duminică, 31 ianuarie 2021

Gând de duminică

                                                                   (sursa photo:Pinterest)
Nu știu dacă peste o săptămână, când va reîncepe școala, vă veți întâlni cu elevii în clasa voastră sau o veți face tot online. Ce știu însă sigur este că, indiferent cum va fi, e nevoie să continuați să vedeți ce are bun FIECARE elev al vostru și să nu încetați să îi spuneți asta de câte ori puteți, că e mai puternic decât crede și mai curajos și mai isteț. E chestia aia mică, dar extrem de importantă, care se numește încurajare. Ține de voi, profesorii, să le dați aripi copiilor sau să le frângeți zborul. 
 
Gând bun, de duminică!🌿


joi, 28 ianuarie 2021

4 scenarii pentru școlile de mâine


Trăim într-o lume care devine pe zi ce trece tot mai nesigură, o lume în care, vă spun sincer, că nu mai știu ce îți este mai necesar, să știi bine diverse discipline de studiu și tot felul de manuale sau să știi cum să fii rezilient și cum să trăiești și să îți găsești echilibrul în vremuri grele.

Pandemia ne-a învățat că viitorul te ia prin surprindere și îți schimbă viața și că vom trăi într-o lume în care ceea ce știm și poate fi controlat se va combina cu neprevăzutul și cu ceea ce nu putem controla.

Din fericire, în timp ce unii rămân cantonați în perspective înguste și în problemele educației din ograda proprie și nu reușesc să dea soluții viabile la provocările punctuale care apar în acest sector, există minți și voci care gândesc dincolo de gardul casei, care analizează și fac proiecții pe termen lung, atât de necesare pentru anii care vor urma. Iată, de exemplu, „viitorurile” educației văzute de experții OECD și cele 4 scenarii ale școlii în anii care urmează:

1.     Școala așa cum o știm, dar modernizată cu tehnologii, cu o mai bună planificare și organizare și cu eficacitate crescută.

2.     Școala sprijinită de părinți, comunitate și companii, în care învățarea are loc pe o gamă largă de platforme publice și private și de la o mulțime de furnizori, on și off line.

3.     Școala ca hubs de învățare, în care elevii iau inițiativa și experimentează, împreună cu profesori dedicați, învățarea având loc dincolo de pereții claselor, într-o comunitate extinsă.

4.     Fără școală, cu tehnologia care trasează granițele între muncă, învățare și timp liber. Cu învățare bazată pe creativitate și nevoi specifice. O învățare care se produce oriunde, oricând.

 Prezentarea OECD o puteți găsi AICI

miercuri, 27 ianuarie 2021

Inovator în educație

Mă bucur să vă anunț că am fost nominalizată ca  Inovator în educație de către editura educațională Twinkl, ca parte a campaniei inspirate de Ziua Internațională a Educației UNESCO”, pentru contribuția mea de aproape un an la „refacerea și revigorarea educației pentru generația COVID-19”. Iată textul:

 „Lucrez în educație de vreo 35 de ani și am încercat (mulți zic că am și reușit) sa fac ceva în acest domeniu ca profesoară, directoare de școală, manager de proiecte, formatoare și consultant. 

Nu m-am lăsat nici în 2020 și, din martie până în prezent, am fost speaker în conferințe și webinarii organizate pentru profesori și directori din România și din Republica Moldova, am vorbit despre cum școlile pot face fata pandemiei, despre management și leadership educațional în aceste vremuri grele, despre reziliență și despre cum să ne păstrăm starea de bine fizică și emoțională în această perioadă. 

Din martie până în prezent, am scris pe blog și pe Facebook 100 de articole, în care am dat sfaturi directorilor și profesorilor despre cum să își organizeze activitatea cu copiii și cu părinții, i-am informat despre ce se întâmplă în alte sisteme de învățământ și cum fac acestea față unui nou mod de a învăța, am dat soluții și modele de bună practică, care au fost apreciate de zeci de mii de oameni din țară. Și voi continua, asta e, mi-e drag de educație.”

https://www.twinkl.ro/blog/inovatori-in-educatie-oameni-ai-scolii 

joi, 21 ianuarie 2021

Pentru că există mereu lumină

                                                         sursa photo: Brenee Brown

Amanda Gorman recitând o poezie scrisă recent de ea este unul dintre momentele mele preferate ale ceremoniei Inauguration a lui Joe Biden ca al 46 lea președinte al USA. 

M-au impresionat profunzimea versurilor, modul în care această poetă de 22 de ani,  laureată în 2014 ca Youth Poet Laureate din Los Angeles și în 2017 ca National Youth Poet își interpretează versurile, cu atâta talent și trăire și, mai ales, povestea ei, asemănătoare cu a lui Biden, de a face mari eforturi să depășească și să învingă un defect de vorbire, care a dus-o, de fapt, la exprimarea prin poezie. 

Dacă aș mai fi profesoară, aș citi mai multe despre Amanda și aș prezenta și discuta cu elevii mei povestea ei, una de speranță pentru toate fetele și copiii lumii.

Iată poezia pe care a recitat-o pe 20 ianuarie, scrisă după evenimentele violente care au avut loc la Capitoliu cu puțin timp înainte de acest eveniment:

when day comes, we ask ourselves where can we find light in this never-ending shade? The loss we carry, a sea we must wade. We braved the belly of the beast.

We've learned that quiet isn't always peace, and the norms and notions of what just is, isn't always justice. And yet the dawn is hours before we knew it, somehow we do it, somehow we’ve weathered and witnessed a nation that isn't broken but simply unfinished.

We, the successors of a country and a time, where a skinny Black girl descended from slaves and raised by a single mother can dream of becoming president, only to find herself reciting for one.

And yes, we are far from polished, far from pristine, but that doesn't mean we are striving to form a union that is perfect. We are striving to forge our union with purpose, to compose a country committed to all cultures, colors, characters and conditions of man. And so we lift our gazes not to what stands between us but what stands before us. We close the divide, because we know to put our future first, we must first put our differences aside.

We lay down our arms so we can reach out our arms to one another. We seek harm to none and harmony for all. Let the globe, if nothing else, say this is true, that even as we grieved, we grew. That even as we hurt, we hoped.

That even as we tired, we tried. That we’ll forever be tied together, victorious, not because we will never again know defeat, but because we will never again sow division.

Scripture tells us to envision that everyone shall sit under their own vine and fig tree, and no one shall make them afraid.

If we’re to live up to our own time, then victory won't lighten the blade, but in all the bridges we've made, that is the promise to glade, the hill we climb if only we dare, it's because being American is more than a pride we inherit. It's the past we stepped into and how we repair it.

We've seen a force that would shatter our nation rather than share it, would destroy our country if it meant delaying democracy.

And this effort very nearly succeeded. But while democracy can be periodically delayed, it can never be permanently defeated. In this truth, in this faith, we trust. For while we have our eyes on the future, history has its eyes on us.

This is the era of just redemption. We feared at its inception. We did not feel prepared to be the heirs of such a terrifying hour, but within it we found the power to author a new chapter, to offer hope and laughter to ourselves.

So, while once we asked, “how could we possibly prevail over catastrophe?”, now we assert, “how could catastrophe possibly prevail over us?” We will not march back to what was, but move to what shall be, a country that is bruised but whole, benevolent but bold, fierce and free. We will not be turned around or interrupted by intimidation.

Because we know our inaction and inertia will be the inheritance of the next generation. Our blunders become their burdens. But one thing is certain. If we merge mercy with might and might with right, then love becomes our legacy, and change, our children's birth right.

So let us leave behind a country better than one we were left with, every breath from my bronze-pounded chest, we will raise this wounded world into a wondrous one. We will rise through the gold-limbed hills of the west, we will rise from the windswept northeast where our forefathers first realized revolution. We will rise from the lake-rimmed cities of the Midwestern states. We will rise from the sun-baked South.

We will rebuild, reconcile, and recover, in every known nook of our nation, in every corner called our country, our people diverse and beautiful, will emerge battered and beautiful. When day comes, we step out of the shade, aflame and unafraid.

The new dawn blooms as we free it for there is always light if only we're brave enough to see it, if only we're brave enough to be it.”


joi, 14 ianuarie 2021

Ceasul al doisprezecelea pentru recuperare

E ultima șansă de a face ceva pentru copiii care au rămas în urmă la învățătură, începând cu luna martie 2020, deși am tot insistat, luni de-a rândul, pe nevoia unor programe remediale, care ar fi fost normal să înceapă încă din septembrie, odată cu noul an școlar, dacă nu și mai devreme. Tot mi se pare că auzim  de prea mult timp vorbe multe și unele aiurea ( de exemplu, cum că va face ministerul un program la nivel național?!!), cu prea puține lucruri concrete.

Pentru profesorii din școli, care nu au făcut deja și au de gând să acționeze în acest sens odată cu începutul semestrului al doilea, în ceasul al doisprezecelea, cum se spune, ar fi nevoie de:

 

 

 

 

 

1.     Studiul curriculumului și al planificărilor, din martie anul trecut,  plus semestrul 1 din acest an școlar, pentru a analiza care  competențe și conținuturi nu au fost abordate sau nu au fost vizate atât cât ar fi trebuit.

2.     Realizarea unei evaluări  inițiale la începutul semestrului al doilea, pentru a vedea nivelul de performare al elevilor  în raport cu ce se specifică în curriculum și cu ce s-a planificat.

3.     Proiectarea clară, responsabilă și onestă a unor activități atât remediale, de îmbunătățire a învățării, cât și de recuperare a ceea ce nu a fost predat și realizarea acestor activități pe parcursul semestrului al doilea. Activitățile respective  pot fi realizate în cadrul orelor de curs, infuzând ce e de remediat/ recuperat în noile lecții sau în afara orelor de curs, mai ales că am văzut declarații despre plata unor astfel de ore suplimentare.

Aceste lucruri țin de fiecare profesor, dar și de sprijinul  pe care acesta îl poate primi de la directori (identificarea împreună a problemelor, planificare, feedback, monitorizare etc.), inspectori ( comunicare cu profesorii, planificarea activităților pe cele 3 scenarii, ateliere de coaching și formare pentru educație remedială etc.), minister (metodologii specifice, materiale și resurse educaționale etc.) și comunitatea locală ( hrană pentru acei copii care vor rămâne după ore etc.).

Gând bun!

sâmbătă, 9 ianuarie 2021

Goals for teachers for 2021

I haven't worked in a school for many years, but I often put myself in the situation of those who do it and I think it's not easy for them at all in these difficult times. It's the beginning of the year and the school will start again soon, and if I were a teacher, I think that, for the next months, I would have in mind and I would like to achieve the following things:

to get vaccinated,  to protect myself, the children and parents I work with;

to take care of myself, of my physical and emotional health, because it is a demanding job, which often exhausts you;

To strengthen the relations with my students, to communicate with them, to be close to them, to find out what problems they have, what worries them, because there is no need to look for profu.online;

to teach those parts of the curriculum that have been left apart since March last year, to work with the children who are left behind, because everyone is important;

to document myself as it is with fake news, with visual education, with media education, with the development of critical thinking and, possibly, to enroll in a course on such topics, because I will have to talk about it with children at school, as soon as possible;

to have a voice inside and outside the school, to express my point of view on the way in which the activity is organized and carried out in the school, on the measures that are taken or not taken by the inspectorates and the ministry, because if not me, then who should do it ?;

to modernize my online lessons, to look for examples and good practices developed by colleagues from the country or abroad, because, even when the courses start face to face, online learning remains a possible option to use.

And the list remains open.

miercuri, 6 ianuarie 2021

Obiective de profesor pentru 2021

Nu mai lucrez  de foarte mulți ani în învățământ, dar mă pun adeseori în situația celor care o fac și cred că nu e ușor deloc pentru ei în aceste vremuri grele. E început de an și curând va reîncepe și școala, iar dacă aș mai fi profesoară, cred că, pentru următoarele luni, aș avea în gând și aș vrea să realizez următoarele lucruri:

✔să mă vaccinez pentru a mă proteja pe mine, copiii și părinții cu care lucrez;

✔să am grijă de mine, de sănătatea mea fizică și emoțională, pentru că e o muncă solicitantă, care de multe ori, te epuizează;

să întăresc relațiile cu elevii mei, să comunic cu ei, să le fiu aproape, să aflu ce problem au, ce îi frământă, pentru că nu e cazul să îl mai caute pe profu.online;

să recuperez materia, ce a rămas neparcurs din martie până în prezent, să lucrez cu copiii care au rămas în urmă, pentru că fiecare este important;

să mă documentez cum e cu fake news, cu educația vizuală, cu educația media, cu dezvoltarea gândirii critice și, eventual, să mă înscriu la un curs pe astfel de teme, pentru că va trebui să vorbesc despre asta cu copiii la școală, cât de curând și cât de mult se poate;

să am o voce în școală și în afara ei, să îmi exprim punctul de vedere privind modul în care este organizată și se desfășoară activitatea în școală, privind măsurile care se iau sau nu se iau de către inspectorate și minister, pentru că dacă nu eu, atunci cine să o facă?;

să îmi modernizez lecțiile online, să caut exemple și bune practici dezvoltate de colegi din țară sau din străinătate, pentru că, și atunci când vor începe cursurile față în față, învățarea online rămâne o posibilă variantă de utilizat.

Și lista rămâne deschisă.

duminică, 3 ianuarie 2021

Cele mai citite articole în 2020

2020 a fost un an special, în care acest blog a fost, așa cum spun cititorii, un „far călăuzitor pe vreme rea”. 

Încă de pe 11 martie, am scris aici despre educația pe vremea pandemiei, am deschis drumuri și am propus căi de acțiune, am fost aproape de profesori, directori și părinți și le-am spus ce să facă în această perioadă cu care nimeni vreodată nu s-a mai confruntat, am prezentat idei de la alții și materiale create de alte țări, care să sprijine procesul de educație de la noi. 

Am scris despre învățarea online, despre cum a schimbat pandemia educația, am propus clase în aer liber și am prezentat în premieră la noi conceptul de blended learning. În fiecare lună, am urmărit cu atenție evoluția lucrurilor la noi și în alte țări, am prezentat bune practici de la alții, studii și analize făcute de organizații de prestigiu, am comentat măsurile (sau lipsa lor) luate de autorități, m-am pus în pielea directorilor și a inspectorilor și am conceput acțiuni concrete de intervenție și liste cu ce este de făcut în școli.

Am adus pe agenda publică conceptul de reziliență în școală și am dat noi dimensiuni managementul și leadershipului pe timp de pandemie, iar starea de bine a profesorilor a fost mereu în atenția mea în aceste luni. Cred că au folosit multora cele aproape 100 de articole scrise din martie până acum, mai ales că la noi sunt puține persoane care dezvoltă conținuturi, iar mai mulți sunt cei care preiau ideile și le schimbă din condei ca fiind ale lor. 

Eu nu am spus NU învățământului românesc de stat, cum am văzut cu groază că tocmai a făcut-o recent cineva din zona celui privat, ci l-am ajutat, atât cât am putut. Din păcate, prea puțini au fost solidari cu profesorii în această perioadă, cum altfel, doar e muncă fără bani.

Iată care au fost cele mai citite articole în acest an:


1. Sfaturi pentru părinți

 

 

 

 


2. Ce fac alții cu acest an școlar 

 

 

 


3. Clase în aer liber  





4. Avem ghid pentru redeschiderea școlilor

 

 

 

 


5.Mesaj către părinți pentru noul an școlar

 

 

 

 


6. Organizarea redeschiderii școlilor-raportul Guvernului  






7.Un ghid pentru anul școlar 2020-2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 


8.Flipped classroom, învățarea pe dos

 

 

 

 

 

 


9.50 de idei de management și leadership modern  











10. Sfaturi pentru directorii de școli