Dacă, în această perioadă, suntem față în față cu copiii sau chiar online, cred că la fiecare oră ar fi nevoie să includem câteva activități, mici momente (dar foarte mari, dacă ținem cont de rolul și de impactul acestora!), care să îi (re)conecteze pe copii, să îi facă să simtă că sunt parte a unei comunități în care le place să fie.
Sunt sigură că mulți profesori fac acest lucru, dar am găsit la Edutopia câteva idei în acest sens, sunt ușor de preluat și de folosit în managementul clasei:
👪Primiti-i pe copii cu un salut specific la intrare, cu diverse gesturi specifice clasei, cum am văzut prin diverse filmulețe.
💦Nu începeți ora brusc, ci acordați copiilor câteva minute de conversatie nonacademică, în care fiecare să vorbească despre ce a mai făcut, ce s-a mai întâmplat, despre noutăți din viața sa sau a familiei, așa cum facem și noi, adulții, când ne simțim bine cu cineva.
💃Pe toată perioada lecției, aveți în vedere să organizați tot felul de activități de reîncărcare a bateriilor, de „brain breaks”, cum li se spune, precum: momente de mișcare a corpului, un joc, un cântec, câteva minute de meditație și focalizare pe respirație (mindfulness) și multe altele, voi știți mai bine, creativitatea e la voi. Gând bun!
Aș fi în favoarea tezelor în acest semestru, dacă mă gândesc că:
👍 e nevoie să intrăm, încet, dar sigur, în ritmul normal de școală, care înseamnă și rigurozitate, respectarea unor planificări și a unor regulamente (by the way, tezele sunt menționate în ROFUIP), iar pe timp de criză, recomandările pentru instituții sunt de a fi organizate și a acționa disciplinat;
👍tezele au rostul lor în învățare - de recapitulare a materiei, de evaluare a ceea ce și-au însușit elevii, de acomodare cu cerințele unui examen etc.
Aș fi împotriva tezelor, dacă mă gândesc că:
👎40% dintre copiii din zonele rurale nu au făcut școală online până acum;
👎foarte mulți copii nu au device-uri pentru a participa la orele din scenariul roșu, iar tabletele promise întârzie;
👎nu am văzut nicăieri, în nicio școală sau la niciun profesor (asta nu înseamnă că nu există!) planificări pentru recuperarea materiei din sem. al II-lea al anului școlar trecut, iar la multe discipline conținuturile din acest an se leagă de ce s-a făcut anul trecut;
👎sunt peste 3000 de școli în scenariul roșu, iar numărul lor va crește în perioada următoare;
👎nu ai, practic, cum să dai teză online, din motive lesne de înțeles, parcă văd cum circulă sau se caută răspunsurile acasă la eventuale teste date online.
În legătură cu ideea de a schimba modalitatea de a alcătui subiectele la teză (eseu la lb. română, cum s-a sugerat), nu o consider una care va funcționa, pentru că, dacă schimbi modul în care faci evaluarea, trebuie să schimbi și modul în care faci predarea, ceea ce nu s-a întâmplat.
Sper ca, până la urmă, decizia care se va lua să fie una agreată de cei mai mulți elevi (trebuie întrebați neapărat și ei!) și profesori, iar consultarea să fie una reală, amplă și făcută cu bună credință, nu doar pentru imagine.
Cred că în această perioadă profesorii nu trebuie inspectați și evaluați, ei au nevoie doar de sprijin, coaching și îndrumare prietenoase, care să vină atât de la directori, cât și de la inspectori.
Și, cum am mai spus deja într-o altă postare, dacă aș fi director sau inspector, m-aș transforma într-un adevărat prieten al profesorilor și i-aș întreba în fiecare zi dacă sunt bine, dacă e totul în regulă la ei acasă, dacă pot să îi ajut cu ceva. Pentru o (atât de necesară!) stare de bine în școală.
Știu că e greu, chiar foarte greu, dar școala online nu înseamnă că transmitem cunoștințe pe bandă rulantă, că ținem prelegeri sau dăm multe materiale scrise, ci înseamnă interactivitate, implicarea copiilor în proces și formarea unei comunități de învățare, în care profesorul și elevii învață împreună, unii de la alții, împărtășind aceleași valori și interese. A fi conectați online nu înseamnă doar că ne vedem și ne auzim cu elevii, a fi conectați cu adevărat înseamnă, printre multe altele, cel puțin aceste 2 lucruri:
1. Crearea unei conexiuni personale cu elevii, aceștia să vă simtă că sunteți acolo pentru ei – fiți atenți la tonul vocii, la modul de adresare, zâmbiți, aveți umor, relatați povești și întâmplări personale din viața de familie sau legate de hobbiuri, comunicați prietenos , cu mesaje personalizate pentru fiecare copil. Folosiți icebreakers, puzzles și jocuri ca momente de relaxare și gândiți proiecte amuzante, de artă sau de științe.
2. Oferiți sprijin și feedback în mod constant, întrebați-i pe copii ce activitate le-a plăcut, creați momente de reflecție asupra a ceea ce au învățat, focalizați-vă nu atât pe conținut, cât pe proces, vorbiți despre cum și de ce au învățat, sunați-i pe cei care nu au înțeles și întăriți ce s-a predat la ora online.
Gând bun!
Pentru că ești manager și lider și ai în plus ceva care te-a adus în această poziție, lasă la poarta școlii orice tendințe autocratice și fii tu cel mai puternic din cancelarie, comunică cu profesorii și elevii tăi cât poți de bine, întreabă-i ce mai fac, cum o duc, dacă au probleme și cu ce îi poți ajuta.
Nu-i chinui pe colegi cu tot felul de sarcini și activități, nu-i întoarce de o sută de ori să refacă un lucru, așa cum am văzut că ne dădea exemplu de „bună practică” o directoare într-un webinar zilele trecute.
Pe timp de pandemie, nu este momentul să le complici viața colegilor, nu îi ține în întâlniri și ședințe stresante, ci adu în școală o atitudine pozitivă, respect și bunătate și liniște și încredere și claritate și emoții. Adică, o stare de bine în fiecare zi. Gând bun!
Azi avem o lună de școală. Sub 4% dintre școli sunt în scenariul roșu, iar numărul crește în fiecare zi.
E bine că sunt multe școli care s-au organizat cu responsabilitate, în care regulile au fost respectate, în care este curățenie și se respectă normele.
E bine că sunt școli în care copiii au învățat și în aer liber și m-am bucurat să-i văd la ore în curtea sau grădina școlii sau în livada sau pe dealul din apropiere.
E bine că am văzut mulți profesori care „și-au intrat în mână” și fac ore creative și moderne, fie față în față, fie online.
Nu e bine că sunt școli, unele chiar colegii de renume, care nu au asigurat distanța necesară între bănci.
Nu e bine că sunt și profesori care nu poartă mască.
Nu e bine că nu au venit tabletele pentru copiii care nu au cu ce să învețe, e chiar o problemă.
Nu e bine că sunt foarte puține școli în care se face învățare hibridă de calitate, deorece cele mai multe nu au aparatura necesară, care să permită și elevilor de acasă să urmărească ce se predă și să fie implicați la lecție.
Nu e bine că nu am văzut nicăieri niciun interes pentru recuperarea materiei, vreun anunț oficial, niște date cu câți elevi trebuie să o facă, vreo planificare, ceva.
Nu e bine că nu avem mecanisme de monitorizare a ceea ce se întâmplă în școli, nu avem un site național pe care să urmărim zilnic date referitoare la educație, nu avem raportări oficiale ale inspectoratelor, cu număr de cazuri pe județe, cu câte școli au ce le trebuie pentru învățare hibridă, cu ce probleme există, cu exemple de bune practici etc.
Nu e bine că sunt mulți părinți care nu respectă regulile de distanțare și de purtare a măștii atunci când își așteaptă copiii în fața școlii.
Nu e bine că în afara școlii mulți elevi nu respectă nici ei regulile.
Oricum, profesorii sunt de o lună în prima linie și nu cred că au nevoie în primul rând de critici, ci de sprijinul directorilor, al părinților și al întregii comunități. Sănătate, gând bun! #vorbadeeducație
Nu e o luptătoare, nu încearcă să ne convingă de nimic. E doar o voce care explorează lumea și sufletul omului cu mult firesc.
Anul acesta, Premiul Nobel pentru Literatură a fost atribuit unei profesoare de engleză de la Yale University, New Haven, Connecticut, Louise Glück, pentru "her unmistakable poetic voice, that with austere beauty makes individual existence universal”.
Aproape că m-am regăsit în poezia
Snowdrops/ Ghioceii, așa stau și eu primăvara în grădină, privindu-i și mirându-mă că iar au ieșit, ei știu de unde și cum, să ne anunțe că o luăm, din nou, de la capăt.
Am vrut de mult să prezint acest exemplu de bună practică, pe care l-am întâlnit în multe școli din străinătate. Colțul de liniștire/ calmare, peace cornerul într-o clasă, este un puff sau un scaun sau o pernă sau orice altceva pe care un copil poate să stea pentru câteva minute, pentru a fi cu el însuși și a se calma.
Copilul se duce singur acolo sau îl trimite profesorul. Are acolo confort, perne si jucării, tot ce ii trebuie pentru a se liniști. Este timpul lor si spatiul unde un copil își gestionează propriile emotii:
- reflectează la ce l-a supărat;- dacă are nevoie de ajutor, il cere;
- se reîntoarce la grup când e OK, peste câteva minute.
Unele scoli au un astfel de colț in toate clasele, uite una:
(photo credits: Edutopia)
Azi, de Ziua Mondială a Profesorului, reiau ce am spus cândva și le doresc profesorilor să intre la ore cu mult MEȘTEȘUG, dar și multă SIMȚIRE, cu ”art and heart” la un loc, cum spun englezii. Le doresc să aibă puterea, timpul necesar și starea de bine pentru a le arăta tuturor copiilor cu care lucrează că le e drag de ei, că le pasă de ei și că încearcă să le înțeleagă problemele de tot felul pe care ei le au, poveștile lor de acasă, emoțiile, lumea lor de dincolo de clasă, relațiile pe care le au cu cei din jur, felul în care văd ei lumea. Uneori, profesorii nu știu să facă acest lucru, pentru că nu au fost pregătiți pentru asta. Alteori, presați fiind să parcurgă programe cu multe conținuturi și să aibă rezultate bune la teste și examene, nu mai au timp pentru latura emoțională a învățării și, adesea, copiii nu găsesc în sala de clasă apropierea, toleranța, acceptarea, compasiunea de care au atât de multă nevoie și care i-ar ajuta, cu siguranță, să progreseze, FIECARE în ritmul și în felul lui.
Azi, de Ziua Mondială a Profesorului, spun, din nou, că schimbarea în educație are un singur nume: DRAGOSTE.
Azi, de Ziua Mondială a Profesorului, zic că, dincolo de „simțire”, e foarte
important și ”meșteșugul”, contează stilul și metodele de predare, ieșirea din
modelul de lecție ”profesorul scrie pe tablă sau vorbește și elevul notează” și
crearea unui cadru de învățare în care copiii colaborează, investighează,
descoperă și învață făcând lucruri. Sau înseamnă ieșirea din modelul ”nu e
admis să greșești, copiii ascultă, memorează și vânează note, regulile sunt
foarte stricte și învățarea nu e personalizată” și mutarea accentului pe un
format de lecție în care se lucrează diferențiat, în care a greși înseamnă a
învăța, în care copiii creează, în care se acceptă opinii, se adresează
întrebări şi există răspunsuri şi soluţii alternative, şi nu „căi optime
unice“. Înseamnă să învățăm să fim ÎMPREUNĂ în
școală, să avem scopuri comune și să ne sprijinim reciproc pentru a le
atinge.
Azi, de Ziua Mondială a Profesorului, îți spun că meșteșug înseamnă și că ești un profesor receptiv la rezultatele diverselor studii și cercetări și că îți depășești rutina și propriile prejudecăți, pentru a gândi mai profund și mai creativ la ceea ce ai putea să faci mai bine pentru elevii tăi. În fiecare zi, mai bine.
Gând bun tuturor profesorilor din România!
În 2020, World Teachers’ Day/ Ziua Educației are ca temă “Teachers: Leading in crisis, reimagining the future”/ Profesorii: lideri pe timp de criză, reinventând viitorul. Este un 5 octombrie mai plin de semnificații ca oricând, în vremuri în care pandemia a adăugat alte provocări importante unor sisteme de educație deja cu probleme. Este o zi despre profesorii care au făcut și fac educație la distanță, care îi sprijină pe copiii vulnerabili, care au redeschis școlile și fac ca răul adus învățării să fie cât se poate de mic. Este o zi despre rolul profesorilor de a forma copii rezilienți și de a construi viitorul educației.
5 octombrie, Ziua Mondială a Educatiei este, de fapt, ziua
profesorilor din fiecare colț de lume. Iată câteva idei de activități (UNESCO)
pentru cine vrea să-și arate dragul de profesori. Ce-ar fi dacă, în aceste
vremuri grele, când profesorii sunt în prima linie:
- le-am trimite niște mesaje și felicitări?
- am face o vizită la școala unde am învățat?
- am invita la discuții un profesor renumit din zonă să ne povestească despre
viața/ experiența lui/ei?
- ne-am aminti de un fost profesor al școlii și
i-am da un telefon?
- am face un banner cu „mulțumesc” în mai multe
limbi și l-am afișa în clasă/ școală?
- am da un telefon sau am scrie un mesaj unui fost
profesor care ne-a inspirat și ne-a influențat alegerile în viață?
- le-am pregăti profesorilor noștri din școală mici
surprize care să le facă plăcere?
- am sta de vorbă cu profesorii noștri în mod
informal, despre ce ne mai place și ce preocupări mai avem?
Dar sunt sigură că voi aveți idei și mai provocatoare🙂. Succes! La mulți ani!
Am dat peste un text care merita să ajungă aici, pentru că asta e ce ne trebuie în aceste vremuri grele. La mulți ani, sănătate și gând bun profesorilor din România!
„Putem cu toții să fim de acord să le dăm profesorilor mărinimie, și nu supărări în aceste momente?
Ai aplaudat pentru lucrătorii din domeniul sănătății. Te-ai înveselit pentru primii care au răspuns. Ai dat bacșiș chelnerițelor, casierilor, funcționarilor. Acum, un alt grup din prima linie merită mărinimia ta. Profesorii din toată țara se întorc la școală. În fiecare dimineață, întră pe uși, cu măștile pe fețe sau apasă pe parolă pentru a vă conecta. Mame, tați, vă rog ... dați-le mărinimie, nu supărări.
Doar ca să știi…
Și-au petrecut vara întrebându-se și îngrijorându-se despre cum ar putea arăta noul an școlar. Au citit fiecare articol despre școlile din alte țări. Au studiat graficele COVID, au urmărit focarele, au sperat să vadă curba aplatizându-se. Și-au urmărit e-mailurile și rețelele de socializare pentru indicii despre ceea ce urma să vină. Dar, spre deosebire de alți ani, nu au putut folosi vara pentru a planifica nimic, pentru că nimeni nu știa cum se va desfășura totul. Așa că și-au ținut respirația și au așteptat cu nerăbdare vești.
Doar ca să știi…
Când a venit vestea, a venit greu, rapid și brusc. Pe măsură ce vara trecea, sălile de clasă au fost deschise sau programele de calculator au fost deschise pentru instruire online, oferindu-le profesorilor o zi sau două, fără a-și cunoaște încă sarcinile, pentru a-și pregăti spațiul de lucru. Pune plastic peste toate rafturile. Acoperă panourile cu materiale care pot fi șterse. Sortează materialele de învățare în saci individuali. Separă băncile în cât mai multe spații mici. Află cum să pivotezi instrucțiuni dinamice în Canvas sau Google Classroom.
Doar ca să știi…
Profesorii au aflat cu o zi sau două înainte ca școala să înceapă la ce clasă vor preda, online sau personal. O zi sau două pentru a procesa veștea că școala era acum online sau față în față sau ambele! O zi sau două pentru a vedea listele cu elevii clasei și a realiza că, odată cu clasele schimbate, pe măsură ce unii elevi au rămas acasă, orelor au crescut. O zi sau două pentru a citi nume, a le scrie pe etichete, a le transforma în Bitmojis, a le pune pe bănci, a le conecta la Canvas sau Classroom.
Doar ca să știi…
Profesorii nu s-au înscris pentru a fi lucrători de prima linie; la fel ca și vânzătorii de la alimentara, aceștia au fost împinși în acest rol cu puțină pregătire. Dar ghicește ce? Vor să-l joace cu succes! Abia așteaptă să-și întâmpine elevii, fie sub mască, fie sub camera web. Vor dansa cu Baby Shark, vor învăța whoa și vor zâmbi până la urechi la prețioșii lor copii. Vor normaliza școlarizarea în vremea pandemiei. Și o vor face cu pozitivitate și pizzaaa!
Între timp…
Vă rog, dragi părinți, mărinimie, nu supărare. Profesorii au nevoie de timp chiar acum. E timpul să răspundeți la toate e-mailurile, să planificați toate lecțiile, să ajungeți la toți copiii. E timpul să procesăm acest mod cu totul nou de predare. E timpul să respirați, să vă uitați în jur și să spuneți: „Am reușit”.
Copiii dvs. vor cunoaște un nou mod de a face școală, care este distractiv, dinamic, captivant și unic, deoarece profesorii se vor face tot posibilul pentru a face acest lucru, așa cum au știut să facă întotdeauna.
Între timp…
Noi părinții, trebuie să le asigurăm spatele. Mărinimie.”
(Bored Teachers)