sâmbătă, 24 septembrie 2022

Din nou în librării, „Hai cu starea de bine!”


Sunt în #gradinaeducatiei, printre aster mov de toamnă, și vă dau o veste bună multora care ați întrebat - a apărut ediția a doua, revizuită și adăugită a ghidului pentru profesori, directori și părinți „Hai cu starea de bine în școală!”. Conține mai multe activități de adus în școli și un chestionar pentru profesori, util, dacă doriți să vedeți cum stați cu starea de bine în cancelarie. Găsiți cartea: 
 

vineri, 23 septembrie 2022

Pierderile în învățare - who cares?

E incredibil că decidenții nu au făcut nimic în ultimii doi ani și nu fac nici acum pentru recuperarea pierderilor în învățare, prioritatea oricărui sistem de învățământ, a se vedea și discursul dnei Maia Sandu de la recentul Summit ONU. Mergem înainte ca și cum educația nu a avut de suferit. Cred că suntem singura țară din UE care nu a luat nicio măsură. 

Așa cum spuneam, pierderile în învățare ar fi trebuit să fie prioritatea numărul 1 a guvernului, așa cum se recomandă în documente recente ale UNESCO, OECD sau UNICEF. Ele au apărut nu doar pentru că școlile au fost închise, ci și din cauza modului deficitar, în multe cazuri, în care a avut loc învățarea online.
Recuperarea acestor pierderi ar fi trebuit să fie obiectiv principal pentru minister, inspectorate, școli și profesori. În primul rând, era nevoie de o evaluare inițială a elevilor, pentru a fi identificate pierderile în învățare, apoi erau necesare măsuri și intervenții la fiecare nivel al sistemului, cum s-a întâmplat în foarte multe țări. De exemplu, în Marea Britanie, guvernul a conceput și a implementat o campanie care se numește Education Catch –Up Reforms.
Sunt țări în care au avut loc schimbări la nivelul curriculumului, care a fost condenasat, astfel încât să se focalizeze pe cele mai importante competențe/ deprinderi/ conținuturi, care să permită accesul în nivelul următor.
Toate studiile publicate în ultimii 3 ani recomandă ministerelor să se consulte cu toți factorii implicați, să elaboreze planuri naționale de recuperare, să publice materiale resursă și ghiduri pentru școli, să organizeze programe naționale remediale, să acționeze pentru starea e bine a profesorilor și elevilor, să aibă în vedere comunitățile dezavantajate și copiii în situații de risc.
Noi nu am făcut nimic, în schimb avem multe schimbări de structură, de evaluare etc., care nu ar fi trebuit făcute în această perioadă dificilă, și nu spun eu asta, ci tot studiile. 
 
Un articol în care am comentat pe această temă, AICI.

miercuri, 21 septembrie 2022

Reguli în cancelarie


  

Zic să avem și noi, profesorii, niște reguli „cool”, nu doar elevii😄. De afișat în cancelarie și pus în practică, mai ales. Nu e ușor să construieși o comunitate profesională și un rol important în a o face îl are directorul școlii. Modul în care acesta vorbește, reacționează, lucrează se va reflecta în tot ce mișcă în școală. Dacă este un conducător autocrat, atmosfera din școală va fi una toxică, care va avea efect negativ și asupra copilor. Dacă este un leader și va ști cum să lucreze cu oamenii, aceștia vor fi într-o stare de bine și relaxați, spre binele elevilor. Vezi mai multe AICI.

Minfulness în școală

 


Dacă aș mai fi profesoară, mi-aș pune și asta în rucsacul cu resurse pedagogice, iar dacă aș mai fi directoare, aș aduce 𝐦𝐢𝐧𝐝𝐟𝐮𝐥𝐧𝐞𝐬𝐬 în școală, să văd cum merge, pentru că nu e greu, iar studiile spun că beneficiile sunt mărișoare.
Dacă doriți, o puteți face, aveți aici un articol cu exemple de activități, resurse și fotografii (AICI), pe care l-am scris pentru voi, să îl citiți într-un moment de răgaz, la o ceașcă de ceai.
Vă aștept pe cât mai mulți profesori inovatori și curajoși pe 14 octombrie la Ziua Stării de Bine în Școală și în grupul nostru: https://www.facebook.com/groups/765289870706352/!

luni, 19 septembrie 2022

Flori pentru REGINĂ


Pe sicriul REGINEI este așezată azi o splendidă jerbă, făcută din flori tăiate din grădinile Palatului Buckingham, cele din Clarence House și din Highgrove House.
Aranjamentul este unul simbolic, cu rozamarin pentru păstrarea vie a amintirii și mirt, tăiat dintr-o plantă crescută chiar din buchetul de nuntă al Reginei, din 1947.
În jerbă sunt crini asiatici, gladiole, alstroemeria, eustoma și frunze de stejar englezesc și salcie plângătoare. De asemenea, vedem trandafiri (cred că este și cel roz, ce poartă numele Reginei și pe care îl am și eu în grădină), hortensii, sedum, dalii și scabiosa.
Este un singur bilet printre flori, cu mesajul Regelui Charles al III-lea: ‘In loving and devoted memory. Charles R’.
( photo credits:Getty )

sâmbătă, 17 septembrie 2022

Profesorul care aduce starea de bine la clasă



Dacă aveți timp și entuziasm să faceți asta, vă propun ( mai ales școlilor și profesorilor cu care am lucrat pe această temă) să declarați ziua de vineri, 14 octombrie, 𝒁𝒊𝒖𝒂 𝑺𝒕𝒂̆𝒓𝒊𝒊 𝒅𝒆 𝑩𝒊𝒏𝒆 𝒊̂𝒏 𝑺̦𝒄𝒐𝒂𝒍𝒂̆, așa cum vă sugerez și la cursurile mele, legându-mă și de faptul că ziua respectivă este The World Health Day.
În pregătire, puteți începe să schimbați diverse la clasă și în școală, o să vă dau idei în perioada care urmează. Azi, vă las acest profil al profesorului care aduce starea de bine la clasă, vedeți ce și cum, îl puteți printa și afișa și în cancelarie.
 
 Cine va organiza această zi poate posta activitățile de pregătire și cele din ziua respectivă în grupul nostru, Starea de bine la școală, aici: https://www.facebook.com/groups/765289870706352.
 

O cancelarie în aer liber

  

Iată și prima cancelarie în aer liber de la noi, într-o comună din județul Timiș, Bucovăț. E un mod excelent și eficace de a contribui la starea de bine a profesorilor școlii, de a le păstra sănătatea mintală și emoțională.

Directoare aici e prietena Velinka Bogici, care a participat la cursurile mele de pregătire pentru concursul de directori: „multe am învățat citind lucrările dvs., mulțumesc pentru idei!” 

 #stareadebineaprofesorului, #cancelariealtfel




 


 


marți, 13 septembrie 2022

A noua cancelarie altfel

 


E a noua cancelarie „altfel” din România ( e posibil să fie mai multe, eu doar de acestea știu, doar aceste școli m-au anunțat că le au), care au apărut în urma campaniei pe care am lansat-o în august 2018 - „O cancelarie altfel” (https://ancatirca.blogspot.com/.../o-cancelarie-altfel.html). Celelalte 8 cancelarii le puteți vedea AICI.
 
Cancelaria pe care o prezint azi se află în Botoșani, la Liceul cu Program Sportiv, de unde am primit fotografiile cu următorul mesaj: 
 
Vara aceasta am renovat si cancelaria. M am inspirat din pozele de pe blogul dvs. Voi reveni cu cateva fotografii.” 
Spuneam în 2018 că este foarte important ca acest spațiu al profesorilor să devină unul prietenos, aranjat pentru comunicare și deconectare, un loc modern și confortabil, în care profesorii să se simtă bine.
 


 
Când merg prin școli sau când văd fotografii, mă uit cu atenție și la modul în care arată cancelaria, pentru că sunt de părere că acesta ne spune foarte multe despre cultura unei școli, dacă aceasta este una a colaborării, a comunicării deschise și a respectului și atenției acordate profesorilor sau una bazată pe formalism, individualism și lipsă de interes pentru starea de bine a acestora. 
 


 
 
A transforma cancelaria unei școli într-un loc în care profesorii să vină cu drag e o schimbare necesară în școlile de la noi, care va răsplăti efortul directoruluiși al comunității locale, va crește entuziasmul profesorilor și va dezvolta comunitatea școlii. Vă aștept și pe voi să vă alăturați acestei campanii, gând bun!
 


 

luni, 12 septembrie 2022

O clasă a viitorului în Botoșani


Campania mea „Dă culoare școlii tale!”, de care mă ocup pro bono de câțiva ani, a luat avânt la începutul acestui an școlar, primesc multe imagini și mesaje de la profesori și școli care schimbă fața claselor, a coridoarelor sau a curților și transformă spațiul într-unul prietenos, în care copiii să vină și să învețe cu drag.
 

 
Nu e nimic mai frumos decât să primești astfel de cuvinte, de la oameni ai școlii care se inspiră din ceea ce scrii și faci:
„Bună ziua! Mă numesc Claudia Hârtie, sunt profesoară la Școala Gimnazială "Elena Rareș" din Botoşani. Vreau să vă arăt o clasă "a viitorului", asa cum am gândit-o și am creat-o. Renovarea a fost făcută prin finanțarea primăriei, iar dotările au fost susținute de o firmă, ca urmare a unui proiect câștigător. Nu învață o singură clasă acolo, vin clase pe rând. Include laborator fonetic pentru învățarea limbilor străine, cuburi interactive care comunica wireless cu tabla interactivă. Tabla interactivă multi-touch permite 100 de atingeri odată. The future classroom mai este dotată cu un microscop de ultimă generație, care transmite imaginea mărită de până la 100 de ori pe tabla interactivă. Sala de clasă îmbină zone de învățare, dar si de relaxare. Sper să vă placă!” (10.09.2022)
 







 

joi, 8 septembrie 2022

A murit REGINA


  

Un reper pentru omenire și pentru mulți dintre noi, un stâlp de loialitate și devotament cum rar am avut în această lume, REGINA. 

Când eram profesoară, le povesteam adesea copiilor la orele de engleză despre familia regală și le arătam vederi și poze colecționate de-a lungul timpului. Cred că este unul dintre modelele de viață impresionante, despre care ar trebui să vorbim în școli. Chiar mi-au dat lacrimile.

marți, 6 septembrie 2022

Sală de relaxare pentru profesori la noi



În cursul meu pe tema stării de bine în școală, există și ideea unei săli de relaxare pentru profesori. Astăzi, o directoare de școală le-a făcut cadou profesorilor cel mai frumos mărțișor, o astfel de sală. Felicitări, Cristina, sunt emoționată când văd că se poate! #reformalafirulierbii





(photo credits: Cristina Catana-Buca, Școala Româno-britanică din Craiova)

duminică, 4 septembrie 2022

Dacă vrei, poți - interviu cu doamna directoare din Perieți


V-am promis un interviu cu doamna directoare a școlii din Perieți, jud. Ialomița, cea care a produs un val de reacții pozitive ieri, odată cu postarea unori imagini absolut senzaționale cu coridoarele școlii, colorate și amenajate cu multă creativitate - https://ancatirca.blogspot.com/2022/09/cea-mai-frumoasa-scoala-din-romania.html.

E simplu, dacă vrei, poți. Îmi amintește de tinerețea mea, când am făcut dintr-o școală dintr-un orășel de provincie cea mai inovatoare școală din România. Iată povestea:

AT: Cine sunteți?

CC: Sunt Cristina Costea, profesoară de limba română, am 35 de ani și sunt directoare a școlii din toamna lui 2021, în urma concursului. Locuiesc în Slobozia și fac naveta la școală. Am participat la cursul dumneavoastră de pregătire a directorilor pentru concurs. Am postat pozele pentru noi, comunitatea școlii, nu m-am așteptat să devină virale.

AT: Cum a apărut ideea de a amenaja coridoarele școlii?

CC: Am tot vrut să facem ceva, noi, echipa de profesori, pentru a-i bucura pe copii și a-i face să se simtă bine la școală. Am început noi să mișcăm câte ceva, dar ne-am dat seama că este greu și că nu vom reuși să schimbăm fundamental modul în care arată școala. Așa că, am apelat la o firmă locală, este un domn, un artist, care a mai făcut lucrări de acest gen în zonă. Ei au făcut totul, au dat jos lambriurile, ne-au prezentat un concept și au realizat lucrarea. Toată luna august am fost în școală cu colegii pentru a supraveghea lucrările.

AT:Cine a finanțat lucrarea?

Școala are un teren donat de către o persoană din localitate și am avut bani din arenda pe acest teren. Am avut niște obstacole, pentru că banii au fost alocați prin primărie, care nu a înțeles la început de ce e bine să colorăm școala. Au fost multe consilii de aministrație, ceva zbatere, dar, în final am reușit. Mai sunt câteva lucruri de finalizat în zilele următoare.

AT: Îmi puteți spune cât a costat lucrarea?

CC: Da, 50 000 RON.

AT: Clasele cum arată, pentru că nu sunt imagini din interiorul lor?

Clasele nu sunt reabilitate, dar sunt curate, avem ce ne trebuie, dar intenționăm să continuăm procesul de amenajare și acolo, în perioada următoare, cu sprijinul primăriei. Avem și un teren de sport care arată foarte bine.

AT: Aveți abandon școlar?

CC: Avem, nu mare, de 3%, și vrem să îl scădem anul acesta. Sper că va contribui la asta și modul în care arată acum școala.

AT:Abia aștept să îmi spuneți cum vor reacționa copiii mâine când vor veni la școală!

CC: O să vă trimit câteva poze, mulțumim pentru interes!

AT: M-ați bucurat foarte tare cu această poveste de succes, cred că puteți fi un model pentru multe alte școli din țară. În semn de apreciere și recunoștință, vă fac cadou cursul meu „Starea de bine în școlă”, gratis, pentru toți profesorii școlii, undeva în luna următoare.Ținem legătura.

CC: Mulțumim mult!


Cea mai frumoasă școală din România!


 

Am descoperit ieri niște fotografii cu o școală foarte colorată, extrem de creativă, care vine să încununeze, într-un fel, ideea pe care campania mea „Dă culoare școlii tale!”, lansată în urmă cu câțiva ani, a adus-o în România - aceea de a transforma, de a reinventa spațiul școlii, prin intervenții care dau culoare claselor, coridoarelor, băilor, pereților exteriori sau curții școlii.

Am o mare satisfacție când privesc aceste fotografii ale unei școli care are un design modern și un concept de amenajare de bun gust, cum nu am mai văzut decât în străinătate. Dar și mai mare este satisfacția de a vedea unde se află această școală. Unde credeți, dragii mei? Într-o comună din Ialomița, la Perieți. Nu în centrul Bucureștiului, nu în Cluj sau în Iași. În Perieți. O comună despre care nu știa nimeni nimic, dar care, de ieri, a devenit una foarte cunoscută în România, datorită școlii pe care o are.

 Această școală, dar și multe altele de la noi (sunt AICI, pe această pagină de facebook) pot fi exemple pentru alte instituții de a se transforma și reforma la firul ierbii, prin eforturi proprii și împreună cu toată comunitatea în care se află.

Multe școli de la noi și din multe alte părți par încremenite într-un model de educație depășit de nevoile societății în care trăim. Lumea s-a schimbat, școlile prea puțin sau deloc. Ruptura dintre ce oferă școala și interesele și preocupările tinerilor este tot mai mare. Clădirile, organizarea și modul în care se predă sunt de multe ori la fel ca cele de care au avut parte și generațiile trecute. E timpul unei școli altfel, mai creativă și mai dinamică, mai pusă pe schimbare și mai adaptată vremurilor, o școală mai de secolul 21.
 
În multele proiecte în care am lucrat, am lansat idei de transformare a școlilor în locuri în care copiii să se simtă bine și în care învățarea să fie o bucurie. Mi-a făcut plăcere să văd că multe au fost preluate și puse în practică, fie că e vorba de „schimbarea la față” a spațiului, de transformare a modului de funcționare a școlii și a procesului de învățare, de relația cu părinții sau de implicarea copiilor în activități și proiecte inovatoare, care să le dezvolte abilități precum gândirea  critică, creativitatea, spiritul civic, comunicarea și lucrul în echipă sau potențialul socio-emoțional.

 Cred că Școala din Perieți este în acest moment cea mai frumoasă școală din România, le întrece și pe cele private de la noi. Am acceptat invitația de azi a doamnei directoare Cristina Costea de a vizita școala și voi ajunge acolo în curând. Până atunci, sper să îi iau un interviu în zilele următaore, pentru a afla cum a reușit să facă așa ceva într-o comună oarecare din Ialomița. România mereu surprinzătoare.















(photo credits: pagina de facebook a școlii din Perieți)