului de prezentare?);
 
🔷exemple de probleme la care candidații să identifice soluții ( sunt probleme din diagnoza școlii sau imaginare?) și cum vor fi acestea prezentate candidatului ( bilețele sau extrase pe loc din documentul de strategie, vezi SWOT, de exemplu?);
 
🔷precizarea nivelului de competențe digitale care se evaluează? (basic, mediu sau înalt?) și care sunt criteriile/ descriptorii de performanță de evaluare a acestora?;
 
🔷modalitatea de notare a candidatului? (per ansamblu interviu sau pentru fiecare probă din cele 3?);
 
🔷o mențiune ref la prezentarea aceluiași document de strategie/ sau nu, în cazul în care candidații sunt director și director adjunct în funcție. 
 
Din cauza lipsei din bibliografia de concurs a unor publicații de management scrise de autori români și a unor documente elaborate de minister/ ARACIP, care stipulează conținutul unor docs manageriale și din cauza faptului că nu au fost organizate pentru candidați cursuri de pregătire specifică ( de către MEN, ISJ sau universități), cu un curriculum comun de formare, circulă în social media tot felul de aberații referitoare la strategie școlii - structura ei ( prezentată greșit de către firme, ONG-uri cu activitate în management și leadership sau indivizi - chiar în această dimineață am văzut pe un grup de directori o structură greșită, dată ca model de cineva, care a primit sute de likes și a fost distribuită masiv; include strategia sau nu planul operațional pe un an?) și 
 
etc., mai adăugați și voi idei.

duminică, 17 octombrie 2021

Webinar „Strategia școlii” - grupa 4 pentru candidații la funcția de director

 


Și iată că am primit cereri pentru grupa 4 și ne întâlnim, din nou, miercuri, 27.10.2021, timp de 2 ore, pentru a explica ce înseamnă, cum se elaborează și cum se prezintă strategia școlii la proba de interviu pe care o vor susține în curând candidații la concursul pentru ocuparea funcției de director. Va fi prezentat fiecare element al strategiei, cu exemple de cum ar trebui formulat, astfel încât să se înțeleagă cât este de important acest document pentru calitatea educației din școală și firul roșu pe care să îl avem în vedere când îl elaborăm. Pentru detalii și înscriere, vă rog să mă contactați pe mess Facebook!
 
( în fotografie sunt cele 4 cărți despre management educațional (inclusiv PDI și strategia școlii) pe care le-am scris de-a lungul anilor, împreună cu prieteni, Ellie Keen, Romiță Iucu, Anca Nedelcu, Sibylle Hielscher, Mirela Mihăescu, Teodora Popa și Mihaela Diaconescu)

sâmbătă, 16 octombrie 2021

Despre concursul de directori

 


Concursul organizat ieri pentru ocuparea funcției de director a fost unul greu, așa că toți profesorii care au participat la el merită aprecierea noastră. A fost greu pentru că a avut loc într-o perioadă dificilă pentru școli, în care timpul pentru învățat a fost foarte puțin. A fost greu pentru că cei care au candidat au avut de parcurs o bibliografie irelevantă pentru funcția respectivă. A fost greu pentru că un astfel de test nu verifică nici pe departe competențele manageriale și de leadership ale candidaților, pentru că unii itemi au fost nerelevanți pentru activitatea de director de școală sau pentru că au avut un răspuns corect discutabil (vezi itemul cu definiția competenței, vezi pe cei legați de stilul de leadership), pentru că timpul acordat testului a fost insuficient și nu a fost corelat cu dificultatea itemilor.

Sper ca cei care au trecut de acest test (și pe care îi felicit!) să se pregătească temeinic pentru interviul care urmează și să elaboreze o strategie a școlii valoroasă, care să îi ajute să își îmunătățească școlile în următorii ani și să le plaseze acolo unde ar trebui să fie, adică în zona unei educații moderne, croită pentru noile generații. 
 
Și, cum le-am spus și candidaților cu care am lucrat până acum pentru proba de interviu, să fie încrezători în ceea ce știu și conștienți că, în sala de interviu, vor fi persoanele cele mai bine pregătite în management educațional din încăpere. Succes!🌿

duminică, 10 octombrie 2021

De Ziua Mondială a Sănătății Mintale


A început școala de o lună, suntem în plin val 4 al pandemiei și, din nou, nu e deloc ușor pentru profesori. A îți păstra cumpătul și echilibrul emoțional în aceste vremuri este o provocare serioasă pentru oamenii școlii, fie că lucrează online, fie că sunt în clase. Azi, de Ziua Mondială a Sănătății Mintale, vă doresc sănătate a minții și a trupului, curaj, reziliență, încredere și putere de a face școală bună în fiecare zi! Vă reamintesc cât este de important să vă luați doza zilnică de stare de bine și să aveți singuri grijă de voi. Gând bun!🌿
 
(fotografia este de azi, cu un colț din grădina mea)

sâmbătă, 9 octombrie 2021

Vrem educație în siguranță!

Un mesaj mai actual ca oricând, pe care l-am păstrat în fotografia mea de profil de peste un an. 

Profesorii și părinții ar fi vrut să vădă acțiune și măsuri luate vara trecută, cu evaluarea riscurilor, colaborarea cu specialiștii din sănătate care au tot avertizat despre valul 4 și planuri B pentru diverse scenarii. Ar fi vrut mesaje și informații clare, care să îi orienteze în această catastrofă, nu să îi bulverseze, ar fi vrut planuri și organizare riguroase și nu hotărâri luate în grabă, de pe o zi pe alta. Ar fi vrut să vadă poziții ferme luate de ONG-uri și mediul universitar.

 Ar fi vrut #educațieînsiguranță și nu o au. Mie, una, mi-e, din nou, frică.

marți, 5 octombrie 2021

Mesajul meu pentru Ziua Eduației 2021


Au trecut aproape 2 ani de când ne confruntăm cu pandemia de covid 19, care a avut și are urmări grave asupra educației. S-au închis școlile, s-a învățat online, s-au redeschis școlile și v-ați reîntâlnit elevii. Iar 𝙫𝙤𝙞 𝙖𝙩̦𝙞 𝙛𝙤𝙨𝙩 𝙢𝙚𝙧𝙚𝙪 𝙖𝙘𝙤𝙡𝙤, 𝙞̂𝙣 𝙞𝙣𝙞𝙢𝙖 𝙚𝙙𝙪𝙘𝙖𝙩̦𝙞𝙚𝙞. 
 
Pandemia ne-a arătat cât sunteți de valoroși pentru întreaga societate, dar și cât este de grea această profesie. V-ați adaptat rapid la învățarea la distanță, ați pornit de la zero, ați avut grijă de elevii voștri, ați făcut ca răul adus învățării să fie cat se poate de mic, v-ați dus la școală într-o perioadă dificilă și datorită vouă sistemul de învățamânt a continuat să existe. Și 𝙫𝙤𝙞 𝙖𝙩̦𝙞 𝙛𝙤𝙨𝙩 𝙢𝙚𝙧𝙚𝙪 𝙖𝙘𝙤𝙡𝙤, 𝙞̂𝙣 𝙞𝙣𝙞𝙢𝙖 𝙚𝙙𝙪𝙘𝙖𝙩̦𝙞𝙚𝙞. 
 
ASTĂZI, 5 octombrie 2021, este ziua voastră, ziua profesorilor din fiecare colț de lume. Este un 5 octombrie mai plin de semnificații ca oricând, în vremuri în care pandemia a adăugat alte provocări importante unor sisteme de educație deja cu probleme, cum este și al nostru. După un an și jumătate de criză profundă, în 2021 această zi cred că este despre sprijinul de care profesorii au nevoie pentru a vindeca educația, pentru că, așa cum menționează și tema UNESCO din acest an, voi sunteți în centrul acesteia, 𝙫𝙤𝙞 𝙨𝙪𝙣𝙩𝙚𝙩̦𝙞 𝙞𝙣𝙞𝙢𝙖 𝙚𝙙𝙪𝙘𝙖𝙩̦𝙞𝙚𝙞. 
 
Pentru a vindeca educația în anii care urmează este nevoie de analize ale efectului pandemiei asupra profesorilor, este nevoie de politici educaționale de sprijin eficace, este nevoie de planuri și programe naționale prin care să dezvoltăm potențialul fiecărui profesor din această țară. Este nevoie să ne asigurăm că profesorii noștri sunt într-o stare de bine, că vor fi sănătoși, că sunt respectați, și plătiți conform importanței muncii lor. Este nevoie de investiții în formarea profesională a profesorilor, in special pe teme de pedagogie digitală, este nevoie să îi implicăm în luarea adeciziilor, să le auzim vocea, să îi apreciem și să ii respectăm, pentru că 𝙚𝙞 𝙨𝙪𝙣𝙩 𝙨𝙞 𝙫𝙤𝙧 𝙛𝙞 𝙞𝙣𝙩𝙤𝙩𝙙𝙚𝙖𝙪𝙣𝙖 𝙞𝙣𝙞𝙢𝙖 𝙚𝙙𝙪𝙘𝙖𝙩̦𝙞𝙚𝙞. 
 
La mulți ani, dragi profesori!
(5 octombrie 2021, mesaj pentru profesori scris pentru Editura Corint )
 
 

duminică, 3 octombrie 2021

Ziua Educației 2021 - profesorii sunt inima ei

 

5 octombrie, Ziua Mondială a Educatiei este, de fapt, ziua profesorilor din fiecare colț de lume. După un an de criză profundă, în 2021 această zi va fi despre sprijinul de care profesorii au nevoie pentru a vindeca educația, pentru că, așa cum menționează și tema UNESCO din acest an, ei sunt în centrul acesteia, ei sunt inima educației. Vă îndemn să urmăriți ce se întâmplă în lume în aceste zile, pentru că la noi nu cred că vom avea ce vedea și auzi, nu avem nici analize ale efectului pandemiei asupra profesorilor, nici politici educaționale de sprijin eficace, nici planuri despre cum să dezvoltăm potențialul profesorilor.

Pentru cine vrea să-și arate totuși dragul de profesori, iată câteva idei de activități inspirate de UNESCO. Ce-ar fi dacă, în aceste vremuri grele, când profesorii sunt din nou în prima linie:
 
📖le-am trimite niște mesaje și felicitări?
📖am posta o fotografie cu școala unde am învățat sau cu profesorul preferat sau cu doamna învățătoare și un scurt mesaj de apreciere?
📖 am invita la discuții (online) un profesor renumit din zonă să ne povestească despre viața/ experiența lui/ei?
📖ne-am aminti de un fost profesor al școlii, acum pensionar, și i-am da un telefon?
📖am face un banner cu „mulțumesc” în mai multe limbi și l-am afișa în clasă/ școală?
📖am da un telefon sau am scrie un mesaj unui fost profesor care ne-a inspirat și ne-a influențat alegerile în viață?
📖le-am pregăti profesorilor noștri din școală mici surprize care să le facă plăcere?
📖am sta de vorbă cu profesorii noștri în mod informal, despre ce ne place și ce preocupări avem?
📖ne-am aminti de profesorii care au murit din cauza de Covid 19?
 
Dar sunt sigură că voi aveți idei și mai provocatoare. Succes! La mulți ani!

vineri, 1 octombrie 2021

Aș vrea școli pilot cu stare de bine

M-aș bucura ca 𝘀𝘁𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗯𝗶𝗻𝗲 să ajungă în fiecare școală din România și „în mâinile” fiecărui profesor. 
 
În aceste vremuri grele, companiile, persoanele sau instituțiile care vor fi interesate să mențină sănătatea fizică și emoțională în școli, care vor sprijini înființarea unor ȘCOLI PILOT care să implementeze programul „Hai cu starea de bine în școală!” sau care vor contribui la derularea unor CURSURI pe această temă în comunități dezavantajate vor rămâne pur și simplu nume de referință pentru educație. 
 
Aștept cu nerăbdare un semn de la companii interesate să vorbim, am și un concept paper pe acest subiect. Vă dați seama cum ar suna chestia asta „compania X susține prima școală pilot care aduce starea de bine în rândul profesorilor, elevilor și al părinților.”Mulțumesc!