Știam că așa este, era clar pentru oricine a deschis în ultimii (zeci de) ani un
manual ”nou”, ”alternativ” de clasele primare, și nu numai. Sunt pline de imagini
și texte încremenite în șabloane de gândire (ce răzbat chiar și din cele câteva
tentative ce se doresc a fi
mai moderne)
care au foarte puțin în comun cu realitatea în care trăiesc copiii de azi.
Când
suntem puși însă în fața rezultatelor unei cercetări serioase, ne oprim,
analizăm și facem ceva, pentru că mai departe nu putem să mergem tot
așa. E prea de tot, iar copiii noștri nu merită asta. Punct și de la capăt.
În călătoria lor prin ceea ce numesc ”Țara Manualelor” pentru clasele primare, o echipă
de cercetătoare și cercetători de la Departamentul
de Sociologie și Masterul de Cercetare Avansată (Master of Sociological Research) din Universitatea din București a găsit, din păcate, următoarele:
”Manualele sunt anacronice. Lumea manualelor școlare de
ciclu primar este, la nivel de imagini și conținut, o lume a secolului al
XIX-lea și al XX-lea. Deși România este puternic informatizată și conectată la
tehnologiile moderne de comunicare, acestea sunt rar prezente în manualele
școlare. Apar mai des, chiar și în manualele digitale, poze cu tabla de scris
și cretă decât computere și videoproiectoare sau tablete. Fetele și femeile din
manuale gătesc, cos și țes, bunicii spun povești… Întâlnim multe scene în
timpuri și spații vagi, abstracte – în timp ce ancorarea în prezent este rară
iar imaginarea viitorului este cvasi-absentă. Desigur, există diferențe între
manuale, unele fiind mai bine ancorate în viața reală de azi – totuși, în
ansamblu, copiii nu regăsesc în manualele școlare universul material și imaterial
al timpurilor concrete în care trăiesc.
Manualele abundă în stereotipuri și modele dihotomice:
Manualele de ciclu primar utilizează excesiv stereotipizarea prezentând o
realitate în alb vs. negru, bine vs. rău, feminin vs.
masculin, tineri vs. vârstnici etc. Personajele sunt puternic
stereotipizate: bunicii sunt sedentari, au ochelari și nu aud bine; femeile
sunt mai ales mame care pregătesc masa, învățătoare sau doctorițe – în timp ce
bărbații apar într-o diversitate de meserii, dar prea puțin ca tați; oamenii
sunt în general fie buni și frumoși (frumusețea fiind relevantă mai ales pentru
femei), fie răi și urâți. Există foarte puține propuneri vizuale sau de
conținut nonstereotip sau contrastereotip – menite să contribuie la dezvoltarea
unei gândiri reflexive și critice legate de lumea reală în care cei mici
trăiesc, o lume în permanentă schimbare, plină de nuanțe, contradicții și
dileme morale.
Manualele marginalizează sau chiar eludează teme de viață importante:
dezvoltarea spiritului antreprenorial și a spiritului civic; dezvoltarea
inteligenței emoționale sau a celei interculturale; educația pentru viața
privată. Copiii află puține lucruri despre „alții” (mai ales despre cei de altă
vârstă, etnie, religie sau naționalitate); ceea ce află este mai curând
informație stereotip. Nu se spune mai nimic despre „alți” oameni care fac parte
din viața cotidiană a copiilor – oameni romi sau maghiari, chinezi sau turci
(din ziua de azi, nu din Imperiul Otoman); oameni grași sau cu ochelari, oameni
cu dizabilități, etc. Tăcerea manualelor spune mult despre versiunea despre
lume pe care o transmite instituția școlii – și care se regăsește apoi în
atitudinile tinerilor față de diverse grupuri minoritare.
Într-o lume a conflictelor și tensiunilor micro- și macro-sociale din
societatea contemporană, manualele oferă mai curând o viziune
funcționalistă, împăciuitoare asupra rolurilor și relațiilor dintre
oameni – în care este totdeauna clar cine are dreptate și cine greșește. Nu
sunt abordate deloc conflicte și dileme actuale legate de sărăcie, şomaj,
migraţie, sănătate, riscuri online (desigur, probleme care ar trebui inserate
cu tact și profesionalism, ținând cont de nivelul specific de vârstă). Nu
se încurajează o gândire critică pe teme dintre cele mai actuale şi care ne
privesc pe toţi. Nu se încurajează astfel capacitatea copiilor de a-și forma
opinii și convingeri (ceea ce e total diferit de încercarea nefastă de a
produce convingeri!). Manualele nu manifestă un interes deosebit pentru
dezvoltarea spiritului de implicare în viața cetății, spirit care s-ar putea
dezvolta de timpuriu. Valoarea civică dominantă este… cumințenia.”
Textul integral al cercetării:
aici
Rezumatul cercetării:
aici
(sursa citatelor :
Contributors)