Pagini
- Acasa
- Despre mine
- Publicatii
- Experienta
- Oferta de cursuri pe teme de educatie
- Cum transformi o scoala
- Vorba de educatie
- Campania „Scoli creative”
- Campania „Toata scoala citeste”
- Clase în aer liber - educație în natură
- Starea de bine in scoala
- Videos
- Fotografii - viața profesională
- Media
- Recunoastere si testimoniale
- Contact
miercuri, 31 ianuarie 2018
Vorba de educație - că bine ZICI!
Că bine ZICI! Citiți mâine ceva frumos împreună cu copiii, acasă sau la școală, 10 minute! Hai, că nu-i greu de organizat, alege un text fain, adună-i pe copii în jurul tău în clasă sau la bibliotecă, pregătește-ți vocea de povestitor și începi. Sau lasă-i pe ei să-și creeze singuri momentul și să citească unui coleg. Succes!
vineri, 19 ianuarie 2018
Vorba de educație - desenând viitorul
În studiul „Drawing the Future” realizat de câteva organizații
prestigioase și care se va lansa în zilele următoare, copii cu vârste între 7-11
ani au fost rugați să reprezinte prin
desen ce meserie vor să aibă când vor fi mari și să spună de unde au aflat de meseria
respectivă. Pentru România, a reieșit că vor să se facă sportivi, doctori, profesori,
veterinari, polițiști, artiști, dar și că vor să lucreze în armată, arhitectură
sau în modă. Peste jumătate dintre copiii intervievați au aflat de aceste meserii de la TV/radio,
cam 23% dintr-o experiență personală, restul de la părinți, din cărți și
reviste sau din jocuri video și de pe you tube. Materia preferată e matematica
(49%), urmată de educație fizică (13%), română (12%), desen, engleză, muzică, științe
și istorie. Se păstrează și diferențele de gen, băieții preferând meseriile în
care se lucrează cu lucrurile (de ex. ingineri), iar fetele pe cele în care se
lucrează cu oamenii (profesoare, doctorițe, asistente medicale). De reținut că,
din cauza cunoașterii limitate a lumii din jurul lor, copiii care trăiesc în
medii dezavantajate tind să nu își depășească orizontul și să facă în viitor ce
fac și părinții lor în prezent.
Vorba de educație - echilibru
Echilibrul face bine și în educație. De câte ori exagerăm într-o direcție sau alta, dăm greș. Într-o școală și într-un sistem e nevoie să cântărim cu atenție ceea ce facem și să punem schimbările în context.
De exemplu, am văzut de multe ori lecții lipsite de substanță, dar interactive, genul acela de modernism cu orice preț, festivist, un fel de facem și noi pentru că am văzut că se poartă, imităm ce am văzut la alții, fără a ne strădui să înțelegem noi înșine conceptul și metoda. Un exemplu în acest sens sunt metodele aduse de programul Dezvoltarea gândirii critice, pe care le vedem utilizate în multe situații, dar de multe ori într-un mod greșit, care nu mai are decât puțin de-a face cu scopul și obiectivele urmărite inițial. Și invers, de foarte multe ori profesorii nu ies din modelul lecțiilor de tip prelegere, în care profesorul vorbește și elevul scrie, pentru că, nu-i așa, „aici noi facem carte, nu ne jucăm.” Nu avem, prin urmare, echilibru între tradiție și inovație.
E nevoie în școală și de rigurozitate, de disciplină, de rutine, de reguli, de un pic de presiune atunci când este cazul, dar și de libertate, căldură, grijă, înțelegere și creativitate. Un profesor bun jonglează cu aceste lucruri, face zilnic slalom printre situații de tot felul, analizează, reflectează, alege ce e mai potrivit. Educația e un domeniu care necesită competențe specifice, ce se dezvoltă prin programe profesionist croite și în timp. Nu e ușor să fii profesor, e greu să conduci o școală.
joi, 11 ianuarie 2018
Vorba de educație - reziliență
foto credits - resiliencecharterschools.com |
Un termen tot mai „la modă” cum se
zice, dar foarte important când vine vorba de domeniul educației și nu numai –
reziliență, adică tăria psihică de a face față unor situații dificile, de a
trece peste probleme și a avea puterea să te adaptezi într-o lume care o cam ia
razna (vezi încălzirea globală și toate cele) și care ne surprinde tot mai mult
cu urâțenii de tot felul. Sunt școli din lume care au inclus deja asta în curriculum. Cum câte
ore în planul-cadru?:))
Excelent articolul distribuit azi de HundrED.
vineri, 5 ianuarie 2018
Vorba de educație - peste Prut
Se pare că peste Prut se poate și ministerul lor de profil chiar e pornit să reformeze educația: fără teme pentru acasă la clasele primare, număr redus de ore la liceu (asociat cu creșterea ponderii cursurilor opționale), fără note la ed. fizică, muzică, desen și ed. tehnologică, regândirea orei de dirigenție și reducerea volumului de hârtii de completat și raportat de către profesori și directori cu 30-40%! Wow! (comunicatul de presă al ministerului moldovean din 29.12.2017 aici).
Abonați-vă la:
Postări (Atom)