vineri, 29 noiembrie 2019

Best of #toatășcoalacitește (noiembrie 2019)

S-a terminat și a doua lună de campanie #toatășcoalacitește, ideea s-a rostogolit și acum, la final de noiembrie, avem așa - 84 de școli, 24 de județe, plus București și Republica Moldova. Sunt școli care au ajuns la a 8-a săptămână de citit. S-a citit prin clase, pe holuri, prin sala de sport, prin curtea școlii și pe terenul de sport, când vremea a fost frumoasă. Au citit copiii, profesorii, femeile de serviciu, secretarele, directorul, administratorul și cine a mai fost prin școală. Altfel, e tot cu un pic de bine pe la firul ierbii și tot cu bucuria și emoția întâlnirii cu o mulțime de copii frumoși și profesori entuziaști din toată țara, care au adus plăcerea cititului în școlile lor. Spark News ne-a ajutat să scriem povestea campaniei, Corint Junior a trimis în școli primele pachete de cărți, iar prietena Otilia Păcurari a făcut o donație de cărți unei școli din județul Suceava.

Am făcut un album cu câte o poză din fiecare din cele 49 de școli care au intrat în campanie în noiembrie, sper să vă placă.

Continuăm.

(mulțumesc pentru ajutorul dat cu centralizarea școlilor grupului civic Better-Edu, în speță, lui Dănuț Deak, din Colegiul Național „Nicolae Titulescu” din Pucioasa)



















































luni, 25 noiembrie 2019

La o VORBĂ-POVESTE despre educație - cum ne schimbăm școala?

foto din arhiva personală - key speaker PPTS conference, 2010)
Așa cum li se întâmplă și altora care vorbesc despre educație, aproape că nu există interviu în care să nu primesc o întrebare despre cum ar ar trebui să fie școala românească, ce și cum ar trebui schimbat pentru a avea educație modernă și școli de sec.21.

Pentru că la un moment dat în viața mea, împreună cu o echipă de profesori curajoși, am transformat, din poziția de director, o școală de stat tradițională în cea mai inovatoare școală din România, am tot scris și am tot vorbit prin diferite locuri și de multe ori (în special prin străinătate, la noi subiectul nu prea a interesat pe nimeni) despre schimbarea în care eu cred și anume reforma din interior - despre cum școlile se pot reforma și reinventa prin forțe proprii, prin dezvoltare instituțională, school-based development, cum se spune pe la alții. 

Foarte pe scurt (pentru că în detaliu, despre ce și cum se realizează această intervenție, cu ce tipuri de activități și mecanisme, am scris în cele 4 cărți de management publicate ), răspunsul meu e mai mereu același. Școala românească ar trebui să fie una care să asigure progresul FIECĂRUI copil, în raport cu rezultatele anterioare și mediul socio-cultural din care provine. Iar pentru ca acest lucru să se întâmple, eu nu pot să propun vorbe, ci fapte, adică un model de transformare pe care l-am creat și pe care l-am aplicat, acum ceva ani, într-o școală de STAT (nu privată, atenție, căci sunt chestiuni absolut diferite!) din România, model  care a fost validat la vremea lui de Banca Mondială, ISE, MEN, Universitatea din București și de experți în educație valoroși ca fiind unul de succes și care a fost replicat (bucățele din el!) prin destule locuri din țară ( chiar și în primele școli private din România), atât cât s-a putut  (fără rețele de socializare și fără vreo intervenție specială în sistem care să vizeze acest lucru și să fie sprijinită financiar – nu s-a putut atunci, așa au fost vremurile!!) de către miile de profesori, directori de școli, inspectori, universitari, experți etc. care l-au văzut cum funcționează la el acasă.

De-a lungul anilor, am descris în detaliu acest model de transformare a unei școli de stat pe blogul „Despre educație-reforma la firul ierbii”, iar pe scurt,  e așa:

(model de transformare a școlii @Anca Tîrcă)

                                      💚Schimbarea în educație ești (și) TU!