Scrisa in 2004 (impreuna cu prietena mea, Nora), la finalul
unui proiect implementat de Centrul Educatia 2000, cartea aduce in discutie, in
primele capitole, dimensiunile fundamentale ale unei scoli prietenoase, asa cum
apar ele in literatura de specialitate si in practica unor unitati scolare care
si-au asumat acest model. In cea de a doua parte sunt prezentate cai si
modalitati prin care o scoala se poate reinventa pentru a deveni una
prietenoasa.
2.Evaluation of the World Bank s Assistance to Basic Education in Romania: http://issuu.com/ancatirca/docs/romania_education_wb_case_study
The Romania case study was based
on a two-week mission in March of 2005 as well as a review of dozens of World Bank and
Romanian documents. The evaluation team was comprised of Sue Berryman, Amber Gove, Dana
Sapatoru and Anca Tirca. The team gratefully acknowledges the generous time and thoughtful
responses of interviewees, especially of parents, students, teachers and school
principals. Government officials, donors, NGO representatives, and business
leaders were also very giving of their time, providing insight into the
dramatic changes in Romanian education and the role of World Bank investment in
the transition since 1990. A complete list of interviewees can be found in Annex I. Given the
limited time available, the team’s field visits were restricted to the area around the capital of Bucharest
and the outskirts of Sibiu, a city located on the central plains of the Transylvanian basin. In addition
to the more than twenty interviews with key education and finance sector
actors, the team observed classrooms and conducted interview at 8 schools in
Bucharest and Sibiu districts. Students, teachers, principals and parents were
interviewed in each school regarding the factors that contributed to student
learning, expectations for student success and system and schooling conditions.
In several schools the evaluation team reviewed student workbooks and classroom
lessons and asked children to read aloud from their textbooks.
3. Adaptarea curriculumului la contextul rural:
http://issuu.com/ancatirca/docs/modul-adaptare-curriculum-la-contextul-rural
Este un modul de formare elaborat în 2005 in cadrul
Proiectului pentru Invatamant Rural, proiect premiat la nivel international și
coordonat de UMPIP din cadrul MEN. Cuprinde repere teoretice şi aplicaţii
practice referitoare la principalele dimensiuni
care fac posibilă adaptarea curriculumului şcolii la contextul local şi la
realitate: perspectiva din care trebuie privite/ operate adaptările
curriculare, caracteristici ale mediului şcolar, obstacole în faţa
adaptării, parteneriatul cu comunitatea, construirea unor grupuri şi echipe de
lucru, inovaţie şi creativitate, tipuri de resurse şi activităţi specifice în
domeniul adaptării curriculumului şcolii etc.
4. Management scolar – ghid pentru directorii de scoli: http://issuu.com/ancatirca/docs/ghid_management_scolar (2007)
Ghidul a fost
elaborat de catre o echipa de experti romani si straini (Siylle Hielscher - coordonator, A.Tîrcă, A.Nedelcu, R.Iucu, L.Ciolan) in cadrul proiectului PHARE EuropeAid /121446/D/SV/RO: „Asistenta tehnica
pentru sprijinirea activitatii Centrului National de Formare a Personalului din
Invatamantul Preuniversitar“. Include exemple de bune practici preluate din experienţa
managerială a companiilor, din studii în domeniu sau din institutii de invatamant din alte tari europene.
5. Scoala si comunitate - ghid pentru profesori : https://issuu.com/ancatirca/docs/scoala_si_comunitate
Scrisa
cu Nora Radulescu in 2002 a fost prima publicatie care a tratat tematica legaturii
dintre scoala si comunitate in mod structurat si a lansat noi abordari privind
rolul institutiei scolare in comunitatea in care se afla. De-a lungul timpului,
cartea a fost inclusa in bibliografii obligatorii si a furnizat idei pentru
numeroase alte lucrari, teze de doctorat, programe si cursuri universitare etc.
6.Ghidul furnizorilor de formare continua: http://issuu.com/ancatirca/docs/ghidul_furnizorilor_de_formare_continua
Lucrarea a fost elaborata in cadrul proiectului PHARE RO 2006/018-147.
04. 01. 02. 02. 01Asistenta Tehnica pentru sprijinirea activitatii Centrului National de
Formare a Personalului din Invatamantul Preuniversitar, beneficiar MEN.
7. Management educational: http://issuu.com/ancatirca/docs/management_educational
Publicatia face parte din seria Module pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice elaborata in cadrul proiectului Inovatie si performanta in dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice din mediul urban, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, beneficiar - Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă – MEN. O gama variata de aplicatii si invitatii la reflectie sustine reperele teoretice incluse in modul și ofera modalitati creative de a transpune tematica specifica referitoare la managementul educational in contextul real al unor comunitati educationale specifice.
8. Echipa de proiect a scolii: http://issuu.com/ancatirca/docs/echipa_de_proiect_a_scolii
Face parte din
seria Module
de formare din cadrul Componentei 2 - „Imbunatatirea
parteneriatului scoala – comunitate a Proiectului pentru Invatamant Rural(
MEN, 2003-2008), cofinantat de Guvernul Romaniei, Banca Mondiala si
comunitatile rurale. A ghidat si a inspirat echipele scolilor din mediul rural in
procesul de elaborare a unor subproiecte care au vizat obtinerea de granturi
menite sa rezolve probleme punctuale ale scolilor si comunitatilor locale.
9. Managementul evenimentelor publice din scoala: http://issuu.com/ancatirca/docs/managementul_evenimentelor_educationale
Acest produs
al unui proiect al British Council Romania, redactat in limbile engleza si
romana, se adreseaza atat profesorilor de limba engleza, cat si celor de alte
discipline, implicati in organizarea unor serbari, sedinte, conferinte,
ateliere de formare etc. in domeniul educational.
10.Consiliul elevilor - ghid de organizare si functionare
Ghidul a fost scris in anul 2000(cu Mirela Mihăescu), pe baza experientei primului Consiliu al elevilor din tara, pe care l-am infiintat in Scoala 4 Pucioasa, dupa modelul britanic, pe care l-am cunoscut si analizat in scoli din Anglia.Ulterior, Consiliul elevilor a fost preluat de multe scoli din Romania si introdus si in politicile ministerului.
11. Invatarea activa - ghid pentru formatori si cadre didactice (2001)
Este scris împreună cu un grup de colegi (contribuția mea principală este la capitolul IV -Metode pentru o învățare activă) în anul 2001 în cadrul Proiectului de reformă a învățământului preuniversitar, implementat de Consiliul național pentru pregătirea profesorilor (MEC) și finanțat de Guvernul României și Banca Mondială. A fost utilizat ca material resursă pentru formarea profesorilor și a fost distribuit în toate școlile din țară. Se citește aici.
12. Educatie civica prin activitati extrascolare cu caracter interdisciplinar - ghid pentru profesori si elevi(2004) - poate fi descărcat aici.
A fost o inițiativă în premieră pentru acea perioadă (atât ca tematică, cât și pentru faptul că era primul ghid care se adresa și elevilor), rezultatul unui proiect implementat de Centrul Educația 2000+ în Vrancea, Brăila și Galați. Este însoțit și de o culegere de bune practici la care a contribuit și Orventian Leu și abordează principalele concepte referitoare la educatia pentru drepturile omului, educatia civica prin servicii în beneficiul comunității, educația civică cu și prin Consiliul Elevilor, proiectele de educație civică ale școlii, implementarea, monitorizarea și evaluarea proiectelor, obiective, activități, metode, rezultate în cadrul proiectelor. Coautor - Nora Radulescu
13. Călătoria spre o școală bună - ghid de management pentru dezvoltare instituțională în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii: http://issuu.com/ancatirca/docs/ppts_ghid_management_-_interior_final_tiparire (2011, tipărit în 2012)
Ghidul, sugestiv intitulat Călătoria spre o şcoală bună, porneşte de la ideea că, pentru a deveni un loc primitor, în care fiecare copil să se simtă bine şi să vină cu drag, zi de zi, este nevoie – aşa cum facem când pornim la drum, să ne asigurăm că ştim de unde plecăm (diagnoza), direcţia către care ne îndreptăm (dimensiunile unei şcoli bune), că ne-am planificat fiecare etapă a călătoriei (strategiile), că avem bagajele necesare (resursele), o călăuză bună (managerul) şi tovarăşi de drum de nădejde (elevii, profesorii, părinţii, comunitatea). Este un ghid elaborat în cadrul unui proiect al cărui beneficiar a fost ISJ Dâmbovița. Coautori: M.Diaconescu, T.Popa și M.Mihăescu.
14. Prevenirea părăsirii timpurii a școlii - ghid de bune practici:https://issuu.com/home/published/isj_dambovita_final_definitiv ( cu Anița Dulman, 2012)
Este un ghid elaborat în cadrul unui proiect POSDRU( beneficiar ISJ Dâmbovița) și a fost scris în ideea de a inspira, a da curaj și a stârni acel spirit de schimbare care să considere că menținerea tuturor copiilor în școală nu este doar un deziderat, ci un demers care poate fi pus în practică. O demonstrează și nenumăratele exemple de bune practici incluse în ghid și pe care le-am elaborat pornind de la realizările concrete ale școlilor cuprinse în proiect, structurându-le pe domenii precum dezvoltare instituțională, programul Școala după școală, consilierea elevilor și a părinților, activități de timp liber sau ateliere de vară.
15. Education for Democratic Citizenship / Educatie pentru cetătenie democratică - ghid pentru profesori (cu Ellie Keen, 1999)
(varianta în lb. engleză: aici)
16. Democratising Your School/ Cum să democratizați școala - ghid de management participativ pentru directorii de școli(cu Ellie Keen,2000): http://playpen.meraka.csir.co.za/~acdc/education/Dr_Anvind_Gupa/Learners_Library_7_March_2007/Resources/books/demoschools.p
versiune lb romana
Publicația a fost finanțată prin Know How Fund UK și a fost primul ghid din România care a prezentat elemente de management școlar modern: ce înseamnă o misiune a școlii și cum se elaborează ea, stabilirea direcțiilor de dezvoltare ale școlii, implicarea personalului didactic, participarea elevilor, exemple de school policies și acorduri de parteneriat cu părinții etc. Ideile și structura ghidului au fost surse de inspirație pentru alte publicații în domeniu care au apărut ulterior. Îl găsiți aici.
17. “Strategii didactice inovative”- Centrul Educaţia 2000+ , Bucureşti, 2003 (coordonator și coautor)
Lucrarea a fost elaborată în cadrul unui proiect al Centrului Educația 2000+ și cuprinde prezentări ale unor concepte și teorii pedagogice care stau la baza unor demersuri didactice centrate pe elev. De asemenea, sunt descrise cele mai eficace metode și tehnici participative menite a le dezvolta elevilor capacități funcționale și flexibile de gândire creativă și critică.
18. „Noi abordări ale educației timpurii în grădiniță”, 2012 (cu expeți Reggio Children)
19. „Cunoașterea copilului și relaționarea în educația timpurie”, 2012 (cu experți Reggio Children)
20.„Grădinița și comunitatea”, 2012
21. ”Artă participativă în școli- ghid de bune practici”, 2016
http://asociatia-komunitas.ro/pdf/arta-participativa-in-scoli-resize.pdf
22. Hai cu starea de bine în școală!, 2021 și sept. 2022 (editia a doua)
22. Hai cu starea de bine în școală!, 2021 și sept. 2022 (editia a doua)
23. Regulatory Impact Assessment Report:Design and Implementation of a National “School after School” Program - The Word Bank, 2017 (coautor)
24. SABER Teachers - World Bank 2018, (coautor)
24. SABER Teachers - World Bank 2018, (coautor)
Lucrări coordonate:
A. Seria de 8 module de formare elaborate în cadrul proiectului
de mentorat rural al UMPFE/ MECTS - 2011:
- Strategii didactice în perspectivă transdisciplinară
- Evaluarea formativă în contextul învățării
- Stiluri de predare, stiluri de învățare
- Comunicare educațională
- Consiliere educațională
- Calitatea în educație
- Dezvoltarea personală și profesională a cadrelor didactice
- Management instituțional și management de proiect
- Seria de publicații elaborate în cadrul proiectului Phare 2004”Asistenţă Tehnică pentru sprijinirea CNFP” în perioada 2007-2008:
- Metodologie activă de formare – ghid pentru
formatori
- Analiză comparativă a sistemelor de dezvoltare profesională continuă a cadrelor didactice din Europa
- Orientarea în carieră - ghid pentru profesori
- Curriculum la decizia şcolii – ghid pentru
profesorii de liceu (aici)
- Strategii şi proceduri de creare a unor parteneriate locale – ghid pentru liceele din mediul rural
- Analiza nevoilor de formare - ghid pentru pregătirea, implementarea şi interpretarea datelor analizei nevoilor de formare în şcoli (aici)
- Analiza nevoilor locale privind piaţa muncii- ghid pentru cadrele didactice şi directorii de şcoli
- Management şcolar – ghid pentru directorii de şcoli
- Competențele cadrelor didactice și ale directorilor de licee din România și alte state din UE
- Rețele de colaborare între școli
D. Seria de 12 studii de caz referitoare la modelul Reggio Children:
- Arhitectura și pedagogia în dialog - copii, spații , relații
- Construind comunitatea - participarea familiilor
- Diferențele în dialog
- Gestiunea grădinițelor
- Educatorul, atelierista și pedagogul în creșe și grădinițe
- Formarea personalului didactic- valori și strategii
- Imaginea copilului și teoria celor 100 de limbaje
- Grădinița și experiențele privind continuitatea cu școala
- Limbajul mâncării - alimentația în grădinițe
- Observare, documentare, interpretare
- Organizarea grădinițelor
- Predarea și învățarea - ce fel de relație
-
Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin activități de mentorat, 2011, MECTS
- Modern Dimensions in Teaching and Learning English, 2011, MECTS
- Noi abordări ale educației timpurii în grădiniță, CCD DB, 2012
- Cunoașterea copilului și relaționarea în educația timpurie, CCD DB, 2012
- Grădinița și comunitatea - pentru o pedagogie a relațiilor, CCD DB, 2013
- Lectura și scrierea pentru dezvoltarea gândirii critice, CEDU 2000+, 2002
Contribuții:
Critical Approaches to the Media, 2002, Council of Europe
”Spații urbane în acțiune”, decembrie 2015
Critical Approaches to the Media, 2002, Council of Europe
”Spații urbane în acțiune”, decembrie 2015
Raport MATE World Bank - https://mate.edu.ro/wp-content/uploads/2022/01/Propunere-Mecanism-de-Avertizare-Timpurie.pdf - 2019
Va admir, va respect, va urmaresc! Multumesc!
RăspundețiȘtergereMulțumesc, mă bucur!
ȘtergereArta participativa in scoli....unde o gasesc??? Sau Hai cu starea de bine in scoala??? Sa le cumpar as vrea.
RăspundețiȘtergereArta participativă nu se găsește în librării. „Hai cu starea de bine” s-a epuizat, dar in septembrie anul acesta va apărea editia a doua. O veti gasi in librarii.
Ștergere