luni, 31 august 2020

Un plan operațional pentru redeschiderea școlilor


Pe la jumătatea lui august, am scris pe acest blog despre nevoia ca școlile să elaboreze un plan operațional pentru redeschidere în condiții de siguranță și o funcționare bună pe timp de pandemie și dădeam un model al unor instituții din Canada, cu recomandarea de a fi adaptat și la noi, în funcție de contextul fiecărei școli. Un astfel de plan trebuie să dea profesorilor și părinților răspunsuri clare la întrebările specifice CINE?, CE?, CUM?, UNDE?, CÂND și CU CE începem școala în siguranță/  vom face educație în siguranță. 

În această seară, am primit un astfel de plan de la dna Cristina Catana-Buca, proprietara și managerul Școlii Româno-Britanice din Craiova, o persoană foarte dinamică și devotată ideii de educație de calitate. Ei au fost, de altfel, printre primii care și-au amenajat clase în aer liber, așa cum am venit cu ideea luna trecută (https://ancatirca.blogspot.com/2020/08/clase-in-aer-liber-la-sibiu.html).

Cu acordul Cristinei, las aici acest plan, în ideea că le va fi de folos multora dintre directorii care mâine se întâlnesc cu colegii lor să pregătească redeschiderea școlilor. Știu că este exact ce le trebuie. Ar fi trebuit să avem astfel de modele de la inspectorate sau universități de profil, dar, din păcate, nu avem.

Cu speranța că este un document foarte folositor pentru acest an școlar ALTFEL, îi mulțumesc Cristinei și sper ca cei care se inspiră să dea și sursa și să nu mai ia ideile pe furiș.













Unde ne aflăm, ce zic părinții - studiu



MKOR Consulting, în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație / MEC, a derulat un studiu în rândul părinților copiilor din învățământul preuniversitar, pentru a afla care sunt așteptările și temerile lor referitoare la modul de desfășurare a noului an școlar

Iată, pe scurt, rezultatele acestui studiu, publicate recent:

Modalitatea de continuare a studiilor în anul școlar 2020-2021

  • Conform studiului realizat de noi la finalul lunii iulie și începutul lunii august, mai mult de jumătate dintre respondenții participanți și-au exprimat dorința ca anul școlar 2020-2021 să se desfășoare cu revenirea la cursurile tradiționale, față-în-față (55%).
  • Cursurile mixte se află pe locul al doilea în opțiunile părinților și sunt preferate de aproape o treime dintre aceștia (31%).
  • Scenariul în care cursurile se desfășoară exclusiv online, așa cum au fost în timpul stării de urgență, se află pe ultimul loc în topul preferințelor părinților, doar 14%.

Informarea părinților pe durata stării de urgență


Respondenții consideră că au fost informați la nivel moderat, acordând 4.1 puncte din 7 calității actului de informare pe perioada stării de urgență, legat de schimbările ce aveau să fie implementate odată cu închiderea școlilor. 

Informațiile privind activitatea și evoluția școlară a copilului au lipsit pentru mai bine de jumătate dintre respondenți (53%). 

Pe locul al doilea în topul informațiilor pe care părinții și-ar fi dorit să le aibă pe durata celui de-al doilea semestru al anului școlar trecut se află detaliile privind evaluarea copiilor (47%), în această situație fiind mai ales părinții care au copiii în clasele primare (43%) sau liceale (33%). 

O treime dintre respondenți și-ar fi dorit să afle mai multe despre platformele online utilizate, dar și despre modul în care se folosesc acestea.


 
Încrederea părinților în autorități


Încrederea în autoritățile centrale este scăzută, de doar 3 din 7 puncte. Locuitorii mediului urban mic acordă cel mai scăzut nivel de încredere în autoritățile centrale (2.7 puncte).

Când vine vorba de încrederea în autoritățile locale (primării și consilii locale), media este ușor mai crescută, către moderată, de 3.4 puncte. Locuitorii mediilor rurale tind să fie mai încrezători în autoritățile locale, acordând cel mai mare scor de încredere (3.6 puncte).

În plus, așa cum am sugerat și eu acum ceva timp, părinții preferă desfășurarea anumitor materii în aer liber, atunci când este posibil, cu scopul de a menține distanțarea fizică.

Studiul poate fi consultat: AICI

sâmbătă, 29 august 2020

Un ghid pentru părinți

Aproape că nu trece vreo zi fără ca ministerul educației din Republica Moldova să nu realizeze ceva important pentru această perioadă.

Azi au ieșit cu un Ghid al părinților intitulat „CUM POȚI SUSȚINE COPILUL TĂU ÎN CONTEXTUL PANDEMIEI COVID-19?”.

Îl recomand și părinților de la noi, poate fi citit AICI Ce să zic, felicitări, din nou!


Mesaj pentru copii la început de an

sursa photo: Insider.fiu.edu

Dragi copii

Credem în voi.

Vă respectăm.

Ne pasă de voi.

Știm că puteți

Suntem aici să reușim împreună.

Suntem aici doar pentru voi!

(sursa text:Pinterest)

Un mesaj pe care îl puteți scrie pe un perete al unui hol, al unei clase sau la intrarea în școală. Sau puteți face un poster cu el de afișat undeva în școală. Un mesaj pe care îl puteți scrie pe o bucată de hârtie și pe care îl puteți lăsa pe banca fiecărui elev în prima zi de școală. Sau cum veți decide voi.


vineri, 28 august 2020

Cum ne pregătim să începem școala în siguranță



Iată ce cred că ar trebui să facă școlile, directorii și profesorii în cele 2 săptămâni care urmează, pentru a începe cursurile în siguranță:
Să analizeze ce a mers și ce nu a mers în perioada anterioară de învățare la distanță și să ia măsuri de îmbunătățire în semestrul I.

Să analizeze pentru fiecare disciplină cum a fost parcurs curriculumul și să facă împreună planuri de recuperare.

Să citească cu creionul în mână regulile privind redeschiderea școlilor. 

Să se zbată pentru a se face testarea Covid 19 profesorilor și elevilor. 

Să facă curat în școală, să vopsească, să zugrăvească, să repare, să tundă iarba și să aranjeze curtea și grădina, să sticlească toaletele și toate spațiile de învățare. Să ia legătura cu inspectoratul pentru a mări numărul de norme pentru personalul de întreținere.

 Să monteze chiuvete cât de multe și dispensere cu dezinfectant pe holuri, în clase și în curtea școlii (știu, e greu acum, dar poate s-au gândit din timp). 

Să refacă/ facă traseele de intrare și ieșire din școală.

Să pună afișe în clase, pe holuri, oriunde, cu regulile de păstrat în școală.

Să împartă colectivele de elevi mari în 2 grupe și să îi aducă în 2-3 schimburi, dacă se poate. Să ia legătura cu ISJ să le spună cum vor fi plătiți profesorii care vor face ore suplimentare sau dacă le vor trimite cadre noi.  

Să pregătească sălile de clasă pentru max. 15 elevi, cu pupitre distanțate la 1,5-2 m. Dacă nu au spațiu necesar, să vorbească cu primarul pentru a găsi în oraș și alte clădiri în care să învețe copiii ( probabil că au făcut-o până acum , căci și acestea trebuie pregătite, igienizate etc.). 

Să amenajeze spații de învățare, clase în aer liber, în curte, în grădină, vezi ce idei am dat AICI. 

Să se asigure că au tot ce le trebuie pentru învățarea online – laptopuri pentru toți copiii și profesorii, posibilitatea tehnică de a transmite acasă activitatea din clasă, o platformă de lucru online etc.

Să găsească cursuri bune și să trimită la activități de formare profesorii care nu s-au descurcat prea bine online, au timp în perioada 1-14 sept.

Să facă un scenariu pentru blended learning, un plan de organizare a claselor și a grupelor de copii, astfel încât jumătate de clasă să fie la școală, jumătate acasă.

Să își facă rezerve mari de măști, dezinfectanți, săpun pentru toalete. Să ia legătura cu primarul și să facă un necesar.

Să pregătească prima zi de școală, care probabil că va fi una fără festivități.

Să îi instruiască pe profesori și să le spună ce au de făcut. E foarte important  să își depășească temerile și să înțeleagă că sunt în linia întâi și copiii au nevoie de ei pentru a se simți bine la școală. 

Să facă proceduri  de organizare internă a activității, intrare, ieșire, comunicare, acces la secretariat, pauze, orare etc.  (poate ajută ARACIP și dau eu niște modele gata lucrate)

Să comunice cu părinții și să le spună ce se întâmplă în școala ta, cum se organizează, cum va fi, să vadă ce zic și ei și ce idei au. Părinții care nu doresc ca fiul/ fiica lor să vină la școală, să facă cerere pentru învățământ online ( https://ancatirca.blogspot.com/2020/08/mesaj-catre-parinti-pentru-noul-scolar.html).

Să fie calmi și sigur pe ei, toți ceilalți din jur au nevoie de un exemplu de reziliență și leadership în vreme de criză.

Tocmai a început oficial campania electorală, așa că tot greul e pe voi. Succes!