|
Foto din arhiva personală |
Grădinițele din Reggio Emilia au la bază un principiu
important al lui Loris Malaguzzi (profesorul și filozoful care a pus bazele acestui
model de educație timpurie) și anume, că un copil nu este o persoană imatură,
ci una cu mult potențial, capabilă să contribuie la propria dezvoltare. Prin
urmare, o grădiniță trebuie să fie un loc al experimentului, în care
copilul să se poată exprima prin nenumărate limbaje (cuvinte, pictură,
muzică, modelaj etc.), ajutat de o echipă de adulți formată din
educatoare, profesorul de arte plastice (atelierista) și pedagogul/ expertul în educație.
În activitățile zilnice, copiii își dezvoltă creativitatea în multiple
feluri: jucându-se cu lumini și umbre,
pictând, modelând lutul, realizând construcții din lemn, pietre sau hârtie,
utilizând computerul sau microscopul etc.
Toate activitățile sunt înregistrate în cadrul unui proces
specific, numit documentare, prin care se urmăresc pas cu pas
dezvoltarea și progresul fiecărui copil, ilustrate în fotografii, desene, cuvinte,
lucrări ale elevilor etc., care sunt afișate și puse și la dispoziția părinților.
Important de subliniat că toate aceste activități au loc în
spații special construite și amenajate pentru a pune în practică filosofia
Reggio, care consideră că spațiul este
un al treilea educator. În grădinițele din Reggio Emilia, spațiul claselor
comunică cu grădini sau curți exterioare și sunt astfel construite încât copiii
să aibă acces în cât mai multe locuri pentru a-și alege la ce activități să
participe sau să își poată privi la lucru colegii de grupă sau din alte grupe.
|
Spațiu dintr-o grădiniță din Reggio Emilia - foto din arhiva personală |
Un rol important în educația copiilor din Reggio Emilia îl
au părinții, care se implică ca voluntari în diverse activități, realizează diverse obiecte necesare amenajării spațiului, colaborează între ei sau participă la
activitățile copiilor. La finalul programului de grădiniță, părinții au posibilitatea
să se întâlnească cu educatoarele pentru a vorbi despre progresul copilului, pentru
a-și exprima propriile îngrijorări și opinii, astfel încât să existe o abordare
educațională comună a școlii și a familiei.
Grădinițele din Reggio Emilia sunt sprijinite de autoritățile
locale, care investesc o treime din buget în educația timpurie.
|
La finalul vizitei de studiu in Reggio Emilia, cu formatoarele, experte Reggio Children, Elena Giacopini și Antonia Ferrari - foto din arhiva personală - 2011 |
Pentru a promova ideile lui Loris Malaguzzi și ale modelului
de educație timpurie Reggio Emilia, pentru
a menține calitatea procesului didactic din grădinițele din oraș, dar și
pentru a manageria cererea extrem de mare de formare la fața locului, care vine
din toate colțurile lumii, a fost înființată Reggio Children, o
organizație locală cu capital mixt public - privat (în care municipalitatea are
procentul majoritar) ale cărei venituri sunt investite în cercetare, dezvoltare
profesională și amenajarea grădinițelor (textul susține materialul video de mai jos realizat de Rai Uno).