Pagini
- Acasa
- Despre mine
- Publicatii
- Experienta
- Oferta de cursuri pe teme de educatie
- Cum transformi o scoala
- Vorba de educatie
- Campania „Scoli creative”
- Campania „Toata scoala citeste”
- Clase în aer liber - educație în natură
- Starea de bine in scoala
- Videos
- Fotografii - viața profesională
- Media
- Recunoastere si testimoniale
- Contact
miercuri, 27 martie 2024
Vizita în Republica Moldova
vineri, 22 martie 2024
Învățarea în afara sălii de clasă (ÎASC)
Acum câteva zile, am vorbit cu un grup de profesori despre nevoia de a oferi copiilor ”digitalizați”, care își petrec mult timp în fața computerului, cât mai multe alternative de învățare în aer liber și le spuneam despre ceea ce se numește ”mintea hibridă”/ the hybrid mind, ca al treilea mod de a învăța și a fi. A avea o minte hibridă înseamnă să știi să trăiești simultan atât în lumea digitalizată, cât și în natură, a folosi computerul pentru a te informa și procesa date și mediul natural pentru a-ți folosi simțurile și a învăța văzând, ascultând, pipăind, mirosind. E cam ceea ce fac eu în fiecare zi, alternez timpul petrecut la laptop cu cel din gradina mea, la care lucrez câteva ore în fiecare zi.
Este o temă de reflecție și acțiune, mai ales, atât pentru părinți, cât și pentru școli, aceea de a le oferi copiilor din ziua de azi posibilitatea să petreacă timp și afară, în grădină, în parc, în pădure, pe câmp, unde sa facem INVATARE IN AFARA SALII DE CLASĂ (ÎASC, o prescurtare care îmi aparține).
Există un
acord la nivel global că ÎASC este un demers cu mult potențial pedagogic, s-au
făcut numeroase cercetări care au evidențiat beneficiile acestui tip de
învățare, iată, de exemplu, ce a scris OFSTED, corpul de inspectie scolara în UK:
”learning outside the classroom contributes significantly to raising standards and the quality and depth of learning”(OFSTED ”Learning Outside The Classroom Report”, 2008)
BENEFICIILE pentru elevi sunt multiple. De la Dewey încoace sunt menționate de cercetări:
- rezultate academice mai bune;
- comportament
îmbunătățit;
- motivație
crescută pentru învățare;
- competențe
transcurriculare dezvoltate (lucrul în echipă, organizare, sintetizarea
informațiilor, creativitate, gândire critică, problem-solving, comunicare etc);
- abilități
complexe de investigare, cercetare, analiză (partea superioară din taxonomia
lui Bloom);
- încredere în
sine sporită;
- curiozitate intelectuală, „A need to know feueling”, „Aha moment”.
În alte țări, există multe bune practici în ceea ce privește ÎASC, precum includerea unui modul în formarea inițială, granturi pentru școli, publicații de specialitate, politici educaționale ale ministerelor, consilii naționale de ÎASC, platforme, networks, programe ale asociațiilor.
Întrebarea
este cum pot școlile să facă acest lucru, adică să părăsească periodic spațiul
clasei pentru a realiza activități care să stea sub umbrela a ceea ce numim învățare în afara sălii de clasă, adică să utilizeze alte spații care
să le ofere oportunități solide pentru:
1.parcurgerea
curriculumului diverselor discipline
2. învățare
autentică
3. dezvoltarea
personală a elevilor
4. creșterea
motivației pentru învățare.
Școlile pot face acest lucru daca includ IASC într-un program menit să aducă starea de bine la nivelul întregii școli. Am lucrat cu sute de școli în ultimii ani pe acest subiect prioritar în multe sisteme de învățământ din lume, am scris un ghid, am făcut cursuri de formare și am dezvoltat un model, modelul STAR, care este de ajutor școlilor ce doresc să se transforme si să își îmbunătățească rezultatele pe toate planurile, academic și holistic.
În acest model, eu cred că locul IASC este în cadrul intervențiilor la nivelul elevilor și școlile pot operaționaliza acest model pe ani de dezvoltare și tipuri de activități.
Într-o lume
în care copiii își petrec majoritatea timpului în interior, în fața
computerului (o mamă îmi spunea deunăzi că a ieși afară la joacă cu alți copii
a ajuns un fel de pedeapsă pentru fiica ei!), cele mai bune programe
educaționale vor fi cele în care învățarea are loc în natură. Pe de altă parte,
se consideră tot mai nepotrivită ideea de a învăța stând nemișcați ore în șir
în bănci, în contextul în care s-a demonstrat că, atunci când ne folosim
simțurile și corpul, creierul nostru funcționează mai bine.
Prin școlile
în care se întâmplă să mai ajung sau pe la cursuri, le spun profesorilor să mai
iasă din când în când din clase și să facă ore și afară, în pădure, în parc, pe
deal, pe câmp, în grădina din spatele școlii, unde se poate. Cum ar fi să scrii
o compunere despre toamnă într-o livadă cu meri, să înveți despre plante, gâze
și flori nu din pozele din carte sau desenele de pe tablă, ci observându-le de
aproape? Sau să desenezi în natură, să faci mișcare, să citești, să cânți, să
vezi cum fenomene din fizică și chimie se întâmplă nu pe tablă, ci în viața
reală? Cu un pic de imaginație și creativitate, până și matematică se poate
face în natură, unii profi au îndrăznit.
Pentru fiecare nivel, dezvolt ideile într-un workshop de formare. De exemplu, referitor la orele în aer liber, menționez că acestea pot fi pentru toate disciplinele, biologie, chimie, fizică, matematică, desen, muzică, lectură, limbi străine sau altele. Despre amenajarea unei grădini, am scris AICI, iar arta tranzientă este dezvoltată de Kinder Trips https://kindertrips.com/ro/.
Pentru a face ÎASC, școlile pot operaționaliza, realizând următoarele:
- stabilirea locurilor cu potential din scoală sau localitate sau chiar un pic mai departe;
- selectarea competențelor din curriculum care se pot dezvolta prin activități de ÎASC și conținuturi adecvate;
- formarea profesorilor pe acest subiect (de exemplu, dacă aleg să amenajeze o grĂdină a școlii, asta nu înseamnă neapărat că aducem niste cauciucuri uzate și punem niște flori la întâmplare, ci înseamnă un minim nivel de cunoșținte despre plante, legume, umbra, soare, sol, udat, plivit etc.
- planificarea activitătilor cu obiective educaționale clare, academice și de dezvoltare de soft
skills
- conceperea unor instrumente de evaluare;
- găsirea unor resurse pentru activitate.
Exist, evident și câteva probleme legate de ÎASC, precum: timpul, resurselor, disponibilitatea profesorului, planificarea și organizarea, raportarea la curriculum, includerea în sistemul de evaluare a școlilor.
In Romania, a existat un program cu fonduri UE pe tema educației outdoor, în cadrul căruia a fost publicat un ghid pe acest subiect; avem Săptămâna verde și cea altfel în școli, o dată pe an. Asociația Da’DeCe instruieste profesorii pe tema lecțiilor în muzeu și a publicat kituri pedagogice. Există asociații care oferă programe pentru școli - service learning, școli prietenoase cu natura, artă tranzientă. În anul 2020 am introdus în țară ideea de învățare afară și am lansat campania AT „Clase în aer liber” ( AICI )
Orele în aer liber nu sunt o idee apărută în aceste vremuri, iată o fotografie din 1957 cu astfel de activități, într-o școală din Olanda, parte a unei întregi mișcări la nivel european, inițiată cu scopul de a le oferi copiilor beneficiile aerului proaspăt pentru sănătate mintală și fizică.
Exact în ultima zi din iulie 2020, am lansat campania „Clase în aer liber în România” și am propus școlilor de la noi să amenajeze spații de învățare în aer liber, în curtea sau în grădina școlii, ca o soluție la lipsa de spațiu cu care s-au confruntat în pandemie, dar nu numai, căci statul afară e o soluție bună, în general, orele afară, în natură, fiind speciale, iar conceptul de „outdoor learning” fiind unul tot mai diseminat.
De atunci,
există multe școli care au preluat ideea, astfel încât avem astăzi, în diverse
locuri din țară, astfel de clase.
Așa cum am
mai spus, aceste clase se pot realiza relativ ușor și nu necesită cine știe ce cheltuieli. Se pot
folosi paleți, trunchiuri tăiate de copaci, bucăți mari de piatră, paie,
băncuțe mai vechi date cu soluții de protecție, scăunele sau lădițe din
plastic etc. , iar avantajele sunt
destule. De asemenea, sunt școli care au construit pavilioane acoperite, care
pot fi folosite și pe vreme urâtă. Se poate fixa și o tablă, pe un perete sau
un gard la îndemână. Îi îndemn pe profesori să apeleze pentru ajutor la
persoane din comunitate, părinți care se pricep la tâmplărie etc.
În principal, când se amenajează un spațiu de învățare în aer liber, trebuie să aveți în vedere următoarele aspecte:
1. Să găsiți un loc potrivit, care să fie departe de surse de zgomot și să aibă umbră pe parcursul zilei.
2. Să aveți grijă ca obiectele pe care stau copiii să fie unele comode și ușor de mutat.
3. Să montați o tablă care să rămână în acel spațiu permanent, de exemplu, puteți să o prindeți într-un cadru de lemn sau pe un perete.
4. Să aveți un loc în exterior pentru a depozita diverse materiale de care au nevoie profesorii - hârtie, cretă, resurse pentru proiecte etc.; poate fi o mică magazie de lemn sau de plastic.
Avantajele unor astfel de clase sunt destule, iar printre acestea, aș aminti:
- păstrarea
unei distanțe rezonabile între copii, spațiul fiind suficient de mare;
- mai puține obiecte și suprafețe de atins decât
în sala de clasă;
- aerul curat în care stau copiii, în comparație
cu sălile de clasă din interior, care trebuie ventilate corespunzător;
- faptul că se pot desfășura ore de la diverse
materii, lb. română, științe, desen, lb. străine, istorie, geografie etc., iar
cei care au tablă, chiar matematică. Profesorii care au facut lecții în astfel
de clase în aer liber, spun că au citit afară, au scris afară, au avut discuții
interesante afară, au predate noi conținuturi afară, cam tot ce făceau în
clasele din interior;
- posibilitatea de a face diverse activități de
genul brain breaks, inclusive momente de meditație/ mindfulness (am imaginea
aceasta în minte, cu copii în grădina sau livada unei școli 😀);
- e un mod altfel, care e atrăgător atât pentru
copii, cât și pentru profesori.
Printre dezavantaje, aș enumera:
- imposibilitatea
de le folosi pe vreme urâtă;
- faptul că
necesită o programare a claselor care doresc să învețe afară;
- posibil, un
management al clasei mai solicitant pentru profesori.
Îi îndemn pe profesori să practice ÎASC și, dacă o fac, să îmi dea de știe să îi promovez. Succes!
joi, 21 martie 2024
Relațiile între profesori
Final de curs, cu stare de bine, școala din Cojocna, ieri. #școlirurale
miercuri, 20 martie 2024
Ora de fericire în orar
Să nu treacă #ziuafericirii...
marți, 19 martie 2024
Un proiect cu magnolii
Grădinăreasa din mine s-a gândit la o activitate de tip învățare bazată pe proiect, PBL, care cred că le-ar plăcea copiilor și i-ar ajuta să cunoască natura care îi înconjoară, despre care se pare că știu tot mai puține lucruri.
luni, 18 martie 2024
Feedback de la școala Chicerea pentru cursul despre starea de bine în școală
Las și aici câte ceva din feedbackul primit de la profesori în urma cursului meu despre starea de bine. Azi, școala Chicerea.
„Acest curs mi-a deschis ochii și mi-a clarificat mai bine nevoile elevilor mei. Mi-am dat seama că starea lor de bine este esențială pentru a le permite să se concentreze cu adevărat pe conținutul didactic. În mod obișnuit, încurajez constant elevii mei, atât verbal, cât și prin diverse stimulente. Totuși, după participarea la acest curs, am descoperit noi modalități de a-i susține și încuraja, îmbogățindu-mi astfel arsenalul de idei.”
„Materialele și metodele prezentate în cadrul cursului au fost, de asemenea, impresionante în modul în care au abordat aceste multiple dimensiuni și responsabilități. Faptul că au fost oferite resurse și strategii practice pentru a sprijini atât profesorii, cât și elevii în îmbunătățirea stării lor de bine demonstrează angajamentul dumneavoastră pentru a oferi participanților instrumentele necesare pentru a face schimbări tangibile în practica lor. Altfel spus, acest curs se evidențiază ca fiind unul remarcabil prin modul în care abordează starea de bine în contextul educațional. Recunoașterea complexității problemei și promovarea unei abordări integrate și responsabile sunt aspecte care merită toată 7 aprecierea. Sunt profund recunoscătoare pentru oportunitatea de a participa și sunt sigură că impactul acestui curs va fi deosebit de semnificativ în eforturile noastre comune de a asigura succesul și bunăstarea tuturor elevilor.”
„A fost un curs foarte foarte interesant, condensat, cu numeroase informații utile din care cred că toți am învățat ce înseamnă starea de bine, pentru noi personal, dar mai ales pentru munca noastră. Ideea de bază pentru mine este: Puțin și bun decât mult și prost.
- voi da teme mai puține la elevi;
- voi realiza un panou cu cuvinte/gesturi frumoase pentru fiecare zi;
- voi realiza un jurnal al zilei la clasa mea, în care să scrie cum se simt și ce i-a deranjat în ziua respectivă;
- voi încerca să încep ora cu destinderea atmosferei dându-le un alt tonus;
- voi încerca să descopăr talentele elevilor din fața mea, chiar dacă nu au înclinații pentru matematică (fiecare copil are un loc sub soare).”
„Acest curs a adus exemple de activităţi utile pe care le putem aplica la clasă, idei noi pentru a le îmbunătăţi gândirea critică a elevilor, creativitatea şi rezolvarea de probleme. Este important să urmărim progresul fiecărui elev la fiecare obiect de studiu şi să le descoperim talentele pentru a le putea dezvolta.”
vineri, 15 martie 2024
Un minister performant, la vecini
O simplă privire pe site-ul ministerului educației din Republica Moldova ne arată că există viziune și interes demonstrate pentru a sprijini cu fapte, nu cu vorbe, școlile și profesorii pe care îi au în sistem. Iată doar o parte dintre activitățile ministerului, ministrului și secretarilor de stat ce au avut loc doar în lunile 𝗳𝗲𝗯𝗿𝘂𝗮𝗿𝗶𝗲 𝘀̦𝗶 𝗺𝗮𝗿𝘁𝗶𝗲 2024, ca să vedeți ce fac prietenii noștri de peste Prut, nu cei din Finlanda: