Deci, azi e miercuri, iar până luni școlile ar trebui să fie
pregătite pentru copiii din clasele terminale care vin la cursuri pe 2
iunie.
În mare, e nevoie de marcaje în curtea școlii pentru a se
păstra distanța, de aparate de luat temperatura, de marcaje pe holuri,
de afișe cu reguli de respectat, de grupuri sanitare curate, cu apă,
săpun și dezinfectanți, de așezarea mobilierului în clase cu păstrarea
distanței între bănci, de elaborarea unui orar al activităților de pregătire a examenelor, de organizarea pauzelor copiilor, de primirea măștilor și de orice altceva care se dovedește util.
Apoi, directorii trebuie să organizeze primirea copiilor și informarea
lor în legătură cu respectarea regulilor și să instruiască și să aloce
responsabilități (cine ce face) profesorilor care participă la această
activitate.
Nu am văzut prea multă mișcare pe rețele în acest
sens, dar sper că deja multe din aceste lucruri s-au făcut deja în
școli. Cum o fi în cele peste 1000 de școli care anul trecut aveau
toaletele în curte?
Am vorbit cu mulți profesori în ultima perioadă și, dincolo de
lecțiile frumoase pe care le mai vedem pe rețelele de socializare, am
înțeles că, în acest moment, în sistem este un stres foarte mare, iar
moralul copiilor și al profesorilor este unul foarte scăzut (ca peste
tot în lume, de altfel). Elevii noștri sunt foarte triști, sunt
dezorientați, pentru că ultimele luni au însemnat izolare și oboseala
învățării online, pentru că nu și-au văzut colegii, au stat prea mult cu
părinții, iar presiunea pusă pe ei de decizii importante, care au
venit foarte târziu sau au venit incomplet sau nu au venit deloc, a
fost foarte mare.
Pe de
altă parte, e clar că nu s-a învățat în această perioada online atât cât
s-ar fi întâmplat în condiții normale. Dacă școlile private au făcut
învățare online de calitate, având o capacitate institutională care le-a
permis să se adapteze și să se reinventeze, dacă sunt multe exemple de
profesori care au făcut eforturi deosebite să predea și să se
relaționeze minunat cu copiii, sunt multe școli care nu au făcut acest
lucru cum trebuie.
Cum am mai zis, promoția 2020, de la
gimnaziu, dar mai ales de la liceu, este una greu încercată, pentru
care finalul școlii este unul dat peste cap și nesigur. Acești copii vor
avea câteva zile de pregătire despre care nu se știe cât de bine
organizate sunt, vor avea un examen nesigur, nu vor avea parte de
ceremonii de absolvire, de emoțiile din ultima zi de școală și de pozele
cu colegii și profesorii din curtea școlii sau de la banchet.
E
foarte greu pentru acești copii în aceste momente și e de datoria
noastră, profesorii lor, părinții, specialiștii, personalitățile din
cultură și artă, oricui îi pasă de educație, să conștientizăm acest fapt
și să îi ajutăm într-un anumit fel, să transformăm această criză, pe
cât se poate, în OPORTUNITATE...
Am spus încă în ziua de 2 mai, reiau și aici - ar fi bine ca profesorii diriginți de clasa a 8-a sau a 12-a să își
pună la lucru creativitatea și să nu lase această generație să termine
școala trist, uitați și fără amintiri de-o viață.
Iată câteva idei care îmi vin în minte și pe care le-aș încerca, dacă
aș mai fi directoare de școală: acțiuni în comunitate, lăsat un semn/
mai multe în cartier, lângă școală, de exemplu, bannere cu pozele
copiilor, o cărticică de absolvire/ year book, scrisă și publicată
online, cu poze și mesaje de la colegi și profesori, un filmuleț cu
momente din viața de elev trimis fiecăruia, speechuri pentru ei
înregistrate de diverse personalități, un colaj cu înregistrări filmate
de la profesori, ultima oră de dirigenție online, scris numele
absolvenților pe un perete din școală și câte altele...
Abia aștept să văd ce vor face profesorii și directorii, dați un semn pe pagina de Facebook Promoția 2020 sau lăsați aici un comentariu pentru a vă face cunoscute inițiativele. Succes!
Iată un cadru conceptual care mi-ar plăcea să fie abordat în
discuțiile actuale despre educație, dacă tot participă profesorii la tot
felul de webinarii și conferințe online. Ideea proiectului ”OECD Future
of Education and Skills 2030 project” este prezentată concis în acest
infografic.
Pentru că navighează printr-un ecosistem care se schimbă
rapid si imprevizibil, copilul de azi are nevoie de o busolă pentru a
construi un viitor care are ca destinatie starea de bine. O busolă
de utilizat de către toti membrii comunitatii educationale, autoritati,
directori, părinti si elevi,o busolă care înseamnă că un copil are
nevoie de:
🧭deprinderile
de baza (core foundations) – citit, scris, socotit, dar și alfabetizare
digitală și a utilizării datelor, sănătate fizică și mentală și
dezvoltare socio-emoțională; 🧭competențe
transformatoare, adică abilitatea de a crea noi valori, de a reconcilia
tensiuni și dileme, dar și de asumare de responsabilități; 🧭cuprinderea într-un proces de învățare care înseamnă anticipare, acțiune și reflecție.
E posibil să existe mai multe versiuni ale unui viitor posibil pe care
îl dorim, dar cea care are în centru starea de bine este una împărtășită
de foarte mulți dintre noi. Călătorie plăcută!
E foarte important ca profesorii să fie pregătiți pentru redeschiderea școlilor și să se poată adapta noilor condiții și abordări. În acest sens, UNESCO, Organizația Internațională a Muncii și Grupul de lucru pentru profesori au publicat un ghid care îi poate sprijini pe decidenți să ia cele mai bune măsuri. Iată cele 7 modalități propuse:
1. Asigurați-vă că vocile profesorilor sunt ascultate în cadrul elaborării politicilor și procesului de planificare.
Este nevoie de dialog pentru a dezvolta strategii eficiente, adică cooperare și discuții între autorități, organizațiile reprezentative ale profesorilor, părinți, comunitățile locale, elevi și studenții. Se recomandă o analiză a punctelor de vedere și deschidere pentru acoperirea tuturor nevoilor identificate.
2. Aveți garanția că mediul școlar este sigur pentru întreaga comunitate școlară.
Este esențial ca, atunci când școlile se vor redeschide, condițiile de lucru să fie unele care să nu pună în pericol sănătatea elevilor, a profesorilor și a personalului. E nevoie de măsuri clare luate în linie cu standardele impuse de OMS și autoritățile locale.
3. Recunoașteți importanța stării de bine psihologice, sociale și emoționale a profesorilor și a elevilor.
Pandemia a adus cu sine mult stres și probleme în rândul profesorilor și al elevilor, iar recunoașterea și identificarea acestora este un element esențial de luat în considerare pentru directorii de școli, care ar trebui să conceapă și să deruleze programe de sprijin psiho - emoțional pentru personalul școlii.
4. Ajutați-i pe profesori să se adapteze la noua normalitate pe măsură ce reiau predarea în clasă.
Odată întorși la școală, profesorii au nevoie de sprijin și de resurse pentru a face față noii normalități a redeschiderii școlilor, cu timp mai mult petrecut în școală, cu sarcini noi și alt mod de a învăța.
5. Asigurați-vă că există suficienți profesori, care lucrează în condiții potrivite.
E nevoie de profesori și de standarde de muncă decente, cu plata la timp și condiții de muncă potrivite.
6. Menținerea sau creșterea resurselor financiare.
În această perioadă grea pentru economie, este nevoie să se mențină salariile profesorilor la nivelul existent și să se investească în formarea lor profesională.
7. Monitorizați situația și includeți profesorii în furnizarea de feedback.
E nevoie ca decidenții - minister, inspectorate și directori să dezvolte modalități de monitorizare și evaluare pentru măsurarea și evaluarea progreselor pe măsură ce școlile se redeschid. Aceste modalităși trebuie să fie cunoscute de personal și să includă feedback de la profesori.
Zilele trecute, fostul președinte Barack Obama a adresat un „Commencement Speech ” absolvenților de liceu 2020 și le-a dat teri sfaturi. Iată ce a spus:
„Buna, tuturor! Aniyah, îți mulțumesc pentru frumoasa introducere! Nu aș putea fi mai mândru de tot ce ai făcut de-a lungul timpului cu Fundația Obama.
Și, desigur, nu aș putea fi mai mândru de voi toți, promoția de absolvenți ai anului 2020, precum și de profesorii, antrenorii și, mai ales, părinții și familia care v-au ghidat pe parcurs.
Desigur, absolvirea este o mare realizare în orice circumstanțe. Unii dintre voi ați fost nevoiți să depășiți obstacole serioase pe parcurs, fie că a fost vorba despre o boală, fie că un părinte a pierdut un loc de muncă sau ați trăit într-un cartier în care oamenii adesea nu țin cont de voi. Odată cu provocările obișnuite ce țin de creștere și de maturizare, toți ați avut de- a face cu presiunile adăugate de social media, de rapoartele privind atacurile armate din școli și de spectrul schimbărilor climatice. Și apoi, tocmai când erați aproape să sărbătoriți absolvirea, tocmai când așteptați cu nerăbdare balurile și ceremoniile de absolvire și, hai s-o spunem, și o mulțime de petreceri, lumea este întoarsă în jos de o pandemie globală. Și atât cât sunt sigur că vă iubiti părinții, pot paria că să fii blocat acasă cu ei și să joci jocuri sau să te uiți la Tiger King la televizor nu este exact așa cum v-ați imaginat ultimele luni ale ultimului an de școală.
Acum voi fi sincer cu voi - dezamăgirile provocate de lipsa unei absolviri reale, acestea vor trece destul de repede. Nu-mi amintesc mult de la absolvirea liceului. Știu că a fi nevoit să stau acolo și să ascult un vorbitor cu un discurs de început nu este chiar atât de rău - de obicei, al meu e prea lung. De asemenea, nu că mulți oameni arată grozav în acele cape, mai ales dacă ai urechi mari ca mine. Și veți avea destul timp pentru a vă relaxa cu prietenii odată ce va trece criza de sănătate publică.
Dar ceea ce rămâne cu adevărat este faptul că absolvirea vă marchează trecerea la vârsta adultă - perioada în care începi să ai responsabilitatea propriei vieți. Atunci când veți decide ce este important pentru dvs., genul de carieră pe care doriți să o urmați. Cu cine vrei să-ți construiești o familie. Valorile cu care vrei să trăiești. Și, având în vedere starea actuală a lumii, toate astea pot fi destul de înfricoșătoare.
Dacă intenționați să plecați la facultate, să ajungeți într-un campus la toamnă - asta nu mai este un dat. Dacă intenționați să lucrați în timp ce mergeți și la școală, aflați că primul loc de muncă va fi mai dur. Chiar și familiile care sunt relativ bine situate au de-a face cu incertitudini masive. Cei care se luptau înainte, acum sunt la limită.
Toate acestea înseamnă că va trebui să creșteți mai repede decât alte generații. Această pandemie a zguduit status quo-ul și a dezvăluit o mare parte din problemele profunde ale țării noastre - de la inegalități economice masive, la disparități rasiale în curs de desfășurare, până la lipsa asistenței medicale de bază pentru persoanele care au nevoie de ea. S-au trezit mulți tineri cu faptul că vechile modalități de a face lucrurile nu funcționează; că nu contează câți bani câștigați dacă toți cei din jurul vostru sunt flămânzi și bolnavi; și că societatea noastră și democrația noastră funcționează numai atunci când ne gândim nu doar la noi înșine, ci unul la celălalt.
De asemenea, a aruncat lumina pe un alt adevăr greu, lucru pe care trebuie să-l acceptăm cu toții, odată ce copilăria noastră se încheie. Toți acei adulți despre care obișnuiați să gândiți că aveau conducerea și știau ce fac? Se dovedește că nu au toate răspunsurile. Mulți dintre ei nici măcar nu pun întrebări corecte. Deci, dacă lumea se va îmbunătăți, va fi și datorită vouă.
Această realizare poate fi un fel de intimidare. Dar sper că este și inspiratoare. Cu toate provocările cu care se confruntă această țară acum, nimeni nu vă poate spune „nu, ești prea tânăr pentru a înțelege” sau „așa s-a făcut întotdeauna”. Pentru că, cu atâta incertitudine, cu totul schimbat atât de brusc, aceasta este lumea pe care generația voastră trebuie să o modeleze.
Întrucât sunt unul dintre bătrâni, nu vă voi spune ce să faceți cu această putere care vă stă în mâini. Dar vă spun trei sfaturi rapide.
În primul rând, să nu vă fie frică. America a trecut prin perioade grele înainte - sclavie, război civil, foamete, boli și 11 septembrie. Și, de fiecare dată, am ieșit mai puternici, de obicei pentru că o nouă generație, tineri ca voi, au învățat din greșelile din trecut și și-au dat seama cum să îmbunătățească lucrurile.
În al doilea rând, faceți ceea ce credeți că este corect. Făcând ceea ce se simte bine, ce este convenabil, ce este ușor - așa cred copiii. Din păcate, o mulțime de așa-numiți adulți, inclusiv unii cu titluri fanteziste și locuri de muncă importante, încă se gândesc în acest fel - motiv pentru care lucrurile sunt atât de dificile.
Sper că, în schimb, decideți să vă bazați pe valori care durează, cum ar fi onestitatea, munca grea, responsabilitatea, corectitudinea, generozitatea, respectul față de ceilalți. Nu o veți înțelege de fiecare dată, veți face greșeli așa cum facem cu toții. Dar, dacă ascultați adevărul care este în interiorul vostru, chiar și atunci când este greu, chiar și atunci când este incomod, oamenii vor observa. Vor gravita spre voi. Și veți face parte din soluție, în loc să fiți o parte a problemei.
Și în final, construiți o comunitate. Nimeni nu face lucruri mari de unul singur. În momentul de față, când oamenii sunt speriați, este ușor să fiu cinic și să spun, permiteți-mă să mă uit doar la mine sau la familia mea sau la persoanele care privesc sau gândesc sau se roagă ca mine. Dar dacă vom trece prin aceste momente dificile, dacă vom crea o lume în care toată lumea are posibilitatea să își găsească un loc de muncă și să își permită colegiul, dacă vom salva mediul înconjurător și vom învinge pandemiile viitoare, va trebui să o facem împreună. Așa că fiți atenți la luptele celuilalt. Susțineți-vă unul altuia drepturile. Lăsați în urmă toate vechile moduri de gândire care ne despart - sexismul, prejudecățile rasiale, statutul, lăcomia - și așezați lumea pe un drum diferit.
Când aveți nevoie de ajutor, Michelle și cu mine am făcut ca misiunea Fundației noastre să ofere tinerilor ca voi abilități și sprijin pentru a conduce în propriile comunități și pentru a vă conecta cu alți tineri lideri din întreaga țară și de pe glob.
Dar adevărul este că nu aveți nevoie de noi să vă spunem ce să faceți.
Pentru că, în atâtea feluri, ați început deja să conduceți.
Felicitări, promoția 2020! Continuați să ne faceți mândri.”
În unele țări, școlile s-au redeschis și e de urmărit ce fac alții pentru
a ne crea și noi (ministerul) planul pentru deschiderea din toamnă. Cum
am mai spus, este foarte clar că e nevoie de pregătirea din timp a
acestui moment, e nevoie de gândire sistemică, resurse, o bună
organizare și implementarea unor schimbări care țin de infrastructură,
de procesul didactic, de personal, de copii și de părinți.
Ministerele
educației din multe țări ( din cele care au redeschis deja școlile,
dar și din cele care o vor face în toamnă) au în vedere reguli de
igienă, asigurarea distanțării sociale în clase și în curtea școlii,
reorganizarea colectivelor claselor și a procesului didactic, lucruri
care nu se pot face pe ultima clipă. Cu cât este planificată mai din
timp și mai bine, cu atât deschiderea școlilor va fi una fără probleme
majore. Iată câteva imagini din școli care tocmai s-au redeschis în
unele state din lume:
O clasă în Germania
China - intrare in scoala
Japonia - o adunare cu elevii
O clasă în Germania
Danemarca - distanta in curtea scolii
China - pălării de păstrare a distanței
Danemarca - chiuvete montate in curtea scolii si regula cu spalatul la fiecare ora
Generația 2020 este una greu încercată, pentru care finalul școlii
este unul rătutit și nesigur. Acești copii nu știu dacă vor avea sau nu
examene de evaluare națională sau bac, dar știu sigur că nu vor avea
parte de ceremonii de absolvire, de emoțiile din ultima zi de școală și
de pozele cu colegii și profesorii din curtea școlii sau de la banchet.
Știu că școlile au acum alte priorități și nimeni de la noi nici măcar
nu a atins acest subiect, dar, mă gândesc că s-ar putea face
un efort, iar profesorii diriginți de clasa a 8-a sau a 12-a să își
pună la lucru creativitatea și să nu lase această generație să termine
școala trist, uitați și fără amintiri de-o viață.
Iată câteva idei care îmi vin în minte și pe care le-aș încerca, dacă
aș mai fi directoare de școală: acțiuni în comunitate, lăsat un semn/
mai multe în cartier, lângă școală, de exemplu, bannere cu pozele
copiilor, o cărticică de absolvire/ year book, scrisă și publicată
online, cu poze și mesaje de la colegi și profesori, un filmuleț cu
momente din viața de elev trimis fiecăruia, speechuri pentru ei
înregistrate de diverse personalități, un colaj cu înregistrări filmate
de la profesori, ultima oră de dirigenție online, scris numele
absolvenților pe un perete din școală, cum face directorul unui liceu în
video-ul de mai jos, și câte altele. Voi știți mai bine, voi sunteți
profesorii GENERAȚIEI 2020. #vorbadeeducație, #ziuatineretului