sâmbătă, 26 octombrie 2024

Un vis împlinit



Vreau să vă spun că azi am fost foarte fericită. În sfârșit, după vreo patru ani de când fac presiune asupra unor decidenți care s-au făcut că nu văd și nu aud (că, deh, starea asta de bine nu sună bine la noi, domnule!), ministerul cu UNICEF și cu niște universități au văzut luminița de la capătul tunelului și au lansat primul proiect național referitor la starea de bine și sănătatea mintală. E un fel de vis împlinit.

Am ascultat în intervențiile de la conferința de lansare mai toate ideile pe care le promovez de ceva timp, că profesor fericit înseamnă elevi fericiți, că e nevoie de „a whole school approach”, că nu e ori fericire la școală, ori învățare e și-și, și stare de bine, și învățare, că e nevoie de pilotare de intervenții și formarea profesorilor și câte altele, sunt toate în ghid.

Eu am cam făcut mai tot ce se vrea prin acest proiect, am un cadru general pentru starea de bine în școală-STAR, pe care l-am dezvoltat lucrând trei ani cu o serie de școli, am un ghid care stă pe biroul directorilor de școli, am conceput un curs de formare a profesorilor foarte apreciat, am liste întregi de intervenții pilotate în școli, am două chestionare de evaluare a stării de bine, unul pentru elevi și unul pentru profesori, și câte altele, le știți, sunt și pe blog, la liber.

Ce e cel mai frumos și o să vă placă este faptul că eu nu m-am aflat printre experții invitați la conferință (deși nu mai putem cu „împreună”, toate resursele și bunele practici etc.), deși am primit două mesaje din sală cum că, „doamna Anca, sunteți aici cu noi, parcă vorbiți dumneavoastră.” Asta e, lucrăm în străinătate.

luni, 7 octombrie 2024

Învățare și disciplină într-o stare de bine


 

Pentru pregătirea Zilei Stării de Bine în Școală (10.10.2024) aș vrea să menționez, încă o data, că, în viziunea mea, ca fostă profesoară și directoare de școală care a pus preț pe organizare și reguli, starea de bine a elevilor într-o școală nu înseamnă distracție și relaxare sau lipsa disciplinei și a normelor sau faptul că nu ne focalizăm pe învățare, așa cum văd că se străduie unii să ne convingă.

În accepțiunea mea, starea de bine a elevilor înseamnă că fiecare copil este văzut, apreciat și valorizat, înseamnă că fiecare copil vine cu plăcere la școală și e motivat să învețe, înseamnă relaționare bună cu colegii, profesorii și părinții, înseamnă obstacole și piedici și greșeli, înseamnă sănătate fizică, mintală și emoțională și, foarte important, înseamnă progres în plan academic și socio-emoțional.
Sunt multe provocări care împiedică atingerea acestor obiective, dar, cu efort, aplecare și migală, cu o strategie sau o politică a școlii pe acest subiect, putem aduce starea de bine în rândul copiilor, lucrând cu toată școala, într-un demers comun al profesorilor și părinților, venind cu intervenții complexe, la nivel macro, sau cu unele mici, dar cu impact mare. Pe blogul meu sunt multe idei pe acest subiect, iar la cursuri vorbesc despre ele, de exemplu, crearea unui spațiu prietenos în clasă și în școală, implicarea elevilor în luarea deciziilor, utilizarea unor metode de lucru participative, înlăturarea anxietății dinaintea testelor și multe altele. De aceea, spun mereu că școlile care merg în această direcție aduc, sub umbrela stării de bine, schimbarea și transformarea organizațiilor în instituții de secolul 21, aduc, de fapt, atât de dorita reformă în sistemul de educație. Prin urmare, e cu „și - și”, adică, învățare și disciplină într-o stare de bine.

sâmbătă, 5 octombrie 2024

Ziua voastră


 E singura zi din an care e doar a voastră. Vă doresc să aveți mereu drag de copii, să fiți curajoși și să aveți o voce care să fie ascultată atunci când e vorba de educație. La mulți ani, dragi profesori!

❤
Vedeți în poză că ne pregătim și noi să ieșim și să sărbătorim, am fost și eu profesoară și mi-a rămas în suflet. Și nu, nu e ziua educației, e a profesorului 🙂.

joi, 3 octombrie 2024

Ziua și vocea profesorilor 2024

Îmi place mult tema World Teachers' Day din acest an – aprecierea și valorificarea VOCII PROFESORILOR, nu doar pentru că am subliniat de multe ori, în luările mele de poziție din ultimii ani, faptul că nu poți să faci reformă de sistem fără profesori, că nu poți face schimbări în școli fără a te consulta mai întâi cu profesorii, că nu pot fi scrise legi ale educației fără a-i întreba pe profesori ce părere au despre ele, ci și pentru că eu cred, din experiența mea de lucru în școală și la catedră că, doar avându-i alături pe profesori și implicându-i în luarea deciziilor, fie că ești ministru, inspector sau director de școală, îi poți ajuta pe copii să progreseze.

Pe 5 octombrie 2024, în lumea întreagă va fi subliniat „rolul esențial pe care profesorii îl joacă în modelarea viitorului educației și necesitatea urgentă ca profesorii să aibă un cuvânt de spus privitor la politicile educaționale și în procesele de luare a deciziilor.” Poate aud și ai noștri.
Nu cred că e vreo problemă că vă felicit cu câte zile înainte🙂. La mulți ani! #Ziuaprofesorului